Report by the Ethical Corporation Institute finds examples of success among industry initiatives that address CSR, but others that have yet to meet the expectations of stakeholders.
...
lees meer
Amsterdam Airport Schiphol heeft tijdens het 19e jaarcongres van ACI Europe, dat gehouden werd in Manchester, de ‘ACI Europe Best Airport award’ gekregen. De jury kende de prijs toe vanwege de wijze waarop Schiphol in het kader van verantwoord ondernemen invulling geeft aan de relatie met de omwonenden. In het bijzonder werd daarbij genoemd het convenant van de Alderstafel en het initiëren van een geluidswal ten behoeve van het weren van grondgeluid bij Hoofddorp.
...
lees meer
Onderzoek toont aan dat veel bedrijven bijdragen aan maatschappelijke doelen. Met elkaar zorgen bedrijven bijvoorbeeld voor 1/3 van de totale opbrengst voor goede doelen. Maar bij weinig bedrijven is er sprake van een ‘strategische inzet van munten, mensen, middelen, media en massa voor maatschappelijke doelen en organisaties’. Daarom start MVO Nederland met steun van het ministerie van Volksgezondheid Welzijn en Sport een nieuw programma, gericht op de stimulering en professionalisering van maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) en werknemers-vrijwilligerswerk in Nederland.
...
lees meer
Het staat goed om je te profileren als eco, ook voor werkgevers. Dat blijkt uit een enquête die Jobat afnam bij meer dan 6.000 Vlamingen.
...
lees meer
Na een geslaagd jubileum werden dit jaar voor de 26e keer de belangrijkste communicatieprijzen van Nederland uitgereikt: de Effies. Na de eerste juryronde werd aan 14 van de 37 ingezonden cases een nominatie toebedeeld. De EffieJury, onder leiding van ANWB hoofddirecteur Guido van Woerkom, mocht uiteindelijk 8 campagnes bekronen met het felbegeerde beeldje. Voor het eerst in de geschiedenis van de EffieAwards besloot de EffieJury tevens een MVO vermelding voor maatschappelijk verantwoord ondernemen toe te kennen aan een case. ‘Tikkie Terug met Ariel’ van bureau 3MO voor Procter & Gamble viel de eervolle vermelding ten deel. De campagne heeft in Nederland een duidelijke gedragsverandering teweeg gebracht ten gunste van het milieu.
...
lees meer
Graag willen wij u met deze brief informeren over de uitvoering van de motie Voordewind (31 263 Nr. 16) en over de uitvoering van de motie Ortega Martijn (31 700 Nr. 38).
De motie Voordewind verzoekt de regering bedrijven die overheidssubsidie krijgen, kredieten ontvangen, meegaan op handelsmissies of anderszins door de overheid gesteund worden, te vragen om inzichtelijk te maken dat zij geen gebruik maken van kinderarbeid in hun toeleveringsketen. Tevens verzoekt de motie de regering indien bedrijven hiertoe niet bereid zijn of indien zij geen openbaar tijdgebonden plan hebben om kinderen in hun keten van werk naar school te krijgen, de overheidssteun stop te zetten. De motie Ortega-Martijn is een verbreding van de motie Voordewind; van uitsluiting van kinderarbeid naar alle vier de fundamentele arbeidsrechten van de International Labour Organization (ILO) te weten uitsluiting van kinderarbeid, uitsluiting van dwangarbeid, geen discriminatie en vrijheid van vakvereniging en collectieve onderhandelingen.
...
lees meer
Het afgelopen jaar heeft ook Dow de gevolgen gevoeld van de financiële en economische crisis. Door snel te handelen, is het bedrijf erin geslaagd om deze gevolgen op te vangen en verder te werken aan de transformatie van het bedrijf. Ondanks een gedaalde productie zijn de investeringen van Dow in de Benelux gestegen naar 183 miljoen dollar. Daarnaast zijn op de gebieden van milieu en persoonlijke veiligheid goede resultaten neergezet. Dow presenteerde onlangs in Terneuzen het Duurzaamheidsverslag 2008.
...
lees meer
Het wemelt in nederland van ondernemende mensen met schone, slimme oplossingen voor de grote milieuproblemen waarmee de wereld kampt. Oplossingen die bovendien kunnen zorgen voor nieuwe werkgelegenheid, hard nodig is in deze tijd van economische recessie. Toch loopt Nederland alles behalve voorop met duurzaam ondernemerschap. Dat komt vooral omdat de overheid groen ondernemen te weinig stimuleert. Samen met 18 ondernemers roept Femke Halsema de regering op hier verandering in te brengen.
...
lees meer
Milieubewustzijn is doorgedrongen in het gedrag van Nederlanders. Hoewel ze zich op dit moment over andere dingen meer zorgen maken dan over klimaat en milieu hebben ze hun consumptief gedrag aangepast. Nederlanders nemen vooral makkelijke maatregelen die snel rendement opleveren; duurzaam consumeren vindt men vaak nog te duur. De burger geeft aan dat de overheid een actief milieu- en klimaatbeleid mag voeren om de burger te faciliteren nog duurzamer te consumeren. De overheid zou vooral meer moeten investeren in zonne- en windenergie en mag strengere regels opstellen. Dat blijkt uit een tussentijdse rapportage van 21minuten.nl, het grootste online opinie-onderzoek van Nederland. De resultaten worden vanmiddag om 16.00 uur, op de Nationale Milieudag, aan Minister Cramer aangeboden waar zij nader zal reageren. Volgende week maandag discussieert de Tweede Kamer over het klimaatbeleid.
...
lees meer
Op welke manier moet Nederland actie ondernemen om de bio-based economy te stimuleren? Welke gebieden in Nederland lenen zich voor de ontwikkeling van biobased activiteiten? Welke balans tussen voedsel en producten die van biomassa worden gemaakt is nodig zodat er voldoende voedsel geproduceerd kan worden en er voldoende biomassa is voor de productie van duurzame producten? Welke rol hebben de werkgevers, werknemers en de overheid bij het stimuleren van de bio-based economy? Dat zijn de vragen die minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de Sociaal Economische Raad (SER) voorlegt.
...
lees meer
De crisis in de logistiek was woensdag het thema van het jaarlijkse symposium van EVO. Duurzaamheid vormde de leidraad als wapen in de strijd. Ook de sprekers van MARS, Capgemini en symposiumvoorzitter, EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij, lieten niet na om te hameren op het belang van duurzame innovaties binnen de logistiek.
...
lees meer
Nederlandse supermarkten willen dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren van huismerk producten alleen nog duurzame soja gebruikt wordt in het veevoer voor koeien, kippen en varkens. Dit maakt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, vandaag via het ‘Actieplan Duurzame Soja’ bekend.
...
lees meer