Duurzaam ondernemen vraagt lange adem

Maatschappelijk verantwoorde rozen uit Colombia en gecertificeerde palmolie uit Indonesië. De product- en bedrijfschappen besteden in toenemende mate aandacht aan verantwoord ketenbeheer. SER-voorzitter Alexander Rinnooy Kan heeft de schappen daar in november ook toe opgeroepen. Duurzaamheid wordt langzamerhand gewoon, al gaat het ‘nooit snel en ver genoeg’. ... lees meer

Rol consument in mvo onderbelicht

De helft van de modebedrijven geeft informatie over hun invloed op het milieu, arbeidsomstandigheden en klimaatverandering. Dat blijkt uit onderzoek dat Rank-a-Brand heeft gedaan naar het beleid van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) bij 170 modebedrijven. ... lees meer

IT-industrie sleutel tot behalen klimaatdoelstellingen 2020

Tijdens de VN Klimaattop in Kopenhagen (7 december), zal de druk op bedrijven om hun CO2-emissies te verlagen naar verwachting verder toenemen. Onderzoek toont aan dat de IT-branche verantwoordelijk is voor ongeveer 2 procent van de totale wereldwijde CO2-uitstoot. Door de kennis, de hulpbronnen en de technologieën uit deze sector in te zetten, kan de IT-branche bijdragen aan de verlaging van de overblijvende 98% aan CO2-uitstoot in geïndustrialiseerde- en ontwikkelingslanden. Atos Origin is van mening dat de IT-sector, door te streven naar een gedragsverandering bij zowel mensen als organisaties, in alle branches een substantiële energiebesparingen kan realiseren. ... lees meer

Industrie en natuur vinden elkaar

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) en FME-CWM, de vereniging van ondernemers in de technologische industrie, hebben op 25 november 2009 een actieplan aangeboden aan staatssecretaris Heemskerk om de schone-technologiesector in Nederland een impuls te geven. Het actieplan moet ervoor zorgen dat Nederland in 2015 bij de top 10 van de wereld hoort. Nederland staat nu nog op plaats 17. ... lees meer

Verburg: supermarkt moet inzetten op duurzaam

Minister Gerda Verburg (LNV) wil dat grote supermarktketens ,,een klimaat scheppen” waarin Nederlanders overstappen naar duurzaam geproduceerd voedsel. Ze zei dinsdagavond tijdens een debat in Amsterdam bij de supermarktketens Jumbo en Plus ,,mooie duurzame initiatieven” te zien. ... lees meer

MVO hoog op agenda marketeers komende jaren

NIMA brengt iedere twee jaar in kaart welke thema’s de komende jaren hoog op de agenda van marketeers (moeten) staan. Tijdens het Marketing Excellence Event op 26 november zijn de marketingthema’s voor 2010 en 2011 bekendgemaakt: duurzaam ondernemen, klantgedrag en digitale marketing. ... lees meer

Proef Corus: 20% minder energie en CO2-uitstoot

Corus bouwt een proefinstallatie waardoor het productieproces van ijzer schoner en energiezuiniger kan worden. Mocht de proef slagen, dan daalt het energieverbruik met 20% en vermindert dit ook de CO2-uitstoot met 20%. Het project Hisarna kan een belangrijke bijdrage leveren aan de klimaatdoelstellingen van het kabinet. De ministerraad heeft er op voorstel van minister Van der Hoeven van Economische Zaken mee ingestemd vijf miljoen euro voor dit project beschikbaar te stellen. ... lees meer

Dubbel printen als duurzame kostenbesparing geen standaard in Europa

Ricoh Europe, leverancier van producten en diensten op het gebied van documentenstromen binnen organisaties, heeft het marktonderzoeksbureau Coleman Parkes Research onderzoek laten uitvoeren naar het belang dat Europese ondernemingen hechten aan duurzaamheid en documentbeheer. Uit dit onderzoek blijkt dat bedrijven zich nog lang niet voldoende bewust zijn van zowel milieu- als kostenbesparende mogelijkheden van documentmanagementbeleid. ... lees meer