De klimaatdoelen en de doelen voor het behoud van de biodiversiteit vragen om gedragsverandering van consumenten en om gerichte investeringen van het bedrijfsleven. Dit betekent een grote opgave voor de overheid: consumentengedrag – zeker op het gebied van de vlees-, vis- en zuivelconsumptie – is lastig te beïnvloeden, en bedrijven investeren, mede vanwege de kredietcrisis, beduidend minder in milieu-innovaties, zoals biobrandstoffen, wind- en zonne-energie. Dat blijkt uit de Milieubalans 2009 van het Planbureau voor de Leefomgeving, die vandaag is aangeboden aan minister Cramer van VROM.
...
lees meer
“Ik ga de samenwerking met multinationale bedrijven, vakbonden en maatschappelijke organisaties in ontwikkelingslanden uitbreiden. Daarom heb ik besloten om het initiatief duurzame handel tussen ontwikkelingssamenwerking en bedrijfsleven met twee jaar te verlengen.” Die toezegging deed minister Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) aan vertegenwoordigers van de grote multinationale ondernemingen AkzoNobel, Unilever, Sara Lee en Cargill in een gesprek op zijn ministerie. Volgens Koenders leidt het initiatief tot meer banen en draagt het op effectieve wijze bij aan armoedebestrijding in ontwikkelingslanden. Bovendien laat het zien dat ontwikkelingssamenwerking een zaak van iedereen is.
...
lees meer
Tijdens de Regio Business Dagen in het Beursgebouw Eindhoven is de MVO-prijs Eindhoven 2009 uitgereikt. Deze prijs is in het leven geroepen om aandacht te vragen voor MKB’ers die zich nadrukkelijk inzetten op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. De winnaar van deze tweejaarlijkse prijs voor MKB’ers uit Eindhoven is Bloemsierkunst De Klerk B.V.
...
lees meer
BREEAM-NL Nieuwbouw is een feit. Het is het eerste – voor de Nederlandse markt geldende – duurzaamheidskeurmerk voor nieuwbouw dat internationaal meetelt. Vandaag stemde het bestuur van de Dutch Green Building Council (DGBC) in met de lancering van het beoordelingssysteem, waarop de bouwwereld al enige tijd wacht.
...
lees meer
Om de productie en verkoop te stimuleren, kopen bedrijven en organisaties gezamenlijk drieduizend elektrische bedrijfswagens. Hiertoe is een consortium van bedrijven opgericht.
...
lees meer
Chemieconcern blinkt uit als koploper in Dow-Jones Sustainability Index op nationale duurzaamheidsdag.
...
lees meer
Vandaag is het 090909, de Dag van de Duurzaamheid. Schitterende pr voor bedrijven en mogelijk ‘de enige uitweg uit de crisis’.
...
lees meer
Nederlandse ouders en hun kinderen maken zich grote zorgen over het milieu, blijkt uit onderzoek van Unilever*. Ze proberen het milieu zo min mogelijk te belasten, maar zijn niet op de hoogte van alle mogelijkheden. Zo is 40% van de ouders niet bekend met huishoudelijke producten die het milieu minder belasten. Om het consumenten makkelijker te maken deze producten te herkennen, introduceert Unilever het Cleaner Planet Plan. Dit plan is een wereldwijd initiatief met de ambitie om te besparen op water, afval, CO2-uitstoot en het gebruik van milieubelastende grondstoffen. Met de producten die het Cleaner Planet Plan-logo dragen, levert de consument op een gemakkelijke manier een bijdrage aan een beter milieu, zonder in te leveren op de kwaliteit. Het Cleaner Planet Plan richt zich in eerste instantie op Unilevers divisie Huishoudelijke Verzorging.
...
lees meer
Negen op de tien Nederlanders denkt zelf meer te kunnen bijdragen aan een duurzame samenleving. Drie op de tien Nederlanders wil ook meer informatie over duurzame producten, voornamelijk prijsinformatie en informatie over het effect van een aankoop. Ook wil de helft van de Nederlanders weten of ze het beter of slechter doen dan de gemiddelde Nederlander daar waar het de aankoop van duurzame producten betreft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Duurzaam Ondernemen’ onder meer dan 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder van De Vos & Jansen Marktonderzoek in samenwerking met het duurzame modelabel DutchSpirit.
...
lees meer
Het boek Het onzichtbare label. Perspectief op duurzaam handelen wordt aanstaande woensdag 9 september gepresenteerd, dit is de Dag van de Duurzaamheid. Het boek daagt de lezer uit om duurzaam te handelen, en neemt daartoe de productie- en handelsketen van bepaalde producten onder de loep, zoals mobieltjes, kleding, supermarkten of banken. Het is een uitgave van KIT Publishers i.s.m. SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen).
...
lees meer
In aansluiting op de dag van de duurzaamheid, 09-09-2009, hebben vier Arnhemse ondernemers het initiatief genomen voor een nieuw MVO-netwerk onder de noemer ‘Het Nieuwe Ondernemen’. Alle ondernemers uit de regio die maatschappelijk verantwoord ondernemen, of dat willen, kunnen zich hierbij aansluiten.
...
lees meer
Aan het niet naleven van de Oeso-richtlijnen voor multinationale ondernemingen worden in de praktijk geen consequenties verbonden, terwijl de mogelijkheden daarvoor wel aanwezig zijn. De vorige week afgesloten klacht tegen Shell maakt dit duidelijk en onderstreept dat het vrijwillige karakter het gezag en de invloed van dit instrument beperkt.
...
lees meer