Innovatievouchers: Steun in de rug voor duurzaam innoverende MKB-ers

Vanaf volgend jaar kunnen MKB-ondernemers, zolang de voorraad strekt, bij SenterNovem een aanvraag indienen voor een innovatievoucher. De Subsidieregeling Innovatievouchers heeft als doel MKB-ondernemers in contact te brengen met kennisinstellingen, om de reeds bestaande kennis te benutten in bijvoorbeeld duurzaamheidsprojecten. Daarnaast kan een innovatievoucher ingezet worden voor het aanvragen van een octrooi. ... lees meer

Pakjesavond groen

Zesentwintig Sinterklazen, die rond 5 december gemiddeld 400 kilometer per dag afleggen, stoten genoeg CO2 en roet uit om een legertje Zwarte Pieten mee te schminken. De Sinterklaas centrale Amsterdam legt naar schatting elk jaar rond pakjesavond 100.000 autokilometers af. Dit staat gelijk aan zo’n 20.000 kilo CO2-uitstoot. Om een steentje bij te dragen aan het verduurzamen van de Nederlandse samenleving gaat de Sinterklaas centrale dankzij het voeren van het Igogreen Vignet, CO2-neutraal rijden. ... lees meer

The Body Shop is het duurzaamst

The Body Shop wordt beschouwd als de retailformule met het beste duurzame imago van Nederland. Dat blijkt uit het zogeheten Dossier Duurzaam, een rapport van onderzoeksbureaus DDB en Intomart GfK. Het gaat hier om een onderzoek waarin het duurzame imago van retailers onder consumenten wordt gemeten. Van alle retailers heeft The Body Shop het beste duurzame imago, gevolgd door Ikea en Albert Heijn. ... lees meer

Beloningsverschil tussen mannen en vrouwen neemt langzaam af

De verschillen in beloning tussen vrouwen en mannen daalt langzaam. Het beloningsverschil is in 2006 bij het bedrijfsleven met bijna 1 procent afgenomen ten opzichte van 2004 (2006: 6,5 %). Bij de overheid is er een lichte daling van 0,3 procent (2006: 2,6 procent). Dit blijkt uit onderzoek van de Arbeidsinspectie dat de staatssecretaris aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. ... lees meer

Fairfood ontwikkelt Shop jij fair-test

Hoe bewust doet de consument boodschappen? Fairfood lanceerde onlangs de Shop jij fair-test. Met deze test kunnen consumenten onderzoeken in hoeverre zij belang hechten aan en wat zij al weten over relatief duurzame producten. Fairfood wil mensen laten zien dat ze zelf op eenvoudige wijze kunnen bijdragen aan de bestrijding van wereldwijde honger en armoede. ... lees meer

UTZ CERTIFIED start met Douwe Egberts en AH Perla campagne over herkomst koffie

Meer en meer consumenten zijn maatschappelijk bewust en willen weten wat er precies gebeurt met hun voedsel, waar het uit bestaat en hoe het gemaakt wordt. Dat geldt ook voor koffie. Zij verwachten meer openheid van koffieproducenten en zullen vaker kiezen voor merken die feitelijk bijdragen aan een duurzamere samenleving. Met de campagne ‘als je wil weten waar je koffie vandaan komt’ wil UTZ CERTIFIED samen met AH Perla en Douwe Egberts reizigers laten zien dat de UTZ gecertificeerde koffie gekocht op het station duurzaam is verbouwd en traceerbaar is tot aan de plantage. ... lees meer

Fles wijn even vervuilend als 4 km met auto

Bruno Eynard begint te lachen en wijst naar voren. ,,Daar is hij, onze composthoop.” Achter de druivenstokken doemt een metershoge zwarte berg op. Een van de hitte dampende massa van ongeveer 1000 kubieke meter. ,,Daar zijn we nou trots op! Puur natuurlijke gisting.” ... lees meer