Tesco-klanten blij met CO2-labeling

Klanten van de Britse supermarkt Tesco zijn blij met de CO2-labeling van producten. Nederlandse deskundigen zien er geen heil in. Het labeltje ziet er schattig uit: een voetafdruk met de hoeveelheid CO die vrijkomt bij productie, transport en gebruik van het artikel. “Bij wijze van proef zijn nu twintig van onze huismerkproducten gelabeld”, meldt de woordvoerster van de Britse supermarkt Tesco. In totaal betreft het vier productcategorieën: wasmiddelen, sappen, lampen en aardappelsoorten. ... lees meer

Natuurwinkels gaan duurzaam ondernemen

Franchisenemers van de Natuurwinkel moeten vanaf volgend jaar verplicht duurzaam ondernemen. Zij moeten waar mogelijk energie besparen en milieuvriendelijke materialen en groene energie gebruiken. Marc Koetsier, retailmanager bij de Natuurwinkels, heeft dat gezegd. ... lees meer

Ondernemen met bijsluiter

De aanhoudende noodkreet over verstikkende wet- en regelgeving wordt in de huidige financiële crisis royaal overstemd door een roep om meer toezicht. Het is begrijpelijk dat boekhoudschandalen, kinderarbeid en een doorgeschoten bonuscultuur verontwaardiging oproepen. Maar de heilzame werking van toezicht wordt opnieuw sterk overschat. ... lees meer

Schilders gaan aan de cradle-to-cradle

FOSAG, de ondernemersvereniging voor de schilders-, onderhouds-, glaszet- en metaalconserveringsbranche, tekende gisteren officieel het Innovatie Prestatie Contract met minister Van de Hoeven van Economische Zaken. Jan van Walsem, voorzitter van FOSAG, was daarvoor uitgenodigd op een bijeenkomst van het Innovatieplatform in de Van Nelle-fabriek te Rotterdam. Een voorbeeld van een innovatieplan is het initiatief dat enkele schilders- en onderhoudsbedrijven namen om duurzamer te werk te gaan bij grote renovatieprojecten en groot onderhoud. Dat willen ze doen door het principe van ‘cradle to cradle’ toe te passen. ... lees meer

BT verkozen tot groenste communicatiedienstverlener

Tijdens de jaarlijkse World Communication Awards (WCA) in Londen heeft BT heeft de ‘Green Award’ gewonnen. Deelname aan deze verkiezing staat open voor alle aanbieders van communicatiediensten; van traditionele telecomleveranciers tot service providers, multimedia content providers en andere organisaties die een communicatiedienst leveren. ... lees meer

ZLTO: Duurzaamheid vormgeven als uitdaging

“Duurzaamheid vormgeven als uitdaging” zegt directeur Gerard van Oosten van ZLTO. Duurzaamheid komt bij de meeste mensen wel in het woordenboek voor. Maar de uitleg verschilt nogal. Op het ZLTO Congres op 11 december is duurzaamheid het centrale thema. Gerard van Oosten, algemeen directeur van de ZLTO, vindt het van levensbelang dat er met betrokken partijen overeenstemming komt over een gezamenlijke agenda. “Ik ben het ermee eens dat het woord duurzaamheid zo langzamerhand een leeg begrip is. Iedereen heeft er zo wel zijn gedachten bij, vaak met de neiging alles te associëren met milieu. ... lees meer

Slimme vinding voor de koe wint Herman Wijffels Innovatieprijs 2008

Gerard Griffioen is de winnaar van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2008. Hij won de hoofdprijs van € 50.000 met zijn SensOor. De winnende vinding is een mooi hulpmiddel voor veehouders om eventuele ziektes vroegtijdig te signaleren. Herman Wijffels en Bert Heemskerk reikten de prijs uit tijdens het evenement Innovatieproeftuin 2028 op woensdag 3 december in Rotterdam. ... lees meer