WALO wint MVO & Duurzaamheid Award Provincie Zeeland en Contacta 2009!

Walo, de totaal-leverancier op het gebied van reinigingssystemen, heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) hoog in het vaandel staan. Eigenaar Dini Lodder ziet het dan ook als een kroon op haar werk dat ze afgelopen woensdag uit handen van Gedeputeerde Marten Wiersma een award ontvingen voor hun inspanningen op dit gebied. De verkiezing van de meest duurzame onderneming in Zuidwest-Nederland was uitgeschreven door de Provincie Zeeland in samenwerking met de B2B-beurs Contacta. Tijdens de Contacta presenteerde Walo tevens de meest inventieve oplossing op het gebied van afval en recycling. Ook Walo was vertegenwoordigd op deze beurs, die deze week plaatsvond in de Zeelandhallen in Goes. ... lees meer

Bedrijfsleven wil stevig klimaatbeleid

Nederlandse bedrijven roepen op tot een stevig klimaatbeleid, en het behoud van bossen als effectief wapen in de strijd tegen klimaatverandering. Op 15 oktober op de ‘Bossen voor Klimaat’dag, ondertekenden Nederlandse bedrijven het “Copenhagen Communiqué on Climate Change”, dat is opgesteld door de Prince of Wales’s Corporate Leadership Group on Climate Change en de universiteit van Cambridge. Het is wereldwijd al ondertekend door meer dan 500 CEO’s. ... lees meer

Ahrend legt duurzaamheidsvraagstuk ook voor aan toeleveranciers

“Wie doet er mee?”, was de vraag die innovatiemanager Gerard Huiskes van Ahrend dinsdag tijdens het T&U-congres aan de aanwezige toeleveranciers stelde. Hij riep alle ketenspelers op tot samenwerking. Door gezamenlijke inspanningen hoopt de inrichter en meubelproducent de ambitieuze doelstelling om in 2020 emissieneutraal te produceren, te kunnen realiseren. ... lees meer

A guide to CSR in Europe

CSR Europe, the European business network for corporate social responsibility (CSR), has released A Guide to CSR in Europe based on contributions by its national partner organisations across Europe. ... lees meer

Nederlandse consument vindt duurzame voeding te duur

Het marktaandeel van duurzame levensmiddelen – zoals biologische producten, maar ook de ‘gezonde keus’-voeding – is vrij laag. Dat komt doordat de Nederlandse consument zeer beperkt bereid is daar meer voor te betalen, concluderen prof. Peter Verhoef en dr. Jenny van Doorn van de vakgroep Marketing van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Voor gezonde producten wil de consument zelfs minder betalen. Een van de redenen is dat consumenten duurzame voeding van lagere kwaliteit achten. De onderzoeksresultaten van Verhoef en Van Doorn verschijnen op 16 oktober 2009 in het tijdschrift Economische en Statistische Berichten. ... lees meer

NSC 10 jaar: Vriendin Obama over de Chicago-years

Hoe kon Obama zijn ervaringen als buurtwerker omvormen tot een succesvolle verkiezingscampagne? Zijn basis lag in de stad Chicago. En daar komt niet geheel toevallig ook Fay Hartog Levin vandaan, de ambassadrice van de VS in Nederland. Ze is dan ook een goede vriendin en campaigner van de president. Als dank voor haar inzet kreeg ze de standplaats Den Haag aangeboden. Op de tiende aflevering van het Nationaal Sustainability-congres zal ze spreken over het duurzaamheidsbeleid van Obama, en de relaties tussen duurzame bedrijven in de VS en Nederland. Het zal de tiende aflevering zijn van het NSC. Ook reden voor een terugblik. P+ sprak met organisator Folkert van der Molen van adviesbureau DHV. ... lees meer

De groene bank is bruin geworden

De crisis zou ons voorbij de hebzucht voeren, was de voorspelling: leve de duurzaamheid. Wat is daar van terechtgekomen? Het eerste deel van een tweeluik: hoe duurzaam is staatsbank ABN Amro eigenlijk?’We hebben het met zijn allen sensationeel mis gehad. Of ik me schuldig voel? Ja, een beetje.’ Herman Mulder was tot eind 2006 directeur-generaal risicomanagement bij ABN Amro. De voormalige topbankier was eindverantwoordelijk voor het totale risicobeleid van de bank. ... lees meer

Rijnmondse drukkers pakken kansen duurzaamheid

Op 15 oktober tekenen 9 Grafische bedrijven uit de regio Rijnmond een intentieverklaring om samen te gaan werken op het gebied van duurzaamheid. Het betreft een unieke samenwerking tussen bedrijven die aan de ene kant elkaars concurrent zijn, maar inzien dat ze op het gebied van duurzaamheid veel van elkaar kunnen leren. De leden van de Grafimedia Duurzaamheidskring Rijnmond komen onder leiding van Stichting Stimular regelmatig bij elkaar om nieuwe ontwikkelingen te bespreken en bij elkaar in de werkplaats te kijken. Samen besloten ze de duurzame gedachte op te pakken. ... lees meer

Super de Boer kiest bij private label voor verduurzaming boven duurzaam

“Honderd procent duurzame producten zijn een illusie, voor idealisten, heavy users, voor duurdere A-merkproducten, kortom een nichemarkt. Wij streven voor onze private labelproducten naar verduurzaming. Duurzaamheid wordt een onderdeel van kwaliteit.” Dat zegt Caspar Woolthuis, manager Kwaliteit en Duurzaamheid bij Super de Boer. De supermarktketen – die dit jaar haar tweede duurzaamheidsverslag uitbracht -werkt daarom met huismerkleveranciers van onder meer vlees en agf aan de verduurzaming van de keten. ... lees meer

KLM investeert in tropisch oerwoud

Het is een prikkelende gedachte: KLM wil het oerwoud redden. Donderdagavond gaat de luchtvaartmaatschappij met een aantal andere bedrijven en natuurorganisaties rond de tafel zitten om afspraken te maken over de bescherming van tropisch regenwoud. ... lees meer