Begin december vindt in Kopenhagen de grote klimaatconferentie plaats. Is dat ook het moment voor bedrijven om hun klimaatsparende producten of energiezuinige producten extra onder de aandacht te brengen? En hoe moeten ze dat doen?
...
lees meer
De nieuwe P+ is weer uit. Anders dan Green.2 geen doorstart na een stille dood, maar al acht jaar springlevend met 30.000 enthousiaste lezers, die in P+ steeds meer en meer consumentenzaken terugvinden. Geen tweede poging om te bewijzen dat duurzaamheid op een glossy manier gepresenteerd moet worden, maar als vanouds gevuld met eigen kwaliteit journalistiek, beeld en vormgeving. En zonder opgeheven vingertje of geitenwollen sokken met de urgente boodschap: daadkracht gevraagd. In het blad tal van landgenoten die hun Best Practices op het gebied van duurzaam ondernemen tonen, waaronder de Turkse Nederlander Yalçin Cihangir die met zijn bakfietsen het straatbeeld in de steden verandert. En de lucht schoner maakt. Op de cover oud-minister van VROM Ed Nijpels die ook op de trein springt en om een minister van Energie vraagt. Zodat Nederland vaart kan maken met het realiseren van windparken op zee.
...
lees meer
Heel even leek Green.2 een stille dood te sterven, maar vanaf vandaag ligt de glossy over duurzaam leven weer -geheel opgefrist- in de schappen. Onder de nieuwe hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp (27), eerder hoofdredacteur van jongeren e-zine Spunk, is het blad moderner, luxer en glamoureuzer geworden.
...
lees meer
Energiebedrijven hebben maling aan het klimaatprobleem. Ze blijven investeren in kolencentrales en kernenergie. Dat blijkt uit onderzoek van SOMO in opdracht van Greenpeace. Zes van de zeven onderzochte bedrijven scoren rood op de Graadmeter voor energiebedrijven die Greenpeace jaarlijks maakt. De inzet op schone energie als wind, zon en schone biomassa is minimaal. Een sterk internationaal klimaatakkoord in Kopenhagen in december moet energiebedrijven ertoe aanzetten om de omslag naar schone energie wél te maken.
...
lees meer
Minister Jacqueline Cramer van Ruimte en Milieu is verheugd met de Europese inzet voor een eco-efficiënte economie. Deze inzet is vastgesteld door de Europese milieuministers die vandaag in Luxemburg bijeen zijn. Zij bespraken hoe de EU een economie kan realiseren waarin de druk op het milieu afneemt en er minder grondstoffen worden gebruikt.
...
lees meer
Atoomstroom, de leverancier van 100% met kerncentrales opgewekte elektriciteit, vraagt via de rechter aan de stichting MVO Nederland om per direct haar besluit tot het weren van Atoomstroom als partner ongedaan te maken. Het kort geding dient vrijdag 23 oktober om 9.00 uur bij de Rechtbank in Utrecht.
...
lees meer
De ruim 900 bedrijven uit bijna 30 sectoren die meedoen met de meerjarenafspraken Energie -efficiency (MJA) verbeterden in 2008 hun energie-efficiëntie met gemiddeld 2,6 procent. Dat blijkt uit het rapport Meerjarenafspraken energie-efficiency – resultaten 2008 dat door minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken naar de Tweede Kamer is gestuurd.
...
lees meer
De jubileumeditie van het Nationaal Sustainability Congres komt snel in zicht. Op 11 november wordt de tiende editie van dit jaarlijks grootste duurzaamheidevenement in het World Forum te Den Haag georganiseerd. Initiatiefnemer advies- en ingenieursbureau DHV heeft met dit congres sinds het jaar 2000 duurzaamheid volop onder de aandacht weten te brengen.
...
lees meer
De kloof tussen arm en rijk en tussen nu en een duurzame toekomst is ondanks crises te overbruggen.
...
lees meer
De Kamer van Koophandel Oost Nederland heeft een nieuwe prijs in het leven geroepen, de KvK MVO Award. Met deze prijs wil de Kamer van Koophandel bedrijven stimuleren om duurzaam en maatschappelijk te ondernemen. Er hebben zich inmiddels al diverse bedrijven uit de hele regio voor deze prijs aangemeld.
...
lees meer
Eén op de drie Nederlandse bedrijven zegt van zichzelf dat het innovatief is. Daarnaast is maatschappelijke verantwoordelijkheid een populaire zelf genoemde eigenschap: ruim 30% van de bedrijven geeft aan dat zij maatschappelijk verantwoord onderneemt. In 2006 was dat nog geen 10%. In 2009 zegt overigens nog eens 13% duurzame ontwikkeling hoog in het vaandel te dragen – in 2006 minder dan 5%. Naast deze maatschappelijke waarden noemt een kwart van de Nederlandse bedrijven ook hardere, prestatiegerelateerde waarden zoals klanttevredenheid en kwaliteit. Dat blijkt uit de Corporate Values Index 2009 – een onderzoek in negen Europese landen, de Verenigde Staten en India – van Ecco, het internationale netwerk van communicatieadviesbureaus. In Nederland zijn 206 bedrijven onder de loep genomen. Bedrijven die meegenomen zijn in het onderzoek zijn bijvoorbeeld: ABN AMRO, Schuitema, Efteling, Douwe Egberts, KPN, Transavia, Ordina en Heijmans.
...
lees meer
In de supermarkten woedt een bikkelharde strijd tussen de A-merkfabrikanten en de huismerken. Unilever gooit een nieuw wapen in de strijd: duurzaamheid. “MVO geeft ons een concurrentievoordeel”.
...
lees meer