Olympische medailles van elektronica afval: Een gouden bestemming voor e-waste

Voor het eerst in de Olympische geschiedenis bevatten de medailles van de Spelen goud, zilver en koper dat is teruggewonnen uit elektronica afval (e-waste). Teck, de Canadese metaalleverancier van de Olympische medailles, heeft onder andere metalen uit e-waste ingezet voor de vervaardiging van de medailles. Het terugwinnen van metalen via e-waste is belangrijk omdat het de vraag naar schaarse metalen als goud en koper vermindert. De winning van metalen via mijnbouw is veelal verbonden met een scala aan sociale en milieurisico’s. In dit kader publiceerde SOMO recent nog het ‘E-waste policy paper’ met aanbevelingen voor hergebruik van metalen en verantwoorde verwerking van e-waste. ... lees meer

Ricoh en partners lanceren Green Office Initiative

Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft samen met partners Greenchoice, Greenhost, Energie Channel en MVO-Nederland het Green Office Initiative opgericht. Dit is een gezamenlijk initiatief om resellers en eindgebruikers met advies, tips en producten te helpen om het kantoor duurzamer te maken en tegelijkertijd op kosten te besparen. Ricoh komt hiermee tegemoet aan de groeiende vraag naar milieuvriendelijke producten en diensten voor kantoren. ... lees meer

Klaske de Jonge nieuwe CSR manager Vodafone

Vodafone Nederland heeft Klaske de Jonge benoemd tot Directeur Corporate Affairs en lid van het General Management Team van Vodafone Nederland. De Jonge is verantwoordelijk voor interne en externe communicatie en het Corporate Social Responsibility (CSR) beleid. Ze is op 4 januari dit jaar gestart en is de derde vrouw in het directieteam van Vodafone. ... lees meer

Maurits Groen naar Zuid-Afrika: Effect WK Voetbal op klimaat afkopen

Het WK Voetbal belast het milieu dit jaar met een uitstoot van 2,7 miljoen ton CO2: veroorzaakt door vliegreizen, hotelgebruik, extra stadionverlichting. Komende week biedt het Nederlandse bedrijfsleven de Zuid-Afrikaanse regering de kans die broeikassen volledig te helpen compenseren. De Haarlemse communicatieadviseur en milieulobbyist Maurits Groen is één van de trekkers van dit plan. ... lees meer

Groen bezig is goed bezig

Eco-marketing is in. Je zou wel gek zijn als je er niet aan meedeed. Zo’n opgelegde kans om je reputatie te boosten, kun je simpelweg niet laten liggen. Of is eco-marketing gewoon een mooi woord voor greenwashing? ... lees meer

Duurzaam inkopen biedt Mkb kansen

Een commissie van de Tweede Kamer discussieerde donderdag met minister Cramer van Vrom over de voortgang van duurzaam inkopen door de overheid. Voor Mkb-bedrijven kan duurzaam inkopen een handvat zijn om zich te onderscheiden en overheden ‘op te voeden’. ... lees meer

Bedrijfsleven legt initiatieven klimaatproblematiek bij overheid

Initiatieven tot gedragsverandering met betrekking tot de klimaatproblematiek moeten volgens het bedrijfsleven vanuit de overheid komen. Een mix van boetes en beloningen is de beste manier om dit te bewerkstelligen. Dit zijn twee conclusies uit het rapport ‘Appetite for Change’ van PricewaterhouseCoopers, gebaseerd op een rondvraag onder 700 duurzame beleidsbepalers uit 15 landen, waaronder 29 uit Nederland. ... lees meer

Kamer steunt idee Milieudefensie voor rechtsbijstandsfonds slachtoffers multinationals

In de Tweede Kamer bestaat een ruime meerderheid voor het voorstel van Milieudefensie om een rechtsbijstandsfonds in te stellen voor buitenlandse slachtoffers van onverantwoord maatschappelijk ondernemen door Nederlandse bedrijven. Dat bleek vandaag tijdens een debat van de Vaste Kamercommissie voor Economische Zaken met Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken en Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken. ... lees meer

Actie Schone Kleren Campagne bij hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam

Vandaag bezoeken vakbondsleidster Emilia Yanti uit Indonesië en de Schone Kleren Campagne het hoofdkantoor van Tommy Hilfiger in Amsterdam. Zij willen van de directie opheldering over vakbondsonderdrukking in een Indonesische fabriek waar Tommy Hilfiger kleding laat maken. Tommy Hilfiger heeft beloofd om de schendingen aan te pakken, maar komt zijn afspraak niet na. ... lees meer