Hoe kun je vooruitstrevende bedrijven prikkelen om te verduurzamen? Stichting Natuur en Milieu heeft de afgelopen jaren een nieuwe strategie beproefd met het programma Economie Light. We zijn intensief gaan samenwerken met deze bedrijven om de kansen van verduurzaming te verkennen en uit te voeren. Wat heeft dit programma opgeleverd – en wat niet?
...
lees meer
De zenders van RTL scoren redelijk goed op het gebied van verantwoord ondernemen. Dat concludeert Rank a Brand op basis van gegevens die de zender zelf publiceert.
...
lees meer
Nederlandse bedrijven lopen wereldwijd voorop wat betreft de betrokkenheid van hun topmanagers bij klimaatverandering, door op het hoogste niveau managers verantwoordelijkheid toe te kennen voor deze problematiek. Dit is één van de conclusies uit het nieuwe rapport van het Carbon Disclosure Project (CDP) dat vandaag werd gepubliceerd tijdens een evenement in Amsterdam, waar ING als gastheer optrad.
...
lees meer
Vandaag heeft KLM de eerste vlucht met passagiers ooit gemaakt op duurzame biokerosine. Om een extra impuls te geven aan de verduurzaming van de luchtvaart richtte KLM vandaag, samen met North Sea Petroleum en Spring Associates, het consortium SkyEnergy op. “KLM is leidend in de verduurzaming van de luchtvaart. Nederland moet die leidende positie goed gebruiken om een schone, stille en duurzame wereldluchtvaart te bereiken,” aldus president directeur Peter Hartman van KLM. “Technisch kan het. Dat hebben wij laten zien. Nu moeten ook overheid, industrie en de hele samenleving hard aan de slag zodat we snel over een continue stroom verantwoorde brandstof kunnen beschikken.”
...
lees meer
Koninklijke Verkade kiest vanaf juni 2010 voor duurzamee palmolie. Het oer-Hollandse bedrijf is daarmee de eerste Nederlandse producent van een A-merk die overstapt op verantwoord geproduceerde palmolie*. Verkade zet hiermee – na de introductie van Fairtrade chocolade – opnieuw een belangrijke stap op weg naar een betere wereld. Deze ontwikkeling past in de ambitie van het bedrijf om duurzaam te ondernemen.
...
lees meer
Tijdens zijn bezoek aan China heeft staatssecretaris Heemskerk een akkoord bereikt met zijn Chinese collega Chen Deming (Commerce) om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) structureel onderdeel te laten zijn van de economische relatie. MVO wordt daarvoor opgenomen als onderdeel van de Joint Economic Committee (JEC). In dit jaarlijkse overleg wordt gesproken over handel en investeringen en samenwerking op het gebied van wetenschap en technologie. De volgende bijeenkomst van de JEC is begin 2010 in Nederland.
...
lees meer
SER-voorzitter Rinnooy Kan heeft de product- en bedrijfschappen opgeroepen hun inspanningen op het gebied van verantwoord ketenbeheer verder te intensiveren. Dat zou vorm kunnen krijgen door de oprichting van een platform voor de coördinatie van gezamenlijke duurzaamheidsprojecten en kennisuitwisseling. Ook kunnen schappen duurzaamheid systematischer opnemen in hun werkprogramma’s.
...
lees meer
Autobedrijven zien de toenemende interesse van consumenten in duurzaamheid als de grootste kans die voortkomt uit de crisis. Dit blijkt uit onderzoek van Ernst & Young onder ruim 120 autobedrijven naar de effecten van de economische crisis op de strategie van ondernemers in de autobranche. Zeventig procent van de ondervraagden ziet het ontstaan van een markt voor milieuvriendelijke auto’s als een belangrijke tot zeer belangrijke kans voor hun onderneming. Een mogelijk verlies van merkemotie bij de klant wordt door bijna de helft als belangrijke bedreiging beschouwd.
...
lees meer
‘Codes zijn slechts inkt op papier; het gaat erom wat je ermee doet. Hoe je omgaat met praktische dilemma’s en met de afweging van commerciële belangen.’ Dat hield bestuursvoorzitter Piet Moerland de deelnemers aan het Sustainability Congres in Den Haag donderdag voor.
...
lees meer
Op 21 november 2009 vindt de opening plaats van Smile Superstore, het eerste duurzame warenhuis van Nederland. De initiatiefnemers Maarten, Jan en Denise laten dit niet ongemerkt voorbijgaan en hebben diverse activiteiten voor deze dag op het programma staan.
...
lees meer
In het rapport “Eerlijk duurt het langst”, stelt Oxfam Novib vandaag vast dat er per jaar nog altijd 19 miljoen foute chocoladeletters worden verkocht. Dat is 85% van alle verkochte letters. Honderdduizenden kleine cacaoboeren zijn daar de dupe van. Zij ontvangen geen eerlijke prijs voor hun producten. Al 2 jaar voert Oxfam Novib hiertegen campagne met de Groene Sint. Vandaag start Oxfam Novib een nieuwe campagne om alle foute letters uit de winkels te krijgen op www.groenesint.nl
...
lees meer
Albert Heijn, de grootste supermarkt van Nederland, meet zich ten onrechte een duurzaam imago aan. Terwijl andere supermarkten er veel actiever in zijn.
...
lees meer