A recent survey of corporate sustainability leaders shows that while sustainability initiatives are seen as having significant strategic value to organizations, the reporting on these initiatives is challenging. The survey found that 72 percent of respondents believed that boards of directors place a high priority on sustainability and 74 percent say their organizations link their sustainability initiatives to company strategy. However, more than half of the respondents also said they thought measurement for the initiatives was lacking.
...
lees meer
De goede voornemens van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) op de internationale agenda te zetten, worden nog te vaak opgeofferd aan economisch belang. Misstanden als de uitbuiting van de kastelozen in India krijgen daardoor te weinig weerwerk, ook vanuit Nederland.
...
lees meer
Meer dan zeven van de tien ondervraagde mensen vinden dat de Nederlandse overheid in internationale fora zoals de VN of de EU stelling moet nemen tegen kastendiscriminatie. Verder zegt tweederde dat Nederlandse bedrijven die producten (laten) maken in een land waar kastendiscriminatie bestaat, actie moeten ondernemen om dit tegen te gaan binnen hun eigen bedrijf én binnen andere bedrijven waar zij zaken mee doen.
...
lees meer
In overleg met een groot aantal deskundigen en vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, is er een voorstel voor een urgentieprogramma opgesteld onder de titel ‘Een Fair & Green Deal; voor een duurzame en solidaire weg uit de crises’. Het voorstel omvat een breed spectrum aan beleidsmaatregelen. Bijzonder aan dit voorstel is dat het zich niet beperkt tot ‘groene’ maatregelen, zoals in sommige ‘new green deals’ in het buitenland. Er is minstens zoveel aandacht voor de mondiale en lokale eerlijke verdeling van inkomens, macht en grondstoffen.
...
lees meer
Bedrijven kunnen niet vaak en hard genoeg brullen dat ze duurzaam zijn. Maar volgens trendwatcher Erwin van Lun, van Erwin van Lun Future Trends Research, is dat niet vanwege de consument. ‘Duurzaamheid is een trend van de media, bedrijven en overheden.
...
lees meer
Buitenmeubilair moet sinds jaar en dag lekker zitten. Stijl is de laatste jaren ook belangrijk. Strak Design voegt daar duurzaamheid in optima forma aan toe. “We zijn vastbesloten het certificaat ‘cradle to cradle’ te verwerven”, aldus directeur Jaap Schiphorst. Strak Design is vanaf januari 2010 te koop als een comfortabel en milieubewust alternatief voor de generatie tuinmeubelen van mindere kwaliteit.
...
lees meer
it undercoveronderzoek van Wakker Dier en Tros Radar blijkt dat restaurants, die zogenaamde ‘diervriendelijke’ foie gras serveren, in werkelijkheid de levers van gedwangvoederde eenden op de menukaart hebben. Onder de restaurants bevinden zich de meest fameuze hotels en toprestaurants van Nederland, zoals Krasnapolsky, Amstelhotel (La Rive) en Vermeer NH Hotels die hun klanten tegenover Radar, ongegeneerd voorliegen: ze noemen de foie gras diervriendelijk en zonder dwangvoedering, maar dit blijkt een leugen.
...
lees meer
Bij de aanleg en onderhoud van spoorwegen, bruggen en viaducten is veel inzet van bouwmaterieel en -materiaal nodig. Dat produceert veel CO2. Volgens ProRail kan het werk ook met minder CO2 worden uitgevoerd. Vanaf 1 december beloont ProRail daarom bouwbedrijven die klimaatbewust produceren. Hiervoor heeft ProRail de CO2-prestatieladder ontwikkeld. Concreet geldt: hoe meer een bedrijf zich inspant om CO2 te reduceren, hoe meer kans op gunning van een project. Op maandag 7 december komt het eerste contract op de markt waar de CO2-prestatie van bouwbedrijven meetelt.
...
lees meer
De top in Kopenhagen zal wellicht niet het slotakkoord opleveren waar velen op hoopten. Maar om de bijeenkomst daarmee bij voorbaat tot een fiasco te bestempelen is niet juist. Belangrijk is allereerst dat de top en het voorafgaande onderhandelingsproces de partijen gedwongen hebben om hun positie te bepalen. En nu de VS, China en landen als Brazilië verantwoordelijkheid lijken te willen nemen, is het speelveld een stuk breder geworden dan bij het eerdere Kyoto-protocol.
...
lees meer
De afgelopen paar jaar waren de belangrijkste drivers van maatschappelijke verandering: 1) grondstoffenproblematiek, 2) de verslechterende economie en 3) de almaar toenemende informatie- en communicatie intensiteit. En voor 2010 is dat niet anders. Hieruit vloeien een aantal trends voort die belangrijk zijn voor marketeers die te maken krijgen met de implicaties van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
...
lees meer
Politieke leiders moeten de komende twee weken in Kopenhagen de klimaattop van de Verenigde Naties tot een succes maken. Toch zit het Nederlandse bedrijfsleven niet stil.
...
lees meer
Duurzame ondernemers hebben geen hoge verwachtingen van de klimaattop in Kopenhagen, zo blijkt uit de jongste Duurzaamheidbarometer van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) onder 207 Nederlandse spelmakers, zoals directeuren, managers en beleidsverantwoordelijken, op het terrein van duurzaam ondernemen. De barometer peilde in aanloop naar de klimaattop eenmalig de houding van deze spelmakers over hun verwachtingen en het belang dat ze aan de top hechten. Nog geen derde (32%) verwacht dat Kopenhagen een succes wordt. Tweederde van de respondenten noemt de klimaattop pas een succes als landen als de Verenigde Staten, China en India volledig participeren in CO2 reductiedoelstellingen. Opvallend is dat slechts een derde (33%) belang hecht aan een onderhandelingsresultaat waarbij een gelijk speelveld voor alle landen het uitgangspunt vormt.
...
lees meer