Greenpeace voorzichtig positief over visbeleid van supermarkten

Alle grote supermarkten in Nederland hebben een duurzamer inkoopbeleid voor vis ontwikkeld en de eerste verbeteringen in het assortiment doorgevoerd. Dat blijkt uit onderzoek van Greenpeace, dat vandaag (dinsdag) openbaar wordt. Alle supermarkten zijn gestopt met de verkoop van door overbevissing bedreigde zwaardvis, marlijn en wijting. Ook het aanbod van de meest kwetsbare vissoorten(1) is afgenomen: zoals roodbaars en zeewolf. ... lees meer

Kwaliteit duurzaamheidsverslagen nog te vaak onevenwichtig

Het aantal ondernemingen dat een duurzaamheidsverslag uitbrengt groeit gestaag, maar de kwaliteit van die rapportages houdt geen gelijke tred met de getoonde groei. De meeste verslagen gaan mank aan een gebrek aan focus. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Keep the balance steady’ van Ernst & Young naar de kwaliteit van duurzaamheidsverslagen van honderd grote Europese ondernemingen. Belangrijkste conclusie in het onderzoek is dat bij duurzaamheidsverslaggeving nog te veel wordt gestuurd op volledigheid. Dat leidt tot onevenwichtigheden in de verslaggeving. Zo munten de meeste verslagen (76%) uit in het noemen van positieve voorbeelden van duurzaamheidsinitiatieven, maar blijven de echte dilemma’s waarmee ondernemingen kampen onvermeld. ... lees meer

Bringing the Consumer Perspective to CSR Reporting

What do companies such as Whole Foods, Burt’s Bees and Lowe’s have that corporate America craves? According to consumers: eco-sensibility. Consumers believe that when they support companies like these, they do more than just shop. They align themselves with businesses that do good things for the environment. This green paper provides research findings from the Earthsense Eco-Insights Survey on how consumers perceive corporate environmental responsibility. Findings are based on Earthsense Business Indicator (EBI) metrics that identify companies which consumers see as sustainability leaders. They also identify the businesses consumers support based on eco-friendly products, and they track changes in perceptions over time. ... lees meer

DSM achieves highest score for transparent sustainability reporting

Royal DSM N.V., the global Life Sciences and Materials Sciences company headquartered in the Netherlands, today announces that its Triple P report 2008 achieves an A+ according to the guidelines of the Global Reporting Initiative (GRI). The A+ rating is the highest score companies worldwide can achieve for the transparency of their sustainability reporting efforts. ... lees meer

Syntens presenteert boek over innovatiereis door duurzaam Zuid-Nederland

Ben er morgen nog! Een zinnetje dat wordt uitgesproken in slechts één seconde, maar waarmee Syntens wil aanzetten tot overpeinzingen en acties voor de lange termijn. Met lange termijn doelt het innovatienetwerk voor ondernemers niet alleen op het bestaan van bedrijven. Maar ook op die van onze planeet en het leven dat erop voorkomt. Want laat het duidelijk zijn: de tegenwoordig steeds vaker gebezigde term duurzaamheid, biedt prachtige zakelijke kansen. Vandaar dat Syntens op 20 februari a.s. gratis het boek Ben er morgen nog aanbiedt. Een boek dat ondernemers inspireert om duurzaam te innoveren. Word een duurzaam bedrijf in een duurzame wereld ofwel ben er morgen nog. ... lees meer

Winst stuntsupers Aldi en Lidl door misbruik vrouwen

De winst die stuntsupermarkten Aldi en Lidl maken op kledingverkoop wordt behaald door onderbetaling en misbruik van vrouwen. Dit blijkt uit een zorgvuldige internationale studie die de Schone Kleren Kampagne heeft laten uitvoeren. Marieke Eyskoot, campagnecoördinator: “Terwijl door de financiële crisis wereldwijd de broekriem wordt aangehaald, betalen vrouwelijke arbeiders en hun families de winsten van de stuntsupers, met hun hongerlonen en gedwongen (gratis) overwerk. Zij kunnen zich dit niet veroorloven – en ze zouden het ook niet moeten hoeven – maar het is de enige manier om wat te verdienen. In Bangladesh heb je minstens € 48 per maand nodig om te kunnen leven; bij een Aldi-leverancier wordt € 13,50 betaald. Dit is onacceptabel, juist gezien de crisis.” ... lees meer

Philips introduceert nieuwe LED leeslamp op basis van zonne-energie voor onderwijssector in afrika

Koninklijke Philips Electronics heeft de ontwikkeling aangekondigd van een nieuwe LED leeslamp op zonne-energie, die mensen in staat stelt te lezen en te schrijven als het buiten donker is. Deze lamp – ‘My reading light’ genaamd, moet helpen de onderwijssector in Afrika te versterken en een nieuwe generatie schoolkinderen in staat stellen na zonsondergang verder te gaan met hun huiswerk. ... lees meer

Meer dan een prijskaartje, de business case van het verlangen

Ondernemingen nemen weliswaar allerlei initiatieven op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo), maar deze blijven tot nu toe veelal beperkt tot de marges van het ondernemen. Toetsing van mvo-initiatieven aan de gebruikelijke eisen van een business case is bij veel bedrijven de gewoonste zaak van de wereld. Zakelijke afwegingen op de korte termijn blijven zo domineren. ... lees meer

Innocent heeft het coolste sustainability initiatief

innocent is door het Nederlands publiek verkozen tot het bedrijf met het meest coole sustainability initiatief. Dat blijkt uit een onderzoek dat Cool Unlimited heeft gedaan onder 3.000 Nederlandse consumenten. innocent maakt 100% natuurlijke smoothies van duurzame ingrediënten verpakt in duurzaam verpakkingsmateriaal. Tevens compenseren ze hun CO2-uitstoot en geven ze minimaal 10% van hun nettowinst aan goede doelen. innocent wordt gevolgd door The Body Shop en Philips als respectievelijk nummers 2 en 3. ... lees meer

Nederlandse overheid koploper CO2 reductie door duurzaam inkopen

De Nederlandse overheid reduceert 47% CO2 uitstoot1 op haar inkoopactiviteiten door middel van het aanschaffen van zogenaamde ‘groene’ producten, goederen en diensten. Dit is gebleken uit onderzoek verricht door accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers (PwC) in samenwerking met Significant en Ecofys in opdracht van de Europese Commissie. Van de zeven onderzochte landen heeft Duitsland (9%) het minste CO2 reductie op haar inkoopbeleid kunnen bewerkstelligen. Tevens is gebleken dat Europese overheden door middel van duurzaam inkopen gemiddeld 1% aan kosten besparen. ... lees meer