Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken ontvangt woensdag 26 mei om 14.30 uur uit handen van Agnes Jongerius, voorzitter van de FNV en Gerard Oonk, directeur van de LIW, een handleiding hoe bedrijven kinderarbeid kunnen voorkomen en bestrijden. Deze handleiding is gemaakt door de campagne ‘Stop kinderarbeid’, een samenwerking van ontwikkelingsorganisatie Hivos, FNV, Lanelijke India Werkgroep, Algemene Onderwijsbond, ICCO & Kerk in Actie en Stichting Kinderpostzegels Nederland.
...
lees meer
Het plan van eurocommissaris Hedegaard om de Europese CO2-reductiedoelstelling tot 30 procent, in plaats van 20 procent, in 2020 te verhogen, zal de concurrentiepositie van Europa om zeep helpen. De klap zal vooral hard aankomen bij Nederlandse bedrijven. Hiervoor waarschuwt VNO-NCW ministers Huizinga (VROM), Van der Hoeven (Economische Zaken) en De Jager (Financiën) in een brief.
...
lees meer
De SER heeft op 21 mei jl. unaniem een advies vastgesteld over duurzame ontwikkeling. In het advies Meer werken aan duurzame groei onderstreept de SER dat het streven naar duurzame ontwikkeling veel serieuzer moet worden aangepakt. Het kabinet moet duurzaamheid tot topprioriteit verheffen en komen met een ‘structurele innovatieaanpak voor duurzaamheid’. Zo ontstaan kansen voor economische groei en werkgelegenheid.
...
lees meer
Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft de jaarlijkse Ricoh MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Scriptieprijs uitgereikt. De winnaar van 2010 is Anand Sheombar, student bedrijfskundige informatica aan de Hogeschool van Utrecht . Zijn scriptie ‘ICT MNC’s & BOP’ constateert dat er legio kansen zijn voor internationaal opererende, technologisch gedreven ondernemingen om kansrijk én verantwoord te ondernemen in de onderkant van markten in ontwikkelingslanden. Als aan zekere voorwaarden wordt voldaan, kunnen ondernemers en consumenten evenredig profiteren. Sheombar baseert deze ogenschijnlijke paradox op een uitgebreide literatuurstudie met focus op Afrika en ICT-gedreven, internationaal opererende ondernemingen. Volgens de jury verdient deze thesis de Ricoh MVO Scriptieprijs, vooral omdat een abstract, modelmatig concept is uitgewerkt in een nuttige, verantwoorde toepassing , dat voor zowel inwoners van ontwikkelingslanden als bedrijven profijt kan opbrengen.
...
lees meer
De meeste Nederlanders (85%) vinden het belangrijk tot zeer belangrijk dat bedrijven goed zijn voor mens, milieu en maatschappij. Zij geven aan dat dit bij hen van invloed is op de aanschaf van producten en diensten. Voor ruim een kwart van de Nederlanders is dit zelfs één van de belangrijkste overwegingen om al dan niet tot aankoop over te gaan.
...
lees meer
Ondernemingen die niet kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zetten hun voortbestaan en concurrentiepositie op het spel. Afwachtend reageren is niet meer aan de orde, duurzaamheid biedt kansen, leidt tot efficiency en lagere kosten en moet niet meer als noodzaak worden gezien. Dit blijkt uit interviews met een tiental toonaangevende bedrijven die Ernst & Young heeft gehouden binnen de Retail & Consumers products sector.
...
lees meer
Europese bedrijven in de staalsector, de raffinage en de chemie hebben tussen 2005 en 2008 14 miljard euro winst gemaakt met de CO2-rechten die ze gratis hebben gekregen. De kosten van de rechten hebben ze toch doorberekend in de prijzen en dus draaiden consumenten en andere afnemers daarvoor op.
...
lees meer
Een groeiend percentage bedrijven onderneemt concrete actie om de CO2-emissie van het eigen wagenpark te verminderen. Wagenparkbeheerders sturen hierbij steeds meer op de absolute CO2-uitstoot van auto’s in plaats van op de relatief gemeten groene energielabels.
...
lees meer
Weinig aantoonbare aandacht voor duurzaamheid leidt vaker tot uitsluiting bij te vergeven opdrachten.
Duurzaamheid vormt in de bouw nog altijd een noodzakelijke voorwaarde om nieuwe opdrachten binnen te halen. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder ruim 100 bouwondernemingen in dertig landen blijkt dat een meerderheid van de bouwbedrijven vindt dat te weinig aantoonbare aandacht voor duurzaamheid vaker tot uitsluiting leidt bij te vergeven opdrachten.
...
lees meer
Twee derde van de zakelijke dienstverleners scoort een ruime voldoende als het gaat om duurzaam en betrokken ondernemen. Dat blijkt uit een onderzoek onder leden van ondernemersvereniging Think Tank. Het onderzoek werd gepresenteerd tijdens de lancering van stichting The White Label, initiator van het eerste kwaliteitsmerk in Nederland voor bewuste ondernemers.
...
lees meer
LTO Nederland heeft in verband met naderende verkiezingen voor de Tweede Kamer een vouwblad uitgegeven met de titel ‘De Nederlandse agrarische sector: toonaangevend in de wereld’. Leidend thema in dit vouwblad is ‘Ruimte voor duurzaam ondernemen’. Ondernemerschap, kennis en productiviteit van de Nederlandse land- en tuinbouw zijn van mondiaal formaat. Door in het overheidsbeleid accenten te leggen op innovatie, kennis en onderzoek kunnen boeren en tuinders hun positie versterken, zo meent LTO.
...
lees meer
Bart Jan Krouwel (1946) wordt voorgedragen als voorzitter van het Productschap voor Pluimvee en Eieren (PPE).
...
lees meer