Nederland moet blijven inzetten op investeren in duurzaamheid, ook omdat duurzaamheid een motor is voor de economie, aldus minister Huizinga van VROM in haar reactie op het SER-advies ‘Meer werken aan duurzame groei’. Het is dan ook onterecht dat ‘duurzaamheid’ in de verkiezingsdebatten tot nog toe niet de prioriteit krijgt die het verdient, concludeert de minister.
...
lees meer
Veel bedrijven maken duurzaamheidverslagen waarin ze rapporteren over de effecten van hun bedrijf op de maatschappij. Hierbij is van belang dat ze rapporteren over de zaken die wij (de maatschappij) van hen willen weten, op een manier waarbij we kunnen constateren of er verbeteringen optreden in de tijd en waarbij de bedrijven onderling te vergelijken zijn. Het Global Reporting Initiative (GRI) heeft daarom wereldwijd geldende richtlijnen ontwikkeld die bijvoorbeeld aangeven welke indicatoren in een verslag gebruikt moeten worden.
...
lees meer
Onder toeziend oog van Michael Braungart, de grondlegger van de Crade to Cradle gedachte en de Utrechtse delegatie op de WereldExpo, heeft de grote, landelijke Chinese GoodBaby Group bekend gemaakt en toegezegd om volgens de Cradle to Cradle gedachte te gaan ondernemen. Het eerste prototype cradle to cradle kinderwagen ‘de Sprout’ is inmiddels een feit. Het ontwerp is gemaakt door de 26-jarige Nederlandse ontwerpster Geeske Schoolkate van het Utrechtse bedrijf TurnKey Design.
...
lees meer
Vanochtend kwamen ruim 60 MKB’ers uit de regio Eindhoven bij elkaar voor een gezamenlijk biologisch ontbijt onder de titel: ‘Ontbijten, ontmoeten en ondernemen met oog voor de toekomst (en uw omzet)’. Innovatieve ondernemers wisselden hun ideeën uit over maatschappelijk verantwoord ondernemen en mogelijke vervolgstappen in Eindhoven, samen met COS Brabant. Deze bijeenkomst werd in Eindhoven georganiseerd door COS Brabant in samenwerking met de Kamer van Koophandel Brabant.
...
lees meer
Duurzaam ondernemen staat hoog op de agenda van marketeers. Dat bleek toen NIMA samen met marketeers in Nederland de marketingthema’s voor 2010 en 2011 vaststelde.
...
lees meer
The United Nations Environmental Program (UNEP), KPMG Sustainability, the University of Stellenbosch Business School (USB) and The Global Reporting Initiative (GRI) launched today “Carrots and Sticks – Promoting Transparency and Sustainability”, a study on trends in voluntary and mandatory approaches to sustainability reporting. This research reveals that the regulatory landscape has substantially evolved in all parts of the world.
...
lees meer
Duurzaamheid staat ook bij bedrijven in de Nederlandse technologische industrie steeds meer centraal. Om dat te ondersteunen is op 20 mei de kick-off gegeven van het FME Duurzaamheidskompas Hightech Ketens.
...
lees meer
Een groot aantal toonaangevende Nederlandse bedrijven wil vergaande maatregelen invoeren om tot een duurzame economie te komen. Tijdens een debat met Tweede Kamerleden op 26 mei in het Museon in Den Haag wil De Groene Zaak een nieuwe economische koers op de agenda zetten die volledig op duurzaamheid is gestoeld. Topmannen als Ruud Sondag van Van Gansewinkel, Igor Kluin van Qurrent en Paul Zuidema van Ahrend gaan onder leiding van voorzitter Roger van Boxtel in discussie met onder meer Diederik Samsom, Marieke van der Werf, Boris van der Ham en Helma Neppérus. Volgens De Groene Zaak is het huidige MVO-beleid te versnipperd en te zwak en leidt het in deze vorm niet tot de hoognodige economische groei. Zij bepleiten een omslag waarbij ‘groen’ ondernemen de norm wordt.
...
lees meer
Een meerderheid van de Nederlandse consumenten (60%) kan spontaan geen merk noemen dat een initiatief heeft ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid. Door de groep die wel initiatieven kent, wordt Philips het vaakst genoemd. Opvallend is dat er twee energiebedrijven bij de top 5 zitten. Nuon en Eneco, beide met groene energie, nemen de tweede en derde positie in. Gevolgd door Albert Heijn met haar Puur & Eerlijk producten en Toyota. Dit blijkt uit de CoolSustainability Verkiezing die door CoolBrands en Choices Research is gehouden naar aanleiding van de introductie van Persil ECO Power in Nederland. Prijs en onduidelijke communicatie zijn de belangrijkste factoren waarom de consument nog niet duurzaam koopt.
...
lees meer
The Global Reporting Initiative (GRI) today opened the doors for the Amsterdam Global Conference on Sustainability and Transparency, the world’s largest gathering of leaders, thinkers and doers in the field of sustainability reporting. At the fully booked conference, close to 200 speakers from business, finance, politics and civil society debate and share their views with the 1,200 participants on how to achieve a transition to a sustainable economy.
...
lees meer
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni maakte het MVO Platform een overzicht van MVO in de verkiezingsprogramma’s.
...
lees meer
Er mag op grond van de Aanbestedingsrichtlijn niet rechtstreeks naar keurmerken gevraagd worden. De duurzaamheidcriteria die voor het duurzaam inkopen beleid van de overheid gelden zijn dan ook opgesteld los van concrete keurmerken. Wel wordt in de criteriadocumenten daar waar mogelijk aangegeven welke keurmerken in ieder geval aan de duurzaamheidcriteria voldoen. Dat schrijft minister Huizinga-Heringa van VROM in antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer.
...
lees meer