Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) gaat op verzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) in 2010 en 2011 een groot onderzoek doen naar duurzaamheid.
...
lees meer
Chocomel gaat als eerste chocoladedrank maatschappelijk verantwoord geproduceerde cacao gebruiken. Hiervoor is FrieslandCampina Benelux, de producent van Chocomel, een samenwerking aangegaan met UTZ CERTIFIED. Chocomel is het grootste merk chocolademelk in Nederland.
...
lees meer
SCA Consumer Benelux gaat vanaf 1 augustus als eerste retail leverancier al haar retailproducten honderd procent CO2 neutraal distribueren. De producent van Libresse, Libero, Tena, Edet, Tempo en Plenty is hiervoor een samenwerking aangegaan met een selecte groep transporteurs onder de naam ‘Green Care Transport’
...
lees meer
Duurzaam ondernemen betekent een positieve bijdrage aan de bedrijfsresultaten. Dat is de boodschap van Annemarie van Gaal, succesvol ondernemer en investeerder, en Willem Lageweg, directeur MVO Nederland. Het gelegenheidsduo wijst ondernemers op de mogelijkheid om juist nu met hulp van MVO Nederland stappen te zetten in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
...
lees meer
“Juist van informatie- en communicatietechnologie is in de komende jaren veel vernieuwing en versnelling te verwachten en de rol ervan bij het realiseren van een duurzame economische groei zal substantieel zijn”. Dit stelde Dr Alexander Rinnooy Kan (SER-voorzitter en lid van de Raad van Advies van ECP-EPN) in reactie op het boek ‘De duurzame informatiesamenleving’, de zevende editie van het Jaarboek ICT en Samenleving, waarvan hij vandaag het eerste exemplaar in ontvangst nam.
...
lees meer
De helft van de Nederlanders meent dat broeikasgas-emissies de oorzaak zijn van klimaatverandering. De uitstoot moet verminderd worden. Een op de tien maakt zich daar veel zorgen over. Dit blijkt uit de resultaten van het nieuwe Duurzaamheidkompas. Vooral bedrijven zijn aan zet hoewel er ook duidelijk een rol voor de overheid lijkt weggelegd. Beide moeten stappen ondernemen om de CO2 footprint te reduceren en de consument daar met informatie op producten over te informeren.
...
lees meer
Bedrijven beseffen dat ze mee moeten in de fairtrade-stroom. In rap tempo wordt de productie van cacao, thee, soja, kweekvis en andere etenswaar uit arme landen ‘verduurzaamd’. Het lijkt een race achter de schermen die wordt aangejaagd door een kritische consument.
...
lees meer
Koopkrachtplaatjes, de landsbegroting, twee H-woorden, het sociaal bestel van Nederland, ze raasden de afgelopen weken door de politieke debatten.
Ook in de formatie zal het vast en zeker over deze thema’s gaan. De wereld is in dat politieke baringsproces, net als in het voorspel, ver weg. De Nederlandse aspirant-bestuurders zullen niet in staat blijken om over de eigen fysieke en mentale grenzen heen te kijken naar de immense, mondiale problemen die zich aan het openbaren zijn. We eten de wereld op, terwijl we geen nieuwe hebben.
...
lees meer
Meer dan een half miljoen kinderen (533.869) onder de 18 jaar werken in India in de teelt van zaden, ook voor Nederlandse groentezaadbedrijven als Advanta en Bejo Zaden. Circa 230.000 kinderen zijn nog onder de 14 jaar. De kinderen werken 10 tot 12 uur per dag en worden blootgesteld aan giftige pesticiden. Grote multinationals en Indiase zaadbedrijven hebben hun zaadproductie via agenten uitbesteed aan vele kleine en marginale boeren.
...
lees meer
Nederlanders weten vaak niet of producten of diensten die ze kopen afkomstig zijn van bedrijven die Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Slechts één op de vijf consumenten is hiervan op de hoogte. Dit blijkt uit het onlangs uitgevoerde onderzoek “De Groene Barometer” van Bureau Consumenten Onderzoek, in opdracht van De Telegraaf.
...
lees meer
Hét studentennetwerk voor een duurzame toekomst Morgen roept alle studenten van Nederland op om hun stem uit te brengen voor de Groene Zeepbel. Op zaterdag 26 juni 2010 wordt de Groene Zeepbel uitgereikt aan de “beste greenwash campagne”. Oftewel, aan het bedrijf dat zichzelf in de media als groen profileert, terwijl dit niet blijkt uit de bedrijfsvoering. Op www.studentenvoormorgen.nl/groenezeepbel kunnen studenten hun stem uitbrengen.
...
lees meer
Producten maken die goed zijn voor mens en milieu en die je eindeloos kunt recyclen. Dat is de toekomst, volgens tapijtfabrikant DESSO. Natuurlijk zonder daarbij de kwaliteit van het materiaal uit het oog te verliezen.
...
lees meer