Duurzaamheid hoog in vaandel bij talentvolle studenten

“Geweldig dat jongeren duurzaamheid zo hoog in het vaandel hebben staan.” De jury van de Shell Bachelor Master Prijs 2009 was zeer onder de indruk van de kwaliteit van de finalisten. Uiteindelijk verkozen ze unaniem bachelor Tim van Amstel van de TU Eindhoven en master Richard Stevens van de Universiteit Twente als dé duurzame talenten van 2009. ... lees meer

Zitten er eerlijke materialen in mijn mobiel?

Heb je je ooit afgevraagd waar de metalen vandaan komen die in je mobiele telefoon zitten? De bedrijven die deze producten verkopen hadden zich dat absoluut niet afgevraagd op het moment dat de makeITfair campagne in 2007 startte. De meeste elektronicabedrijven beginnen langzaamaan deze vraag te onderzoeken. Toch wordt er nog niet voldoende gedaan om van eerlijke grondstoffendelving te kunnen spreken. ... lees meer

Duurzame ontwikkeling in stroomversnelling dankzij Cradle to Cradle

Veel klanten van ECO-job lopen voorop als het gaat om duurzame ontwikkeling. Neem advies- en ingenieursbureau DHV, dat duurzame ontwikkeling nastreeft samen met haar klanten. DHV adviseert ook over de toepassing van de Cradle to Cradle gedachte, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van gebouwen en wil samen met de grondleggers ook Cradle to Cradle adviezen gaan geven. Wim van Lierop van DHV: ‘Nederland was echt rijp voor Cradle to Cradle.’ ... lees meer

Fiscaal voordeel voor biologische producenten

Biologica wil biologische boeren en bedrijven attent maken op verruimde mogelijkheden om fiscaal aantrekkelijk te investeren via de MIA en Vamil regeling. Op 17 februari is de nieuwe Milieulijst gepubliceerd, waarin de nieuwe fiscale aftrekmogelijkheden staan vermeld. ... lees meer

Supply Chain Report Reveals Need to Improve Supplier Awareness of Business Threats From Climate Change

The first ever global collaboration on climate change between major organisations and their suppliers demonstrates the need for increased supplier awareness of the regulatory, physical and general risks that climate change poses to their business. Of 634 suppliers surveyed globally by the Carbon Disclosure Project (CDP), only 58% considered that climate change posed a risk to their operations, while one third said it posed no risk, showing there is still a lack of understanding from suppliers of the business threats from climate change. ... lees meer

VBW werkt aan brochure De bewuste bloemist

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) is ook bij VBW op de agenda gezet. Samen met een klankbordgroep van elf bloemisten werkt VBW aan de brochure ‘De bewuste bloemist’. In het boekje wordt benadrukt hoe bloemisten in de praktijk aan mvo kunnen doen. ... lees meer

Consument in verwarring over duurzaamheid

De consument is over duurzaamheid volledig in verwarring. Het is vooralsnog een aanbodgestuurd issue. Het weerhoudt de voedingsmiddelenindustrie er echter niet van om jaar in jaar uit te werken aan verbeteringen om de milieubelasting te verlagen. Dat statement deed de voedingsmiddelensector op het VMT Food Event, het grote evenement voor de foodindustrie dat dit jaar door ruim 300 mensen werd bezocht. ... lees meer

Foodpolicy NL schept randvoorwaarden voor duurzaamheid

Foodpolicy NL wil het platform zijn voor duurzaamheid en zal daarvoor de randvoorwaarden scheppen. Volgens initiatiefnemer en duurzaamheidsdeskundige Frits Kremer worden via Foodpolicy NL straks supermarktorganisaties en fabrikanten in contact gebracht met de wetenschap en actiegroepen. ... lees meer

Donorgeld loterijen via Stichting Doen schimmig besteed

Het is onduidelijk hoe de miljoenen euro’s besteed worden die tientallen ngo’s (goede doelen) ontvangen van Stichting Doen, het fonds van de drie goededoelenloterijen Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en Sponsor Bingo Loterij. Dat stelt Hessel Abbink Spaink, mede-directeur van het bureau Applied Ethics Associates dat zich richt op het (maatschappelijk) verantwoord ondernemen van bedrijven. ... lees meer

Zuivelproducent Arla Closer to Nature

Zuivelproducent Arla introduceert haar nieuwe bedrijfsfilosofie Closer to Nature(TM). Met deze nieuwe filosofie richt Arla zich op een toekomst die nóg dichter bij de natuur ligt. Kort gezegd houdt dit in dat de kaasproducten van Arla volgens natuurlijke principes van boerderij tot consument worden gebracht. Om dit te accentueren heeft ook het logo een mooie, natuurlijke uitstraling gekregen. ... lees meer