Duurzaamheid wordt business driver bij DSM

Koninklijke DSM N.V. maakte vorige week ambitieuze nieuwe doelstellingen bekend die de kern vormen van de nieuwe strategie van de onderneming, getiteld DSM in motion: driving focused growth. Een strategisch doel wordt: Duurzaamheid: van verantwoordelijkheid naar business driver; 80% van de innovatiepijplijn zal bestaan uit ECO+ producten ... lees meer

Zelfverklaring MVO volgens ISO 26000 in ontwikkeling

ISO 26000 ‘Maatschappelijke Verantwoordelijkheid voor Organisaties’ (MVO) is een richtlijn die niet bedoeld is voor certificatie. In de markt bestaat wel behoefte aan erkenning van MVO. Hierdoor is een spanningsveld ontstaan tussen het doel van deze richtlijn en behoeften/initiatieven in de markt. ... lees meer

10 jaar MVO: wat hebben we bereikt?

In een artikel in Sprout wordt aan de hand van een interview met Willem Lageweg (directeur MVO Nederland), Folkert van der Molen (marktmanager duurzaamheid bij DHV) en Leen Zevenbergen (CEO Quirius) ingegaan op wat 10 jaar MVO heeft gebracht. ... lees meer

Athlon Car Lease pleit voor verscherpte EU-doelstelling CO2-emissie lichte bedrijfsvoertuigen

Met de ondertekening van het Cleaner Car Contract in vier Europese landen, was Athlon Car Lease begin dit jaar de eerste internationale leasemaatschappij die zich vastlegde de CO2-uitstoot terug te dringen. Inmiddels heeft Athlon Car Lease de eerste resultaten van het Cleaner Car Contract-initiatief gepresenteerd aan EU-commissaris Hedegaard van Climate Action. ... lees meer

Ingenieursbureaus tonen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid

Er is een nieuwe gedragscode voor de Nederlandse advies- en ingenieursbranche. Deze set van gedragsregels gaat verder dan de vorige en gebruikelijke gedragscodes. Er zijn niet alleen beroepsgerelateerde waarden zoals onafhankelijkheid, integriteit en deskundigheid vastgelegd, maar ook zaken als verantwoordelijk omgaan met mens, milieu en maatschappij. De branchevereniging zal er actief op toezien dat de gedragscode door haar leden wordt nageleefd. ... lees meer

Bedrijven moeten beter nadenken over duurzaamheid als argument

Nederlanders hebben duurzaamheid minder hoog in het vaandel staan dan een paar jaar geleden. Tegelijkertijd verwachten ze dat duurzame aspecten alleen maar belangrijker zullen worden. Dat blijkt uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2010, een initiatief van DDB, Intomart GfK en b-open, dat kijkt naar de relatie tussen consument en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). De crisis en het toegenomen wantrouwen tegen duurzaamheidclaims maken het moeilijker voor bedrijven om geloofwaardig te zijn. ... lees meer