Duurzaamheid staat ook bij bedrijven in de Nederlandse technologische industrie steeds meer centraal. Om dat te ondersteunen is op 20 mei de kick-off gegeven van het FME Duurzaamheidskompas Hightech Ketens.
...
lees meer
Een groot aantal toonaangevende Nederlandse bedrijven wil vergaande maatregelen invoeren om tot een duurzame economie te komen. Tijdens een debat met Tweede Kamerleden op 26 mei in het Museon in Den Haag wil De Groene Zaak een nieuwe economische koers op de agenda zetten die volledig op duurzaamheid is gestoeld. Topmannen als Ruud Sondag van Van Gansewinkel, Igor Kluin van Qurrent en Paul Zuidema van Ahrend gaan onder leiding van voorzitter Roger van Boxtel in discussie met onder meer Diederik Samsom, Marieke van der Werf, Boris van der Ham en Helma Neppérus. Volgens De Groene Zaak is het huidige MVO-beleid te versnipperd en te zwak en leidt het in deze vorm niet tot de hoognodige economische groei. Zij bepleiten een omslag waarbij ‘groen’ ondernemen de norm wordt.
...
lees meer
Een meerderheid van de Nederlandse consumenten (60%) kan spontaan geen merk noemen dat een initiatief heeft ontwikkeld op het gebied van duurzaamheid. Door de groep die wel initiatieven kent, wordt Philips het vaakst genoemd. Opvallend is dat er twee energiebedrijven bij de top 5 zitten. Nuon en Eneco, beide met groene energie, nemen de tweede en derde positie in. Gevolgd door Albert Heijn met haar Puur & Eerlijk producten en Toyota. Dit blijkt uit de CoolSustainability Verkiezing die door CoolBrands en Choices Research is gehouden naar aanleiding van de introductie van Persil ECO Power in Nederland. Prijs en onduidelijke communicatie zijn de belangrijkste factoren waarom de consument nog niet duurzaam koopt.
...
lees meer
The Global Reporting Initiative (GRI) today opened the doors for the Amsterdam Global Conference on Sustainability and Transparency, the world’s largest gathering of leaders, thinkers and doers in the field of sustainability reporting. At the fully booked conference, close to 200 speakers from business, finance, politics and civil society debate and share their views with the 1,200 participants on how to achieve a transition to a sustainable economy.
...
lees meer
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen van 9 juni maakte het MVO Platform een overzicht van MVO in de verkiezingsprogramma’s.
...
lees meer
Er mag op grond van de Aanbestedingsrichtlijn niet rechtstreeks naar keurmerken gevraagd worden. De duurzaamheidcriteria die voor het duurzaam inkopen beleid van de overheid gelden zijn dan ook opgesteld los van concrete keurmerken. Wel wordt in de criteriadocumenten daar waar mogelijk aangegeven welke keurmerken in ieder geval aan de duurzaamheidcriteria voldoen. Dat schrijft minister Huizinga-Heringa van VROM in antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer.
...
lees meer
Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken ontvangt woensdag 26 mei om 14.30 uur uit handen van Agnes Jongerius, voorzitter van de FNV en Gerard Oonk, directeur van de LIW, een handleiding hoe bedrijven kinderarbeid kunnen voorkomen en bestrijden. Deze handleiding is gemaakt door de campagne ‘Stop kinderarbeid’, een samenwerking van ontwikkelingsorganisatie Hivos, FNV, Lanelijke India Werkgroep, Algemene Onderwijsbond, ICCO & Kerk in Actie en Stichting Kinderpostzegels Nederland.
...
lees meer
Het plan van eurocommissaris Hedegaard om de Europese CO2-reductiedoelstelling tot 30 procent, in plaats van 20 procent, in 2020 te verhogen, zal de concurrentiepositie van Europa om zeep helpen. De klap zal vooral hard aankomen bij Nederlandse bedrijven. Hiervoor waarschuwt VNO-NCW ministers Huizinga (VROM), Van der Hoeven (Economische Zaken) en De Jager (Financiën) in een brief.
...
lees meer
De SER heeft op 21 mei jl. unaniem een advies vastgesteld over duurzame ontwikkeling. In het advies Meer werken aan duurzame groei onderstreept de SER dat het streven naar duurzame ontwikkeling veel serieuzer moet worden aangepakt. Het kabinet moet duurzaamheid tot topprioriteit verheffen en komen met een ‘structurele innovatieaanpak voor duurzaamheid’. Zo ontstaan kansen voor economische groei en werkgelegenheid.
...
lees meer
Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, heeft de jaarlijkse Ricoh MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) Scriptieprijs uitgereikt. De winnaar van 2010 is Anand Sheombar, student bedrijfskundige informatica aan de Hogeschool van Utrecht . Zijn scriptie ‘ICT MNC’s & BOP’ constateert dat er legio kansen zijn voor internationaal opererende, technologisch gedreven ondernemingen om kansrijk én verantwoord te ondernemen in de onderkant van markten in ontwikkelingslanden. Als aan zekere voorwaarden wordt voldaan, kunnen ondernemers en consumenten evenredig profiteren. Sheombar baseert deze ogenschijnlijke paradox op een uitgebreide literatuurstudie met focus op Afrika en ICT-gedreven, internationaal opererende ondernemingen. Volgens de jury verdient deze thesis de Ricoh MVO Scriptieprijs, vooral omdat een abstract, modelmatig concept is uitgewerkt in een nuttige, verantwoorde toepassing , dat voor zowel inwoners van ontwikkelingslanden als bedrijven profijt kan opbrengen.
...
lees meer
De meeste Nederlanders (85%) vinden het belangrijk tot zeer belangrijk dat bedrijven goed zijn voor mens, milieu en maatschappij. Zij geven aan dat dit bij hen van invloed is op de aanschaf van producten en diensten. Voor ruim een kwart van de Nederlanders is dit zelfs één van de belangrijkste overwegingen om al dan niet tot aankoop over te gaan.
...
lees meer
Ondernemingen die niet kiezen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen zetten hun voortbestaan en concurrentiepositie op het spel. Afwachtend reageren is niet meer aan de orde, duurzaamheid biedt kansen, leidt tot efficiency en lagere kosten en moet niet meer als noodzaak worden gezien. Dit blijkt uit interviews met een tiental toonaangevende bedrijven die Ernst & Young heeft gehouden binnen de Retail & Consumers products sector.
...
lees meer