Het kabinet heeft de oproep van Nederlandse banken voor een duurzamer energiebeleid in de wind geslagen. Deze conclusie trekt de Eerlijke Bankwijzer. Dinsdag bespreekt de Tweede Kamer het Nederlandse energiebeleid.
...
lees meer
Een van de conclusies van de ‘duurzame 100’ was dat de nieuwe duurzaamheid vooral van bedrijven moet komen. Maar hoe krijgt die vorm? De meningen lopen uiteen.
...
lees meer
Woensdag 24 november a.s. vindt de 11de editie plaats van het Nationaal Sustainability Congres (www.sustainability-congres.nl). Het Nationaal Sustainability Congres (NSC) levert jaarlijks een belangrijke bijdrage aan de dialoog tussen partijen die in Nederland met duurzaamheid en met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) actief zijn. Het congres is voor de 4de achtereenvolgende keer volledig uitverkocht met ruim 700 bezoekers. Het is daarmee het jaarlijks grootste duurzaamheidsevenement.
...
lees meer
De Europese tapijtfabrikant Desso in Waalwijk wordt volgende week dinsdag 23 november onderscheiden met de Gouden Appel. Deze prestigieuze duurzaamheidsprijs komt Desso toe omdat het als eerste bedrijf ter wereld oude tapijttegels verwerkt tot materiaal voor nieuw tapijt.
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) moet worden vertaald in zo concreet mogelijke doelstellingen. Dat stelt mr. Tineke Lambooy in haar proefschrift ‘Corporate Social Responsibility’ dat ze op 23 november verdedigt. Op 22 november vindt een een debat plaats over MVO, toegespitst op sociale duurzaamheid: Decent Work.
...
lees meer
Or’en en kaderleden van vijftien bedrijven en organisaties hebben gezamenlijk en met steun van de FNV Vakcentrale, FNV Bondgenoten en Abvakabo FNV gewerkt aan het project Duurzaam Werken. Het project heeft het Inspiratieboek Duurzaam Werken opgeleverd, dat vanmiddag in Utrecht wordt uitgereikt aan FNV Bondgenotenvoorzitter Henk van der Kolk.
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is de nieuwste vorm van innovatie voor ondernemers. Een verantwoordelijke rol in de samenleving gaat daarbij goed samen met winst maken. ,,MVO is de beste garantie voor omzet en winst in de 21e eeuw” zei Derek Wilson, projectmanager internationaal duurzaam ondernemen bij MVO Nederland in Heerenveen.
...
lees meer
Belanghebbenden laten Océ, toonaangevend leverancier in oplossingen voor het digitaal beheren en afleveren van documenten, weten dat zij vinden dat het bedrijf “zeer duurzaam” is. Tijdens zijn jaarlijkse Stakeholder Dialogue, vroeg Océ een representatieve groep klanten, leveranciers, medewerkers, investeerders, academici en NGO’s om te reageren op Océ’s duurzaamheidsbeleid en de geleverde prestaties.
...
lees meer
De hoge prijs van verantwoorde producten en gebrek aan informatie over de mate van duurzaamheid op de verpakking, maakt het voor ruim 60% van de consumenten lastig om duurzaam te eten.
...
lees meer
Unilever, wereldwijd de derde producent van consumentengoederen, past zijn businessmodel aan. In plaats van alleen te werken voor de aandeelhouder en gericht te zijn op korte termijn belangen, gaat het in de komende tien jaar zijn impact op het milieu met de helft verlagen. ‘Ik geloof dat de consument ons daarvoor beloond’, zegt bestuursvoorzitter Paul Polman in een interview, dat morgen in Het Financieele Dagblad staat.
...
lees meer
CDP Water Disclosure, a new program from the Carbon Disclosure Project, today launches its first report on the impact of water constraints on the world’s largest corporations, clearly illustrating the significance and immediacy of water as a corporate issue.
...
lees meer
Door MVO of duurzaamheid goed te verankeren in je strategie en organisatie kun je er waarde mee creëren en vergroot je de geloofwaardigheid. En dat is nodig. Want consumenten worden steeds sceptischer over communicatie over duurzaamheid, zo blijkt uit Dossier Duurzaam. 35% van de Nederlanders vindt duurzaam ondernemen vooral een marketingtruc en wantrouwt duurzame of groene claims. Maar consumenten verwachten wel dat de aandacht voor duurzaam ondernemen verder zal toenemen. Ze leggen de verantwoordelijkheid daarvoor vooral bij bedrijven. Steeds meer bedrijven pakken die uitdaging op, maar zoeken naar manieren om MVO effectief in marketing te integreren.
...
lees meer