MVO op 2de plaats grote voedingsbedrijven

Het thema voedselveiligheid wordt door managers van grote voedingsbedrijven minder belangrijk gevonden. Dat blijkt uit een onderzoek door het Consumer Goods Forum uit Parijs onder 354 topmanagers uit 46 verschillende landen. ‘Economie en marktvraag’ staat voor hen op 1, net als in 2009. Op 2 staat ‘Corporate Social Responsibility’, waaronder duurzaam ondernemen valt. Op 3 staat ‘het concurrentielandschap’ en op 4 ‘voedselveiligheid’. ... lees meer

Fairtradesector professioneler en breder

Fairtrade-ondernemingen worden steeds professioneler. De producten zijn makkelijker verkrijgbaar en het assortiment is beter afgestemd op de wensen van de consument. Er is meer aandacht voor marketing, een efficiënter inkoopbeleid en de opleiding van medewerkers. Dit staat in een rapport van onderzoeksbureau EIM dat gisteren gepresenteerd werd aan minister van Buitenlandse Zaken en Ontwikkelingssamenwerking Verhagen. ... lees meer

Organic Exchange roept C&A uit tot wereldleider

C&A Europa is de nummer één in de wereld op het gebied van verkoop van kleding van gecertificeerd biologisch katoen, zo blijkt uit een recent gepubliceerd rapport van Organic Exchange. De nummers twee en drie zijn het Amerikaanse sportkledingmerk Nike en de Amerikaanse winkelketen Walmart. ... lees meer

PHILIPS werkt samen met CENTRAL ENERGY FUND (ZUID-AFRIKA) aan programma voor CO2 besparing

CEF (Central Energy Fund) heeft vandaag samen met Philips en Karebo Systems bekend gemaakt dat hun gezamenlijke project voor een potentiële besparing van 340.000 ton CO2 is goedgekeurd door het locale Organiserende Comité van de FIFA (OC). Het project is gericht op de commerciële partners van de FIFA World Cup en heeft een ‘Green Goal Contributor Status’ onder de voorwaarde dat de commerciële partners deelnemen in het project. ... lees meer

Handelsmissies: Eerste publicatie in reeks Handel & MVO

In 2010 publiceert SOMO een reeks memo’s waarin de samenhang tussen Handel & Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) centraal staat. SOMO wil hiermee een brug slaan tussen deze twee terreinen die te vaak op afzonderlijke wijze worden benaderd, maar eigenlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. In de verschillende publicaties bespreekt SOMO de gedragingen en effecten van individuele (multinationale) bedrijven en bedrijfstakken evenals het systeem waarvan zij deel uitmaken: de (internationale) handel. De eerste memo ‘Handelsmissies’ die zojuist in deze reeks is verschenen, belicht de MVO-aspecten van handelsmissies. ... lees meer