Bewuste consumenten zijn bereid om tot 10 procent meer te betalen voor maatschappelijk verantwoorde producten zoals Fair Trade koffie, biologisch vlees en vrije uitloopeieren. Dat andere mensen deze producten niet kopen, komt omdat ze niet goed geïnformeerd zijn. Dat is onder andere te wijten aan gebrekkige strategie van de verkopers die tot marktfalen leidt, stelt Robert Gielissen in zijn promotieonderzoek.
...
lees meer
Het nieuwe kabinet moet zijn energie- en klimaatbeleid samen laten gaan met het innovatie- en industriebeleid. Dat kan door een veel nadrukkelijker koppeling aan de activiteiten waar Nederlandse bedrijven – groot en klein – bewezen sterktes hebben. Op die manier kan Nederland voldoen aan de klimaatdoelstellingen. Het zijn uiteindelijk bedrijven, ondernemers, die milieu-innovaties moeten doen en toepassen.
...
lees meer
Duurzaamheid is een strategische kans voor Nederland en het Nederlands bedrijfsleven. “Het is niet langer yes, we can maar yes, we do”. Dat zei Hans Wijers, ceo van Akzo Nobel, vandaag tijdens het duurzaamheidcongres van VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO Nederland. Het nieuwe kabinet moet volgens VNO-NCW-voorzitter Bernard Wientjes het energie- en klimaatbeleid samen laten gaan met het innovatie- en industriebeleid.
...
lees meer
De uitstoot van CO2 door AEX-bedrijven en een aantal andere grote Nederlandse concerns is in 2009 met 6 procent afgenomen ten opzichte van het het jaar daarvoor. Dit blijkt uit een inventarisatie van de Volkskrant van jaarverslagen van deze bedrijven. In 2008 bedroeg de daling 7,6 procent, het jaar daarvoor 3 procent.
...
lees meer
Als eerste Europese producent van kantoormeubilair heeft Ahrend een cradle-to-cradlecertificaat ‘Silver’ in de wacht gesleept. De internationale inrichter loopt al sinds de jaren ’90 voorop als het gaat om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en het integreren van milieubeleid in de ondernemingdoelstellingen.
...
lees meer
Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) gaat op verzoek van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselveiligheid (LNV) in 2010 en 2011 een groot onderzoek doen naar duurzaamheid.
...
lees meer
Chocomel gaat als eerste chocoladedrank maatschappelijk verantwoord geproduceerde cacao gebruiken. Hiervoor is FrieslandCampina Benelux, de producent van Chocomel, een samenwerking aangegaan met UTZ CERTIFIED. Chocomel is het grootste merk chocolademelk in Nederland.
...
lees meer
SCA Consumer Benelux gaat vanaf 1 augustus als eerste retail leverancier al haar retailproducten honderd procent CO2 neutraal distribueren. De producent van Libresse, Libero, Tena, Edet, Tempo en Plenty is hiervoor een samenwerking aangegaan met een selecte groep transporteurs onder de naam ‘Green Care Transport’
...
lees meer
Duurzaam ondernemen betekent een positieve bijdrage aan de bedrijfsresultaten. Dat is de boodschap van Annemarie van Gaal, succesvol ondernemer en investeerder, en Willem Lageweg, directeur MVO Nederland. Het gelegenheidsduo wijst ondernemers op de mogelijkheid om juist nu met hulp van MVO Nederland stappen te zetten in Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO).
...
lees meer
“Juist van informatie- en communicatietechnologie is in de komende jaren veel vernieuwing en versnelling te verwachten en de rol ervan bij het realiseren van een duurzame economische groei zal substantieel zijn”. Dit stelde Dr Alexander Rinnooy Kan (SER-voorzitter en lid van de Raad van Advies van ECP-EPN) in reactie op het boek ‘De duurzame informatiesamenleving’, de zevende editie van het Jaarboek ICT en Samenleving, waarvan hij vandaag het eerste exemplaar in ontvangst nam.
...
lees meer
De helft van de Nederlanders meent dat broeikasgas-emissies de oorzaak zijn van klimaatverandering. De uitstoot moet verminderd worden. Een op de tien maakt zich daar veel zorgen over. Dit blijkt uit de resultaten van het nieuwe Duurzaamheidkompas. Vooral bedrijven zijn aan zet hoewel er ook duidelijk een rol voor de overheid lijkt weggelegd. Beide moeten stappen ondernemen om de CO2 footprint te reduceren en de consument daar met informatie op producten over te informeren.
...
lees meer
Bedrijven beseffen dat ze mee moeten in de fairtrade-stroom. In rap tempo wordt de productie van cacao, thee, soja, kweekvis en andere etenswaar uit arme landen ‘verduurzaamd’. Het lijkt een race achter de schermen die wordt aangejaagd door een kritische consument.
...
lees meer