Het Nederlands-Britse Shell heeft een ‘Gold Class Medal’ gekregen voor zijn duurzaamheidsprestaties over de periode 2009-2010. Het olie- en gasconcern krijgt de medaille van het Zwitserse SAM, een dochter van vermogensbeheerder Robeco, die via een jaarlijkse enquête de duurzaamheidsprestaties van de 2500 grootste bedrijven ter wereld meet. Shell was de beste in de groep van olieconcerns.
...
lees meer
SAM, the investment boutique focused exclusively on Sustainability Investing, publishes its 7th
annual Sustainability Yearbook 2011 (the Yearbook). Compiled in collaboration with
PricewaterhouseCoopers (PwC), one of the world’s largest providers of assurance, tax, and
business consulting services, the Yearbook presents a comprehensive overview of the results of
SAM’s 2010 Corporate Sustainability Assessment.
...
lees meer
De meeste consumenten hebben weinig met duurzaamheid en kopen ook geen duurzame producten. Hoe deze groep toch daartoe te verleiden is, onderzochten twee Nyenrode studenten in opdracht van marketingadviesbureau Business Openers.
...
lees meer
Hogere lonen, het afschaffen van geldboetes, en geen Hepatitus B-testen voor sollicitanten. Dat zijn belangrijke verbeteringen voor de arbeiders in de vier grootste toeleveringsfabrieken van gameconsoles en mp3-spelers, die zijn ingevoerd nadat makeITfair twee jaar geleden publiceerde over de slechte werkomstandigheden daar. Uit het vandaag verschenen makeITfair rapport blijkt echter ook dat in deze fabrieken – die onderdelen leveren voor Apple, Microsoft, Motorola, Philips en Sony – urgente arbeidsproblemen nog niet zijn opgelost; de loonsverhoging voor de arbeiders is onvoldoende, de hoeveelheid overwerk is hoger dan de wettelijk toegestane limiet en de werknemers hebben geen vakbondsvrijheid.
...
lees meer
Amid growing evidence that climate change is impacting the global environment and the global economy, the Ceres investor coalition today announced a new report aimed at improving corporate disclosure of climate-related risks and opportunities they face.
...
lees meer
De nieuwe P+ People Planet Profit duikt diep in de vraag wat bedrijven en consumenten motiveert om zich in te zetten voor duurzaamheid. Op de cover een van de young managers, met het verhaal van hun generatie.
...
lees meer
AkzoNobel ontkoppelt de bonussen van zijn bestuurders van de positie die het bedrijf inneemt in de Dow Jones-duurzaamheidsindex. Dat zegt bestuursvoorzitter Hans Wijers in een gesprek met het FD.
...
lees meer
Vragen van de leden Dikkers en Smeets (beiden PvdA) aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over AKZO Nobel en de internationale duurzaamheidsindex (ingezonden 24 februari 2011).
...
lees meer
Uit de 2e meting van de Maatschappelijk Imago Monitor blijkt dat het Nederlands publiek het maatschappelijk gedrag van het bedrijfsleven slechter vindt dan ruim een jaar geleden. Waar de 30 grootste bedrijven van ons land eind 2009 gemiddeld nog een 5,6 als cijfer kregen, is dat nu een 5,4: een onvoldoende. Het bedrijfsleven scoort daarmee slechter dan de overheid, maatschappelijke organisaties en burgers.
...
lees meer
Vragen van de leden Timmermans, Dikkers en Plasterk (allen PvdA) aan de ministers van Financiën, Buitenlandse Zaken en van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over banken die olie en mijnbouwbedrijven onvoldoende aanspreken over hun betrokkenheid bij mensenrechtenschendingen (ingezonden 18 februari 2011)
...
lees meer
Meer dan een derde van de omzet van Ahrend (35,4%) komt inmiddels uit C2C-gecertificeerde producten. “Met het verduurzamen van ons productassortiment zal dat aandeel in de toekomst alleen maar toenemen”, aldus Diana Seijs, Coördinator MVO en Duurzaamheid bij Ahrend. “Onze doelstelling voor 2011 is om dat percentage verder op te schroeven richting de 50%. Dat percentage moet jaarlijks toenemen. In 2020 willen wij bovendien CO2-neutraal produceren.”
...
lees meer
Koninklijke Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHI) heeft vandaag bekendgemaakt dat Philips tot 2015 € 2 miljard wil investeren in Groene Innovaties. Daarmee wil Philips duurzaamheid in alle drie de sectoren van het bedrijf verder stimuleren. In 2010 is het bedrag dat Philips investeert in Groene Innovaties opgelopen tot € 1 miljard, waarmee de doelstelling twee jaar eerder dan gepland is gehaald. In 2010 werd 38% van de totale omzet gegenereerd door Groene Producten (2009: 31%). “Wij zien duurzaamheid niet alleen als groeimotor, maar als een integraal onderdeel van het DNA van Philips”, aldus Rudy Provoost, voorzitter van de Philips Sustainability Board en CEO van Philips Lighting. “Door onze investeringen in Groene Innovaties te verdubbelen tot aan 2015, onderstrepen we onze ambitie om zinvolle en duurzame oplossingen op het gebied van welzijn en gezondheid te leveren. Die inzet past ook in onze groeistrategie Vision 2015 die wereldwijde trends – zoals de behoefte aan meer duurzame en energiezuinige producten en oplossingen – als uitgangspunt heeft.”
...
lees meer