Tetra Pak pionier in duurzame verpakking

Familiebedrijven hebben volgens onderzoek, meer oog voor toekomstige generaties. Daarom zijn ze veel beter in maatschappelijk verantwoord ondernemen dan bijvoorbeeld beursgenoteerde bedrijven. Het is een stelling die Rik Jacobs, directeur van Tetra Pak Benelux, en Magda Buelens, verantwoordelijk voor de communicatie, van harte onderschrijven. ... lees meer

Taken ambassades voor MVO

Minister Maxime Verhagen wil ambassades inschakelen bij het bevorderen van maatschappelijk verantwoord ondernemen in landen waar de naleving van mensenrechten en de bescherming van het milieu onder druk staan. Om ze daarvoor toe te rusten krijgen ze de beschikking over een zogenoemde mvo-toolkit, waarmee ze de bedrijven moeten vertellen wat er van hen verwacht wordt. ... lees meer

FNV Zelfstandigen reikt ZZP MVO Trofee uit

FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van ruim 12.000 zzp’ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg, roept een award, de ZZP MVO Trofee, in het leven voor zelfstandigen zonder personeel (ZZP’ers) die een bijzondere prestatie hebben geleverd op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De ZZP MVO Trofee zal worden uitgereikt tijdens de ‘Nacht van de Duurzaamheid’ op dinsdagavond 8 september tijdens een programma met debatten en vraaggesprekken in het ‘Urgendacafé’ gepresenteerd door Beau van Erven Dorens. ... lees meer

Beantwoording kamervragen over schending arbeidsrechten in Azië

Staatsecretaris Heemskerk en minister Verhagen hebben de schriftelijke kamervragen gesteld door de leden Voordewind, Ortega-Martijn en Gesthuizen over schending van arbeidsrechten van werknemers in Azië door in Nederland actieve bedrijven beantwoord. Deze vragen werden ingezonden op 18 februari 2009 met kenmerk 2009Z02914 / 2080913970. ... lees meer

Verreweg de meeste Europeanen kijken naar de milieueffecten van de producten die ze kopen

Vier op de vijf Europeanen zeggen dat ze rekening houden met de milieueffecten van de producten die ze kopen, zo blijkt uit een vandaag gepubliceerde Eurobarometer-enquête. De aandacht voor het milieu is het grootst in Griekenland, waar meer dan 9 op de 10 geïnterviewden zeiden dat de milieueffecten van een product een belangrijke rol spelen bij hun aankopen. Bij de enquête waren de meningen van de Europeanen over de beweringen van producenten over de milieuprestaties van hun producten gelijk verdeeld, terwijl bijna de helft denkt dat een combinatie van hogere belastingen op milieuschadelijke producten en lagere belastingen op milieuvriendelijke producten de beste stimulans voor milieuvriendelijke producten zou zijn. Er is ook veel steun voor het idee dat de detailhandel een rol moet spelen bij de stimulering van milieuvriendelijke producten en voor een verplichte koolstofetikettering. ... lees meer

Phoenix Urnen Ã?? kiest bewust voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid

Phoenix Urnen Ã?? (bekend van de handbeschilderde sierurnen) kiest bewust voor maatschappelijk verantwoord en duurzaam ondernemen. Niet omdat dit “zo goed is voor hun imago” . Ze vinden namelijk echt zelf dat we als mensen te gast zijn op deze aarde, en dat we ons dus ook als gast zouden moeten gedragen. Dat wil zeggen: respectvol omgaan met de aarde, het klimaat, de leefomgeving en al zijn bewoners. ... lees meer

ISO-norm moet invulling geven aan stakeholderanalyse

Het kan voor organisaties belangrijk zijn rekening te houden met de invloed die stakeholders kunnen uitoefenen. Die invloed kan zowel positief als negatief zijn op het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Maar wat is een goede stakeholderanalyse en hoe komt die tot stand? ISO, het mondiale normalisatie-instituut, heeft een voorstel gedaan om een norm op te stellen voor het uitvoeren van stakeholderanalyses. ... lees meer

Nederlandse bedrijven blijven achter met groen beleid

Het groene gedrag van Nederlandse bedrijven loopt achter ten opzichte van andere Europese landen: slechts 64 procent van de Nederlandse bedrijven gaat voor groen. Nederland is hiermee het laagst scorende land, zo blijkt uit onderzoek van HP onder tweeduizend zakelijke beslissers in zeven Europese landen. ... lees meer