Biokatoen: C&A versterkt positie als marktleider

C&A Europa heeft haar positie als wereldwijd marktleider voor kleding van biologisch katoen verder versterkt. De onderneming, met hoofdkantoren in Düsseldorf en Brussel, heeft in het afgelopen boekjaar onder het label ‘Bio Cotton’ 26 miljoen kledingstukken van 100% gecertificeerd biokatoen verkocht. Dit jaar wil C&A meer dan 30 miljoen kledingstukken van biokatoen verkopen. ... lees meer

Corporate Image Monitor 2011: Triodos, ASN en Rabobank beste MVO imago

Het grote succes van Apple heeft ook zijn weerslag op de uitkomst van de Corporate Image Barometer, het toonaangevende imago-onderzoek onder uitgevoerd door Intomart GfK in opdracht van Telegraaf Media Nederland en Elsevier. Het onderzoek geeft inzicht in het imago en de bekendheid van meer dan 150 bedrijven, ministeries en overheidsinstanties, uitgevoerd onder 600 ondernemers, directeuren en managers. ... lees meer

CO2-reductie wordt gemakkelijker met de CO2-prestatieladder

Vandaag werd de CO2-prestatieladder, een vinding van ProRail, bedoeld om inzicht te geven in de CO2-uitstoot van bedrijven, in het bijzijn van onder meer kroonprins Willem-Alexander en staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu) overgedragen aan de Stichting Klimaatvriendelijk aanbesteden en ondernemen. Daardoor kunnen meer bedrijven en ook uit andere sectoren er gebruik van maken. Met de prestatieladder worden bedrijven bij aanbestedingen gestimuleerd hun eigen CO2-productie te kennen en te verminderen. ... lees meer

Ahrend wint in Berlijn Cradle to cradle Company Award

Koninklijke Ahrend NV is in Berlijn onderscheiden met de Cradle to cradle Company Award. Ahrend kreeg de prijs vanwege uitmuntende prestaties op het gebied van het verduurzamen van haar bedrijfsvoering. De inrichter treedt hiermee toe tot de mondiale ‘Champions League’ van cradle-to-cradleondernemingen, waartoe in Nederland ook bijvoorbeeld Desso en Van Gansewinkel behoren. Ahrend is de enige inrichter die deze prijs te beurt valt. ... lees meer

Met meer vrouwen in de top doet een bedrijf het beter

Het wordt vaak verondersteld, maar nu is het volgens onderzoekers ook proefondervindelijk vastgesteld: als in een team van werknemers een behoorlijk aantal vrouwen zit, scoort dat beter dan de mannelijke bolwerken die nu de bestuurskamers bevolken. Zulke gemengde teams boeken meer omzet, winst en winst per aandeel. Het effect is het grootst bij 50 tot 60 procent vrouwen. Nu is het aandeel vrouwen in de top van Nederland nog geen 10 procent. ... lees meer

Staatssecretaris Bleker biedt evaluatie stichting MVO Nederland aan

Met een brief heeft staatssecretaris Bleker het evaluatierapport van MVO Nederland aan de kamer aangeboden. De stichting MVO Nederland is in 2004 opgericht op initiatief van de Rijksoverheid om kennis en bewustwording bij het bedrijfsleven over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) te bevorderen. Het afgelopen jaar heeft een evaluatie plaatsgevonden van de stichting door het onafhankelijke onderzoeksbureau B&A consulting. Bijgaand ontvangt u het evaluatierapport en informeer ik u over de belangrijkste conclusies en aanbevelingen en de toekomstplannen van MVO Nederland. ... lees meer

Reactie Greenchoice op boete van 2 miljoen euro: NMa straft verkeerde

Energieleverancier Greenchoice krijgt een buitenproportionele boeteoplegging van EUR 2 miljoen van de NMa vanwege deur-aan-deur verkoop in het verleden. Greenchoice vecht zowel de onderbouwing als de exorbitante hoogte van de boete met diepe overtuiging aan. Greenchoice voert juist heel doelbewust al sinds de start in 2001 een uiterst klantvriendelijk beleid. Extern onderzoek bevestigt dat. Het bedrijf vindt het daarnaast onterecht dat alleen nieuwe energiebedrijven boetes krijgen terwijl overstappen structureel verwarrend wordt gemaakt door de grote traditionele energiebedrijven. Die werken volgens Greenchoice een vrije energiemarkt tegen, hetgeen de NMa juist voor ogen heeft. Greenchoice is vooral boos over de bewering van de NMa dat Greenchoice negatief zou hebben bijgedragen aan de marktwerking. ... lees meer

Maatschappelijke betrokkenheid goed voor voetbalclubs

Maatschappelijke betrokkenheid levert betaald voetbalclubs een beter imago op. Ook de projecten waar de profclubs zich voor inzetten, profiteren ervan: inzet van spelers en stadion leiden tot hogere participatie en verbeterde uitstraling van maatschappelijke projecten. Dat blijkt uit het onderzoek Rendement van maatschappelijk verantwoord ondernemen door betaald voetbalclubs van de Universiteit van Utrecht in opdracht van Stichting Meer dan Voetbal. ... lees meer