Unilever introduceert logo om meer milieubewust gedrag te stimuleren

Nederlandse ouders en hun kinderen maken zich grote zorgen over het milieu, blijkt uit onderzoek van Unilever*. Ze proberen het milieu zo min mogelijk te belasten, maar zijn niet op de hoogte van alle mogelijkheden. Zo is 40% van de ouders niet bekend met huishoudelijke producten die het milieu minder belasten. Om het consumenten makkelijker te maken deze producten te herkennen, introduceert Unilever het Cleaner Planet Plan. Dit plan is een wereldwijd initiatief met de ambitie om te besparen op water, afval, CO2-uitstoot en het gebruik van milieubelastende grondstoffen. Met de producten die het Cleaner Planet Plan-logo dragen, levert de consument op een gemakkelijke manier een bijdrage aan een beter milieu, zonder in te leveren op de kwaliteit. Het Cleaner Planet Plan richt zich in eerste instantie op Unilevers divisie Huishoudelijke Verzorging. ... lees meer

Nederlander wil meer bijdragen aan een duurzame samenleving

Negen op de tien Nederlanders denkt zelf meer te kunnen bijdragen aan een duurzame samenleving. Drie op de tien Nederlanders wil ook meer informatie over duurzame producten, voornamelijk prijsinformatie en informatie over het effect van een aankoop. Ook wil de helft van de Nederlanders weten of ze het beter of slechter doen dan de gemiddelde Nederlander daar waar het de aankoop van duurzame producten betreft. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Duurzaam Ondernemen’ onder meer dan 500 Nederlanders van 18 jaar en ouder van De Vos & Jansen Marktonderzoek in samenwerking met het duurzame modelabel DutchSpirit. ... lees meer

Het onzichtbare label daagt lezers uit tot duurzaam handelen

Het boek Het onzichtbare label. Perspectief op duurzaam handelen wordt aanstaande woensdag 9 september gepresenteerd, dit is de Dag van de Duurzaamheid. Het boek daagt de lezer uit om duurzaam te handelen, en neemt daartoe de productie- en handelsketen van bepaalde producten onder de loep, zoals mobieltjes, kleding, supermarkten of banken. Het is een uitgave van KIT Publishers i.s.m. SOMO (Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen). ... lees meer

Stimulans voor MVO in Arnhem

In aansluiting op de dag van de duurzaamheid, 09-09-2009, hebben vier Arnhemse ondernemers het initiatief genomen voor een nieuw MVO-netwerk onder de noemer ‘Het Nieuwe Ondernemen’. Alle ondernemers uit de regio die maatschappelijk verantwoord ondernemen, of dat willen, kunnen zich hierbij aansluiten. ... lees meer

Oeso-richtlijn bedrijven tandeloos

Aan het niet naleven van de Oeso-richtlijnen voor multinationale ondernemingen worden in de praktijk geen consequenties verbonden, terwijl de mogelijkheden daarvoor wel aanwezig zijn. De vorige week afgesloten klacht tegen Shell maakt dit duidelijk en onderstreept dat het vrijwillige karakter het gezag en de invloed van dit instrument beperkt. ... lees meer

DSM: beloning top verder aan duurzaamheid koppelen

DSM gaat het beloningssysteem van de top verder afhankelijk maken van de prestaties op het gebied van duurzaamheid en de betrokkenheid van medewerkers. Volgens Fokko Wientjes, directeur Duurzaamheid bij het Heerlense concern, wil de vitaminemaker zowel de beloningen op de korte als de lange termijn verbinden aan de normen en waarden die DSM wenst uit te stralen. ... lees meer

Genomineerden ZZP MVO Trofee 2009 zijn bekend

FNV Zelfstandigen, belangenbehartiger van ruim 12.000 zzp’ers in de sectoren Diensten, Groen, Handel, ICT, Industrie, Vervoer en Zorg, heeft de genomineerden van de eerste ZZP MVO Trofee bekend gemaakt. LegioFreewater, Project Bureau Zeeland en Biofutura hebben volgens de vakjury van de ZZP MVO Trofee de meest bijzondere prestatie geleverd op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). De ZZP MVO Trofee zal worden uitgereikt tijdens de ‘Nacht van de Duurzaamheid’ op dinsdagavond 8 september tijdens een programma met debatten en vraaggesprekken in het ‘Urgendacafé’ gepresenteerd door Beau van Erven Dorens. ... lees meer