Uit onderzoek in opdracht van de Task Force Duurzame Soja blijkt dat Nederlandse bedrijven 1,8 miljoen ton sojaproduct en 0,13 miljoen ton sojaolie gebruiken. De 1,8 mln. ton sojaproduct wordt gebruikt voor veevoeding en de 0,13 mln. ton sojaolie wordt gebruikt voor levensmiddelen en in technische toepassingen. Deze cijfers waren tot op heden nog niet eerder in kaart gebracht. Het onderzoek is verricht door het LEI, onderdeel van Wageningen UR.
...
lees meer
De MBA-scholen kregen de zwarte piet voor de kredietcrisis. Nu willen ze hun leven beteren. Maar heeft de leider van de 21ste eeuw nog wel een mba?
...
lees meer
Antwoord van staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw
en Innovatie) en minister Rosenthal (Buitenlandse Zaken) (ontvangen 26
november 2010) van de vragen van kamerlden Ortega-Martijn, Voordewind, Dikkers, Braakhuis en Gesthuizen over uitbuiting door toeleveranciers van C&A en H&M.
...
lees meer
Duurzaamheid is lange tijd een modewoord geweest, maar wordt steeds meer een constante factor in de bedrijfsstrategie. Veel bedrijven passen de principes van duurzaamheid grootschalig toe bij hun inkoop- en supply chain management, zo blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en het Duitse BME (Association of Materials, Management, Procurement and Logistics). Voor strategische leveranciers is duurzaamheid zelfs al een must. Bovendien blijkt dat duurzaamheid en winst hand in hand gaan: voor maar liefst 83% van de respondenten zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor duurzaamheidsinitiatieven. West-Europese leveranciers lopen hierbij voorop.
...
lees meer
De vier winnaars van de NIMA AWARDS 2010 zijn bekend. Bavaria is door de vakjury en het publiek verkozen tot het Beste Marketingbedrijf van 2010. In de categorie Duurzaam Ondernemen heeft Dance4life de award in de wacht gesleept. Pepsico is als winnaar uitgeroepen in de categorie Klantgericht Ondernemen en de award voor beste Digitale Marketing ging naar Albert Heijn (Appie).
...
lees meer
Bij steeds meer Nederlandse ondernemers in de toerisme- en recreatiebranche staat duurzaamheid hoog in het vaandel. Om de keus voor een duurzame vakantie gemakkelijker te maken, heeft de toerismesector een nieuw duurzaamheidslabel in het leven geroepen: Bewust op Reis. Dit label is geen nieuw keurmerk, maar maakt voor de consument wel in één oogopslag duidelijk of een accommodatie een duurzame bedrijfsvoering heeft. Paul Rosenmöller heeft op 29 november het startschot gegeven voor Bewust op Reis.
...
lees meer
Douwe Egberts gaat voor de zakelijke markt vanaf januari Max Havelaar-producten leveren. Tot nu toe liet de Nederlandse marktleider zijn duurzame koffie en thee uitsluitend certificeren door UTZ Certified, maar liep daardoor grote opdrachten mis van klanten die de voorkeur geven aan een Fairtrade-assortiment.
...
lees meer
Het businessplan van Unilever waarin ceo Paul Polman het milieubelang gelijkstelt aan dat van de aandeelhouder is niet alleen goed voor het milieu. Als hij dit niet doet, dan straft de consument hem daarvoor keihard af. En betalen willen ze er niet voor.
...
lees meer
Het idee dat producten eigendom zijn van consumenten is volgens ondernemer Thomas Rau niet meer van deze tijd. Hij lanceert binnenkort een online platform waarmee hij de traditionele eigendomsverhouding tussen producenten en consumenten wil veranderen.
...
lees meer
De wereld veranderen terwijl je werkt, dat is de boodschap van het gisteren verschenen boekje “52 simpele manieren om de wereld te veranderen vanaf de werkplek.”. Het eerste exemplaar werd gisteren in ontvangst genomen door Ben Tiggelaar op het 11de Nationaal Sustainability Congres.
...
lees meer
Vandaag is het programma ‘Het Nieuwe Rijden’ door Agentschap NL officieel overgedragen aan het Instituut voor Duurzame Mobiliteit (IvDM). Tijdens het 11e Nationaal Sustainability Congres in Utrecht gaf Ruud Trines van Agentschap NL symbolisch het stokje over aan Pieter Jan Biesheuvel, de voorzitter van IvDM. Daarbij waren vertegenwoordigers aanwezig van een aantal bij Het Nieuwe Rijden betrokken partijen, zoals BOVAG, RAI Vereniging, TLN, KNV, VNA, ANWB, CBR, Consumentenbond, Milieu Centraal en VNO/NCW. Met de overdracht wijzigt ook de opzet van het programma.
...
lees meer
SITA en haar klanten hebben in totaal 20.000 euro geschonken aan CARE Nederland en Climate Neutral Group. Dit bedrag is vandaag aan beide duurzame goede doelen overhandigd tijdens het Nationaal Sustainability Congres in Utrecht. Het geldbedrag is voor een groot deel bijeengebracht door de klanten van SITA die zich hebben verbonden aan de vorig jaar geïntroduceerde SITA Green Label-service. Met de Green Label-service wordt afval volledig CO2-neutraal opgehaald en verwerkt. SITA is de enige partij in Nederland die een dergelijk concept in de afvalsector hanteert.
...
lees meer