Nederland verliest terrein op schone technologiemarkt

Nederland raakt verder achterop in de schone technologie-sector. Gerekend naar relatieve omzet en investeringen, neemt ons land de 18e plaats in op de wereldranglijst. In 2009 was dat nog plaats 17. Denemarken handhaaft zich op de eerste plaats, dankzij grootschalige windmolenindustrie. Grootste groeier is China, met een winststijging van 77 procent. Wereldwijd groeide de cleantech-markt met 31 procent, zo’n 19 procent meer dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, in opdracht van WNF. ... lees meer

Technische Unie certificeert zich voor niveau 3 op CO2-prestatieladder en organiseert de Week van de Duurzaamheid

Technische Unie heeft zich recent gecertificeerd voor niveau 3 van de CO2-prestatieladder. In de markt geldt de CO2-prestatieladder als het enige model dat objectief de prestaties van bedrijven op het gebied van CO2-reductie meet. Zowel de overheid als een groeiend aantal klanten in de installatie- en industriebranche gebruiken de CO2-prestatieladder als hulpmiddel bij het maatschappelijk verantwoord inkopen. ... lees meer

Problematische arbeidsomstandigheden bij productie iPads en iPhones

De wereldwijde vraag naar iPhones en iPads gaat gepaard met problematische arbeidsomstandigheden in fabrieken in China waar Apple deze elektronica laat produceren. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport dat arbeidsrechtenorganisatie SACOM uit Hong Kong vandaag publiceert. Dit is ook de boodschap die consumenten, activisten en maatschappelijke organisaties uitdragen op 7 mei, tijdens de internationale actiedag uitgeroepen door makeITfair en GoodElectronics. Apple kan als marktleider in innovatie en design het voortouw nemen als het gaat om eerlijk geproduceerde elektronica. It’s time to bite into a fair Apple! A call for sustainable IT. ... lees meer

Groene reclame

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode: ‘Het meest duurzaam is natuurlijk om geen reclame te maken. Maar daar zit geen businessmodel in. Alhoewel? Zouden consumenten fabrikanten willen betalen om geen reclame meer te maken? Of is dat te ver “outside the box”? Ondertussen introduceert het groene reclamebureau nieuwe media zoals het afdrukken van logo’s in graan, in nat strandzand of met waterdruppels op ruiten. Leuke manieren om aandacht te trekken. Maar of ik als adverteerder het nu zo duurzaam vind een veld graan te vernielen door mijn logo erin af te drukken, is maar de vraag.’ ... lees meer

Limburgs papierbedrijf boekt succes met schoon toiletpapier

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is mooi, maar is er ook een markt voor? Directeur Henk van Houtum (57) van de gelijknamige toiletpapierfabriek uit het Limburgse Swalmen is er altijd van overtuigd geweest. ‘Toen we begonnen met cradle-to-cradle zijn we toch een beetje in het diepe gesprongen. Een garantie op resultaat hadden we natuurlijk niet. Maar dat is innovatie.’ ... lees meer

Beantwoording Kamervragen arbeidsomstandigheden cacao- en hazelnootproductie

Antwoorden van de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), op de vragen van de leden Voordewind (ChristenUnie), Dikkers (PvdA), Ouwehand (PvdD), Van Tongeren (GroenLinks), Gesthuizen (SP) en Dijkgraaf (SGP) over kinderarbeid en onderbetaling van volwassenen bij de cacao- en hazelnootproductie. ... lees meer