De procesindustrie in Nederland kan jaarlijks twee keer zoveel energie besparen als nu het geval is. Dit zou een verdubbeling van de huidige energiebesparing in die sector betekenen van de huidige 1% per jaar tot 2% per jaar. Daarmee zou de sector voldoen aan de energiebesparingdoelstelling die is overeengekomen met de Nederlandse overheid om in 2020 30% minder energie te gebruiken dan in 2000.
...
lees meer
De ChristenUnie wil dat supermarkten in 2015 alleen nog maar huismerken aanbieden die duurzaam en eerlijk zijn. Dat houdt volgens Kamerlid Voordewind in dat ze niet zijn gemaakt met kinder- en slavenarbeid en tegen eerlijke prijzen worden geleverd. Ook op milieu- en dierenwelzijn moeten ze goed scoren.
...
lees meer
Voor bijna vier op de tien modemerken geeft de website inzicht in het gevoerde beleid voor maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
...
lees meer
Vragen van het lid Van Tongeren (GroenLinks) aan de minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie over het gebruik van Colombiaanse kolen (ingezonden 3 december 2010).
...
lees meer
On November 29-30, the European Commission (EC) organised the European Multistakeholder Forum Plenary Meeting on Corporate Social Responsibility (CSR) and Sustainable and Responsible Investment (SRI). The meeting gathered EC representatives, the private sector, investor and company associations, NGOs, trade unions and academia to discuss the future of EU CSR Policy, to be framed in the upcoming 2011 EC Communication on CSR.
...
lees meer
De ceo’s van het Nederlandse grootbedrijf hebben een leidende rol gepakt in de milieulobby. De overheid kan het nauwelijks meer bijbenen. Portret van een opmerkelijke rolverwisseling.
...
lees meer
FrieslandCampina stapt voor al haar kartonnen drankverpakkingen in de Benelux over op duurzaam karton met het Forest Stewardship Council-keurmerk. Appelsientje is het eerste merk van FrieslandCampina dat nog dit jaar in duurzaam karton op het winkelschap zal verschijnen. De gehele omschakeling zal eind 2011 zijn afgerond. Met deze overstap geeft FrieslandCampina verder invulling aan haar duurzaamheidsbeleid.
...
lees meer
In een interview in Forum roept Nico Roozen, directeur van Solidaridad, collega-ontwikkelingsorganisaties op om uit hun schuttersputje te komen en te kiezen voor het vormen van allianties met het bedrijfsleven. “Ontwikkelingsorganisaties en bedrijven kunnen samen werken aan duurzame ketens. Dat proces is volop gaande in sectoren als koffie, cacao, soja, biomassa en palmolie.”
...
lees meer
Ikea wordt door consumenten gezien als het bedrijf met het meest duurzame imago. Dat blijkt uit een door Management Team georganiseerd onderzoek. De resultaten worden gepubliceerd in nr. 20 van MT, op 3 december.
...
lees meer
Het geduld van duizenden Europese jongeren met de grote mobiele telefoon aanbieders is op. Zij eisen van hen dat ze hun verantwoordelijkheid nemen en binnen een jaar eerlijke en duurzaam geproduceerde mobieltjes aanbieden. Bij de KPN Winkel op het Rokin in Amsterdam overhandigen Jongeren Milieu Actief (JMA) en makeITfair op 6 december de duizenden actiekaarten aan de directeur mobiel van KPN.
...
lees meer
Philips weet het best haar leveranciers mee te nemen in de verduurzaming van de productieketen. De elektronicamultinational heeft vandaag voor de derde keer de VBDO Verantwoord Ketenbeheer Award gewonnen.
...
lees meer
Shell sleutelt opnieuw aan de bonuscriteria voor de acht bestuurders van het oliebedrijf. De dit jaar geïntroduceerde koppeling van bonussen aan de score op de duurzaamheidsindex van Dow Jones, waar Shell in september prompt uit werd verwijderd, komt in 2011 waarschijnlijk alweer te vervallen.
...
lees meer