Belgen willen verantwoord product

Voor het achtste jaar op rij onderzocht het OIVO (Belgische consumentenorganisatie) hoe consumenten hun producten en winkels kiezen. Eerbied voor het milieu, voedselveiligheid en de kwaliteit van het voedsel worden enorm belangrijk voor de keuze van de winkel. En in tijden van crisis is ook de prijs zeer belangrijk. Onderzoekers van het OIVO registreerden en interpreteerden het consumentengedrag bij het kiezen van een voedselproduct, een non-foodproduct, een voedingswinkel en een non-foodwinkel. In maart 2009 werden 681 Belgen gedurende een half uur geïnterviewd omtrent hun keuzegedrag. ... lees meer

Duurzaam ondernemen: gewoon een kwestie van op de juiste manier zakendoen – Ray Anderson

Je moet het maar durven: openlijk toegeven dat de manier waarop je jouw bedrijf runt, schade levert aan het milieu. Je moet het maar doen: je bedrijfsvoering radicaal omgooien en op alle vlakken, sámen met al je medewerkers, duurzaam gaan werken. En je moet het lezen: het verhaal van Interface-topman Ray Anderson. De man die radicaal koos voor duurzaamheid. De man die daarmee zijn bedrijf tot grote hoogte bracht en een voorbeeld werd voor vele bedrijven wereldwijd. ... lees meer

Duidelijke MVO-normen voor de wereldwijde elektronicasector

De nieuwe publicatie ‘Reset’ die vandaag is gepubliceerd door het MVO Platform en het GoodElectronics-netwerk, geeft concrete en ambitieuze aanbevelingen. Reset biedt bedrijven MVO-normen voor het omgaan met mensenrechten en milieukwesties in de mondiale toeleveringsketen van de elektronicasector. Reset pleit voor grotere betrokkenheid van maatschappelijke organisaties, met name vakbonden. Analyse toont aan dat de huidige MVO-inspanningen van de elektronicasector tekort schieten. Met vooruitstrevende initiatieven en aanbevelingen worden bedrijven aangespoord hun prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen en milieuverantwoordelijkheid te verbeteren. ... lees meer

Meeste Nederlandse bedrijven laten duurzame palmolie links liggen

Veel Europese grootverbruikers van palmolie – zoals supermarktconncerns en levensmiddelen- producenten – laten verantwoord geproduceeerde palmolie links liggen. Nederlandse bedrijven vormen daarop geen uitzondering. Dit terwijl duurzame palmolie -waarvoor bijvoorbeeld geen waardevol oerwoud wordt gekapt- volop verkrijgbaar is. Dat blijkt uit de eerste Palm Oil Buyers’ Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF); een ranglijst die duurzaamheidsambities van Europese grootverbruikers van palmolie vergelijkt. ... lees meer

Nederlandse vruchten duurzaamst

Nederlandse vruchten behoren tot de duurzaamste van Europa. Deze conclusie mag getrokken worden uit het onderzoeksrapport van het onafhankelijke bureau Bidwells Agribusiness naar de duurzaamheid van de producten van Thanet Earth, de Nederlandse enclave in Engeland. ... lees meer

Kopenhagen als verkoopargument

Begin december vindt in Kopenhagen de grote klimaatconferentie plaats. Is dat ook het moment voor bedrijven om hun klimaatsparende producten of energiezuinige producten extra onder de aandacht te brengen? En hoe moeten ze dat doen? ... lees meer

Nieuwe P+: Urgentie en daadkracht

De nieuwe P+ is weer uit. Anders dan Green.2 geen doorstart na een stille dood, maar al acht jaar springlevend met 30.000 enthousiaste lezers, die in P+ steeds meer en meer consumentenzaken terugvinden. Geen tweede poging om te bewijzen dat duurzaamheid op een glossy manier gepresenteerd moet worden, maar als vanouds gevuld met eigen kwaliteit journalistiek, beeld en vormgeving. En zonder opgeheven vingertje of geitenwollen sokken met de urgente boodschap: daadkracht gevraagd. In het blad tal van landgenoten die hun Best Practices op het gebied van duurzaam ondernemen tonen, waaronder de Turkse Nederlander Yalçin Cihangir die met zijn bakfietsen het straatbeeld in de steden verandert. En de lucht schoner maakt. Op de cover oud-minister van VROM Ed Nijpels die ook op de trein springt en om een minister van Energie vraagt. Zodat Nederland vaart kan maken met het realiseren van windparken op zee. ... lees meer

Duurzame glossy Green.2 opnieuw gelanceerd

Heel even leek Green.2 een stille dood te sterven, maar vanaf vandaag ligt de glossy over duurzaam leven weer -geheel opgefrist- in de schappen. Onder de nieuwe hoofdredacteur Sanne Groot Koerkamp (27), eerder hoofdredacteur van jongeren e-zine Spunk, is het blad moderner, luxer en glamoureuzer geworden. ... lees meer

Energiebedrijven investeren massaal in klimaatramp

Energiebedrijven hebben maling aan het klimaatprobleem. Ze blijven investeren in kolencentrales en kernenergie. Dat blijkt uit onderzoek van SOMO in opdracht van Greenpeace. Zes van de zeven onderzochte bedrijven scoren rood op de Graadmeter voor energiebedrijven die Greenpeace jaarlijks maakt. De inzet op schone energie als wind, zon en schone biomassa is minimaal. Een sterk internationaal klimaatakkoord in Kopenhagen in december moet energiebedrijven ertoe aanzetten om de omslag naar schone energie wél te maken. ... lees meer