Verkade en Fair Trade Original meest verantwoorde merken voor chocolade, koffie en thee

Uit onderzoek van Rank a Brand blijkt dat Verkade en Fair Trade Original de meest verantwoordelijke chocolade, koffie en thee verkopen. Het onderzoeksbureau toetste het duurzame beleid van de belangrijke merken op de Nederlandse markt. Opvallend is dat de grote merken een duidelijk beleid hebben op het verlagen van CO2-emissies en dat de nichemerken juist goed scoren op certificering voor het gebruik van groene en eerlijke grondstoffen. In beide sectoren blijven concrete resultaten over klimaat- en arbeidsomstandigheden echter uit. Op het gebied van transparantie in de sector valt dan ook nog een hoop te winnen. ... lees meer

Energietransitie: kies nu voor versnelling!

Bij een duurzame samenleving hoort een duurzame energiehuishouding met efficiënt energiegebruik op basis van hernieuwbare energiebronnen. In de laatste twee decennia verliep de transitie naar een duurzame energievoorziening in Nederland trager dan in andere Europese landen waardoor Nederland een achterstand opliep. Versnellen van de energietransitie in Nederland is nodig om economische kansen te verzilveren en economische risico’s te vermijden. Kies nu voor versnelling om de huidige grote maatschappelijke dynamiek te benutten. Bovendien is Nederland gehouden aan internationale klimaatafspraken. Het kabinet zet stappen in de richting van een duurzame energiehuishouding, maar beleid voor de langere termijn, na 2020, ontbreekt. Voor de noodzakelijke versnelling van de energietransitie zijn veel duidelijker politieke keuzes voor verduurzaming van de energievoorziening nodig. Dit stellen de raden in hun advies ‘Remmen los, versnelling van de transitie naar een duurzame energiehuishouding in Nederland’ dat zij vandaag hebben aangeboden aan minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu. ... lees meer

Hoogleraren: MVO niet langer vrijblijvend

Een westerse multinational die een fabriek in Indonesië wil openen: moet deze de westerse normen voor duurzaamheid toepassen, of kan ze zich beperken tot de plaatselijke norm, die vaak veel lager ligt en dus goedkoper is? Dit is bij uitstek een vraag voor het nieuwe Institute of Corporate Law, Governance and Innovation Policies (ICGI) van de Universiteit Maastricht. Op donderdag 20 oktober is de officiële opening met een symposium waar onder meer oud-minister prof. dr. Jacqueline Cramer (nu directeur van het Utrecht Sustainability Institute) spreekt, gevolgd door de oraties van de hoogleraren prof. drs. ing. Sybren de Hoo en prof. mr. Jan Eijsbouts. Zij pleiten voor een minder vrijblijvend karakter rond maatschappelijk verantwoord ondernemen in het (internationale) bedrijfsleven. ... lees meer

Newsweek maakt The Green Rankings bekend

NEWSWEEK heeft de grootste ondernemingen geranked op het gebied van milieu. Munich Re, IBM en Australian Bank vormen in deze editie de top 3. In de ranking van vorig jaar stonden drie Nederlandse ondernemingen op in de top 100 van de lijst (ING op 15, Unilever op 65 en Shell op 88). Nu staat Philips hoog genoteerd op plaats 9. Verder staan in de top 100: KPN op 36, EADS op 55, ING op 64 en Aegon op 83. ... lees meer

Kansen voor MVO in de zorg

Het NIGZ heeft samen met MVO-Nederland, het Milieuplatform in de Zorg en met ZonMw onderzoek gedaan naar de stand van zaken van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de zorgsector. ... lees meer

Bio+ Meest Maatschappelijke Merk

Bio+ is op 6 oktober jongstleden verkozen tot ‘Merk met de grootste maatschappelijke bijdrage’. Deze award is onderdeel van de Verkiezing Merk van het Jaar 2011, een initiatief van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). De uitslag is voor Bio+ niet alleen een compliment voor het unieke samenwerkingsmodel wat ten grondslag ligt aan het merk, maar ook een aansporing om door te gaan op de ingeslagen weg. ... lees meer

Duurzaamheid binnen vijf jaar geen unique selling point meer in bouwsector

Meer dan de helft van de bedrijven in de bouw zet duurzaamheid in als verkoopargument richting de klant. Vooral fabrikanten van bouwmaterialen doen dit veelvuldig. Tegelijkertijd vindt ruim zes op de tien bedrijven echter ook dat duurzaam bouwen over vijf jaar geen unique selling point meer is, maar een noodzaak. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis. ... lees meer