Gisteren presenteerde de Task Force Duurzame Palmolie haar actieprogramma voor 2011. Hiermee is de eerste stap gezet op weg naar het verwezenlijken van de ambitie van de Task Force: ‘uiterlijk eind 2015 is alle voor de Nederlandse markt bestemde palmolie duurzaam’. Vooruitlopend op de komende activiteiten hebben bedrijven uit de Nederlandse margarine industrie al publiekelijk aangegeven eind dit jaar voor al hun merken overgeschakeld te zijn op duurzame palmolie.
...
lees meer
‘Groene marketing is oud denken’, volgens Lucas Simons in de NRC van zaterdag 9 april 2011. Vorige maand werd hij, samen met 149 anderen, benoemd tot Young Global Leader, door het World Economic Forum (WEF). Deze leiders dienen een voortrekkersrol te gaan vervullen met maatschappelijke impact.
...
lees meer
Ronnie Reijnen van drukkerij De Kleijn uit Wijchen heeft de MVO-award (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen) gewonnen. Gisteravond nam hij in Lux uit handen van Annemarie Scholtis, de bestuursvoorzitter van de Rabobank, de prijs in ontvangst.
...
lees meer
Sustainability en GlobeScan hebben een onderzoek uitgevoerd waaraan wereldwijd 550 duurzaamheidsexperts hebben deelgenomen. Deze experts verkozen Unilever als de leider op het gebied van duurzaamheid.
...
lees meer
De inschrijving voor de Ricoh MVO Scriptieprijs 2012 is geopend. Als je student bent van een universiteit of een hogere beroepsopleiding, gevestigd in Nederland en vóór 1 januari 2012 een in dit collegejaar afgeronde en goedgekeurde scriptie kan inleveren, dan kun je meedoen. De scriptie is bij voorkeur degelijk met vernieuwende uitkomsten, moet een bijdrage leveren aan bestaande theorieën en/of moet een bijdrage leveren aan praktijkkennis, dit alles vanuit een bedrijfskundig perspectief op MVO.
...
lees meer
Bedrijven in de Benelux lopen voorop in duurzaamheid en zullen daar de komende jaren ook veel profijt van hebben. ,,We kunnen teruggaan naar de Gouden Eeuw”, aldus financieel analist Marco Gulpers van ING, die meent dat verantwoord ondernemen financieel steeds meer oplevert.
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot issue. Tijdens een conferentie donderdag georganiseerd door ING praten verschillende bedrijven over de manier waarop en waarom zij verantwoord ondernemen. Vier vragen aan topman Paul Polman van voedingsmiddelenconcern Unilever.
...
lees meer
Staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie) heeft de kamervragen van de kamerleden Dikkers en Smeets (beiden PvdA) over AKZO Nobel en de internationale duurzaamheidsindex beantwoord.
...
lees meer
Institutional investors are this week calling on the world’s largest companies to implement cost-effective greenhouse gas emissions reduction initiatives. The request is being made through the Carbon Disclosure Project’s new Carbon Action initiative, launched today in response to investor requirements to protect their investments and accelerate company action on carbon reduction activities.
...
lees meer
Het duurzaamheidscertificaat van het Maleisische palmoliebedrijf IOI is door de Round Table on Sustainable Palmoil (RSPO) met onmiddelijke ingang opgeschort. Dit na een klacht over greenwashing die Milieudefensie en verschillende internationale organisaties twee weken geleden hebben ingediend. De palmolieproducent vraagt certificering aan voor bepaalde locaties, terwijl op andere locaties mileunormen en mensenrechten worden geschonden. IOI is de grootste leverancier van palmolie aan Nederland. In Zaandam is een dochterbedrijf van IOI gevestigd dat opereert onder de naam Loders Croklaan. Het Maleisische bedrijf levert onder meer aan Unilever, dat van haar leveranciers duurzaam gecertificeerde palmolie eist.
...
lees meer
De Stichting Innovatie & Arbeid verrichtte in 2010 op vraag van de Vlaamse sociale partners onderzoek rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij veertien ondernemingen in Vlaanderen. Daarbij kwamen initiatieven aan bod over people, planet, profit en de effecten op de bedrijfsvoering. De Stichting verzamelde informatie op basis van bedrijfsdocumenten, interviews met bedrijfsverantwoordelijken en werknemersafgevaardigden (als er een afvaardiging was) en internetgegevens, maar biedt geen exhaustief overzicht van alle MVO-initiatieven die de bedrijven nemen.
...
lees meer
De Nederlandse margarine-, oliën- en vettensector (MVO) gaat duurzame ontwikkeling krachtig stimuleren. De industrie heeft de ambitie om binnen Europa een aanjager te zijn in het gebruik van verantwoord geteelde oliën en vetten. Daarnaast staan onder meer verbetering van energie-efficiency, verlaging van de CO2-uitstoot, recycling van frituurvetten en consumentenvoorlichting over gezonde vetten in voeding hoog op de agenda.
...
lees meer