Task Force zet eerste stap op weg naar 100% duurzame palmolie

Gisteren presenteerde de Task Force Duurzame Palmolie haar actieprogramma voor 2011. Hiermee is de eerste stap gezet op weg naar het verwezenlijken van de ambitie van de Task Force: ‘uiterlijk eind 2015 is alle voor de Nederlandse markt bestemde palmolie duurzaam’. Vooruitlopend op de komende activiteiten hebben bedrijven uit de Nederlandse margarine industrie al publiekelijk aangegeven eind dit jaar voor al hun merken overgeschakeld te zijn op duurzame palmolie. ... lees meer

Groene marketing is oud denken

‘Groene marketing is oud denken’, volgens Lucas Simons in de NRC van zaterdag 9 april 2011. Vorige maand werd hij, samen met 149 anderen, benoemd tot Young Global Leader, door het World Economic Forum (WEF). Deze leiders dienen een voortrekkersrol te gaan vervullen met maatschappelijke impact. ... lees meer

Inschrijving Ricoh MVO Scriptieprijs 2012 geopend

De inschrijving voor de Ricoh MVO Scriptieprijs 2012 is geopend. Als je student bent van een universiteit of een hogere beroepsopleiding, gevestigd in Nederland en vóór 1 januari 2012 een in dit collegejaar afgeronde en goedgekeurde scriptie kan inleveren, dan kun je meedoen. De scriptie is bij voorkeur degelijk met vernieuwende uitkomsten, moet een bijdrage leveren aan bestaande theorieën en/of moet een bijdrage leveren aan praktijkkennis, dit alles vanuit een bedrijfskundig perspectief op MVO. ... lees meer

Nieuwe Gouden Eeuw door duurzaamheid

Bedrijven in de Benelux lopen voorop in duurzaamheid en zullen daar de komende jaren ook veel profijt van hebben. ,,We kunnen teruggaan naar de Gouden Eeuw”, aldus financieel analist Marco Gulpers van ING, die meent dat verantwoord ondernemen financieel steeds meer oplevert. ... lees meer

Duurzaamheid van levensbelang voor Unilever

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot issue. Tijdens een conferentie donderdag georganiseerd door ING praten verschillende bedrijven over de manier waarop en waarom zij verantwoord ondernemen. Vier vragen aan topman Paul Polman van voedingsmiddelenconcern Unilever. ... lees meer

Investors Ask World’s Largest Companies to Reduce Their Greenhouse Gas Emissions

Institutional investors are this week calling on the world’s largest companies to implement cost-effective greenhouse gas emissions reduction initiatives. The request is being made through the Carbon Disclosure Project’s new Carbon Action initiative, launched today in response to investor requirements to protect their investments and accelerate company action on carbon reduction activities. ... lees meer

Duurzaamheidscertificaat palmoliegigant opgeschort na klacht Milieudefensie

Het duurzaamheidscertificaat van het Maleisische palmoliebedrijf IOI is door de Round Table on Sustainable Palmoil (RSPO) met onmiddelijke ingang opgeschort. Dit na een klacht over greenwashing die Milieudefensie en verschillende internationale organisaties twee weken geleden hebben ingediend. De palmolieproducent vraagt certificering aan voor bepaalde locaties, terwijl op andere locaties mileunormen en mensenrechten worden geschonden. IOI is de grootste leverancier van palmolie aan Nederland. In Zaandam is een dochterbedrijf van IOI gevestigd dat opereert onder de naam Loders Croklaan. Het Maleisische bedrijf levert onder meer aan Unilever, dat van haar leveranciers duurzaam gecertificeerde palmolie eist. ... lees meer

Duurzaam zaken doen duurt het langst

De Stichting Innovatie & Arbeid verrichtte in 2010 op vraag van de Vlaamse sociale partners onderzoek rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) bij veertien ondernemingen in Vlaanderen. Daarbij kwamen initiatieven aan bod over people, planet, profit en de effecten op de bedrijfsvoering. De Stichting verzamelde informatie op basis van bedrijfsdocumenten, interviews met bedrijfsverantwoordelijken en werknemersafgevaardigden (als er een afvaardiging was) en internetgegevens, maar biedt geen exhaustief overzicht van alle MVO-initiatieven die de bedrijven nemen. ... lees meer

Productschap MVO publiceert eerste duurzaamheidsverslag oliën- en vettensector

De Nederlandse margarine-, oliën- en vettensector (MVO) gaat duurzame ontwikkeling krachtig stimuleren. De industrie heeft de ambitie om binnen Europa een aanjager te zijn in het gebruik van verantwoord geteelde oliën en vetten. Daarnaast staan onder meer verbetering van energie-efficiency, verlaging van de CO2-uitstoot, recycling van frituurvetten en consumentenvoorlichting over gezonde vetten in voeding hoog op de agenda. ... lees meer