De wereldwijde vraag naar iPhones en iPads gaat gepaard met problematische arbeidsomstandigheden in fabrieken in China waar Apple deze elektronica laat produceren. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport dat arbeidsrechtenorganisatie SACOM uit Hong Kong vandaag publiceert. Dit is ook de boodschap die consumenten, activisten en maatschappelijke organisaties uitdragen op 7 mei, tijdens de internationale actiedag uitgeroepen door makeITfair en GoodElectronics. Apple kan als marktleider in innovatie en design het voortouw nemen als het gaat om eerlijk geproduceerde elektronica. It’s time to bite into a fair Apple! A call for sustainable IT.
...
lees meer
Het IvdM heeft een eenmalige Magazine Duurzaam Ondernemen voor de mobiliteitsbranche uitgebracht. Dit initiatief brengt ondernemers in de mobiliteitsbranche aan het woord die reeds hun voetsporen en ook geld en aanzien hebben verdiend met duurzaam ondernemen.
...
lees meer
The Environmental Investment Organisation (EIO) put insurers Aviva and Aegon at the top of the heap of Europe’s 300 largest companies for their low levels of publicly-reported greenhouse gas emissions, relative to their revenue.
...
lees meer
Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode: ‘Het meest duurzaam is natuurlijk om geen reclame te maken. Maar daar zit geen businessmodel in. Alhoewel? Zouden consumenten fabrikanten willen betalen om geen reclame meer te maken? Of is dat te ver “outside the box”? Ondertussen introduceert het groene reclamebureau nieuwe media zoals het afdrukken van logo’s in graan, in nat strandzand of met waterdruppels op ruiten. Leuke manieren om aandacht te trekken. Maar of ik als adverteerder het nu zo duurzaam vind een veld graan te vernielen door mijn logo erin af te drukken, is maar de vraag.’
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen is mooi, maar is er ook een markt voor? Directeur Henk van Houtum (57) van de gelijknamige toiletpapierfabriek uit het Limburgse Swalmen is er altijd van overtuigd geweest. ‘Toen we begonnen met cradle-to-cradle zijn we toch een beetje in het diepe gesprongen. Een garantie op resultaat hadden we natuurlijk niet. Maar dat is innovatie.’
...
lees meer
Het is te prijzen dat kledingbedrijf H&M streeft naar gebruik van duurzaam katoen en beperking van broeikasgassen. Maar het is nog niet genoeg.
...
lees meer
Nederland oefent regelmatig diplomatieke druk uit op oliemaatschappij Shell om het bedrijf ertoe te bewegen zijn verantwoordelijkheid te nemen in het West-Afrikaanse land Nigeria.
...
lees meer
Antwoorden van de staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en de minister van Buitenlandse Zaken, mede namens de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW), op de vragen van de leden Voordewind (ChristenUnie), Dikkers (PvdA), Ouwehand (PvdD), Van Tongeren (GroenLinks), Gesthuizen (SP) en Dijkgraaf (SGP) over kinderarbeid en onderbetaling van volwassenen bij de cacao- en hazelnootproductie.
...
lees meer
Beantwoording vragen van de Kamerleden Timmermans en Dikkers (PvdA) van 7 april 2011 over het Rotterdamse graanhandelbedrijf Nidera, dat zich schuldig zou hebben gemaakt aan ‘slavernijachtige’ praktijken.
...
lees meer
Energiebesparing is al een groot item in de technologische industrie, maar ook duurzaamheid is een actueel onderwerp. FME-voorzitter Jan Kamminga heeft daarom afgelopen donderdag in Utrecht het eerste exemplaar van het FME Duurzaamheidskompas in ontvangst genomen. De overhandiging markeerde het einde van een intensief project van tien maanden. In die periode onderzochten 25 bedrijven, voornamelijk uit de achterban van de Vereniging FME-CWM, hoe zij duurzaamheid in alle geledingen van hun bedrijfsvoering kunnen doorvoeren.
...
lees meer
MVO Platform heeft een brief gestuurd naar de Tweede Kamer i.v.m. met het Algemeen Overleg MVO op 27 april a.s.
...
lees meer
Sustainability experts are calling on regulators to ask companies for information on how sustainable they are – or explain why if they choose not to provide it. Today the Global Reporting Initiative (GRI) launches the Report or Explain Campaign Forum to encourage more companies to be transparent about their impacts on the world.
...
lees meer