Groen ondernemen populair ondanks crisis

Ondernemers uit het MKB vinden maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) ondanks de crisis belangrijk. Zij zijn zich bewust van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en dragen graag bij aan een goed milieu en aan eerlijke kansen. Dat blijkt uit een enquête onder 1500 ondernemers, uitgevoerd door de zakelijke portal BusinessCompleet.nl in samenwerking met de logistieke dienstverlener DHL. ... lees meer

ChristenUnie en Groenlinks vragen steun kabinet voor makeITfair

Bij de productie van Apple producten worden arbeidsrechten van werknemers geschonden. Ook zijn er misstanden gemeld bij de winning van grondstoffen, de productie van elektronica en bij het dumpen van elektronisch afval waardoor mens en milieu gedupeerd worden. De ChristenUnie vraagt het kabinet om steun voor de campagne ‘makeITfair’ en heeft samen met GroenLinks het kabinet om een reactie gevraagd. ... lees meer

Chocomel en Heinz ketchup worden met gecombineerd transport nog duurzamer

Zuivelproducent FrieslandCampina Benelux, levensmiddelenfabrikant H.J. Heinz Benelux en logistiek dienstverlener Nabuurs hebben met hun afnemers het initiatief genomen om nog efficiënter te gaan bevoorraden door ladingen van de fabrikanten te gaan combineren. Hiermee wordt de uitstoot van CO2 van het transport verminderd. Met dit samenwerkingsinitiatief geven de drie bedrijven concreet inhoud aan de in 2010 gewonnen Lean & Green Award die zij hebben ontvangen voor hun plannen om in vijf jaar tijd de CO2 uitstoot van hun logistieke activiteiten met 20% te reduceren. ... lees meer

Omgeving stimuleert duurzaamheid onvoldoende

Duurzaamheid is serious business geworden: het staat bij CEOâs hoog op de agenda en bedrijven zien voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd. Toch duurt het bij het huidige tempo 17 jaar voordat het totale assortiment aan voedsel in Nederland is verduurzaamd. Dit blijkt uit de eerste Voedselbalans die vandaag gepresenteerd is aan staatssecretaris Bleker van EL&I. Met de Voedselbalans wordt in beeld gebracht welke keuzes consumenten en bedrijven maken. Zo wordt duidelijk welke factoren van belang zijn om te komen tot een voedselsysteem waarbij geproduceerd wordt met respect voor milieu, mens en dier. ... lees meer

Reactie van het CBL op Monitor Duurzaam Voedsel

De enorme groei laat zien dat de consument de inspanningen van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid waardeert. De afgelopen jaren is het assortiment duurzame producten in de supermarkt enorm toegenomen. Het CBL ziet het enthousiasme waarmee de consument deze producten koopt als stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg van verduurzaming. ... lees meer

Nederlandse student hecht weing waarde aan MVO werkgever

Nederlandse studenten hechten weinig waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en hoge ethische normen. Bovenal geven zij de voorkeur aan bekende, succesvolle en uitdagende werkgevers. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nederlandse studentenonderzoek van het Zweedse adviesbureau Universum dat VKbanen.nl als eerste mocht inkijken. ... lees meer

Hoe maatschappelijk verantwoord is uw werkgever?

Bent u 21 jaar of ouder, werkt u minimaal 20 uur per week en heeft u een redelijke beheersing van de Engelse taal? Dan voldoet u aan het profiel voor dit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar het effect van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op de werkhouding van personeel. Het gaat om een vragenlijst over de maatschappelijk verantwoorde houding van uw werkgever, over verschillende aspecten van uw werkhouding en over het belang dat u hecht aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. ... lees meer

Nederland verliest terrein op schone technologiemarkt

Nederland raakt verder achterop in de schone technologie-sector. Gerekend naar relatieve omzet en investeringen, neemt ons land de 18e plaats in op de wereldranglijst. In 2009 was dat nog plaats 17. Denemarken handhaaft zich op de eerste plaats, dankzij grootschalige windmolenindustrie. Grootste groeier is China, met een winststijging van 77 procent. Wereldwijd groeide de cleantech-markt met 31 procent, zo’n 19 procent meer dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, in opdracht van WNF. ... lees meer

Technische Unie certificeert zich voor niveau 3 op CO2-prestatieladder en organiseert de Week van de Duurzaamheid

Technische Unie heeft zich recent gecertificeerd voor niveau 3 van de CO2-prestatieladder. In de markt geldt de CO2-prestatieladder als het enige model dat objectief de prestaties van bedrijven op het gebied van CO2-reductie meet. Zowel de overheid als een groeiend aantal klanten in de installatie- en industriebranche gebruiken de CO2-prestatieladder als hulpmiddel bij het maatschappelijk verantwoord inkopen. ... lees meer