Milieufederaties en VNO-NCW succesvol met CO2-reductie

De samenwerking tussen het bedrijfsleven en milieuorganisaties is uiterst succesvol. Dankzij het project CO2-ambitie, een gezamenlijk project van de Natuur en Milieufederaties en tien bedrijven, werd er 210.000 ton minder CO2 uitgestoten. Dat maakten staatsecretaris Atsma (milieu) en VNO-NCW-voorzitter Wientjes gisteren in Utrecht bekend. ... lees meer

Meerderheid CFO’s (53%) voorstander integrated reporting

De CFO hecht waarde aan duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen en ondersteunt de introductie van integrated reporting. Meer dan de helft van de CFO’s (53%) ondersteunt dan ook de introductie van integrated reporting. 33% van de CFO’s heeft er geen mening over en 16% is geen voorstander van de invoering van integrated reporting. Dit blijkt uit de CFO Survey van Deloitte, die nu voor de elfde keer is uitgebracht. ... lees meer

Nederlandse bedrijven doen te weinig aan duurzame palmolie

Het bedrijfsleven zet te weinig en te langzaam stappen om volledig over te schakelen op het gebruik van duurzame palmolie. Dat geldt ook voor veel Nederlandse concerns. Dat blijkt uit de tweede Palm Oil Buyers’ Scorecard van het Wereld Natuur Fonds (WNF); een ranglijst die duurzaamheidsambities van grote levensmiddelenproducenten, zeepfabrikanten en supermarktconcerns op het gebied van palmolie vergelijkt. Het Wereld Natuur Fonds (WNF) vindt dat bedrijven aan de bak moeten. En snel ook. Vooral omdat duurzame palmolie -waarvoor bijvoorbeeld geen waardevol oerwoud wordt gekapt- volop verkrijgbaar is. ... lees meer

DSM winnaar Kristalprijs 2011

DSM is de winnaar van De Kristal, de prijs voor het beste MVO-jaarverslag van Nederland. DSM krijgt de prijs omdat zij in het jaarverslag het meest duidelijk de balans tussen people, planet en profit laat terugkomen. DSM toont de maatschappelijke betrokkenheid in de strategische visie en laat op concrete wijze de keuze voor mens en maatschappij zien. In het jaarverslag stelt DSM zich kwetsbaar op door ook zaken te vermelden die zijn misgegaan. De Kristal is de hoofdprijs van de al langer bestaande Transparantiebenchmark. Philips eindigde als tweede en AkzoNobel als derde. ... lees meer

The Impact of a Corporate Culture of Sustainability on Corporate Behavior and Performance

Robert G. Eccles, Ioannis Ioannou, and George Serafeim compared a matched sample of 180 companies, 90 of which they classify as High Sustainability firms and 90 as Low Sustainability firms, in order to examine issues of governance, culture, and performance. Findings for an 18-year period show that High Sustainability firms dramatically outperformed the Low Sustainability ones in terms of both stock market and accounting measures. However, the results suggest that this outperformance occurs only in the long term. Managers and investors who are hoping to gain a competitive advantage in the short term are unlikely to succeed by embedding sustainability in their organization’s strategy. ... lees meer

Inschatting effecten Green Deals door planbureau

De Rijksoverheid heeft afspraken gemaakt met bedrijven, organisaties en andere overheden over het realiseren van duurzame projecten: bijvoorbeeld projecten voor energiebesparing of opwekking van hernieuwbare energie. Inmiddels zijn er 59 van deze ‘Green Deals’ getekend. Het PBL en het ECN maakten een inschatting van het extra effect van deze 59 ‘Green Deals’ ten opzichte van hun verkenning voor de Motie-Halsema. ... lees meer

MVO verslaglegging in vastgoedsector neemt mondiaal fors toe

De opkomst van internationale richtlijnen voor verslaggeving over duurzaam ondernemen voor vastgoedondernemingen is een belangrijke mondiale trend. Dit blijkt uit Jones Lang LaSalle’s Global Sustainability Perspective, het driemaandelijkse online onderzoeksrapport over wetgeving en vrijemarktmechanismen over energie-, duurzaamheids- en klimaatveranderingsvraagstukken wereldwijd. ... lees meer

Onderzoek: ondernemer verduurzaamt snel

Driekwart van de ondernemers in Nederland vindt zijn of haar bedrijf duurzaam, maar het uitdragen van die duurzaamheid kost hoofdbrekens. Geloofwaardigheid en het ontwikkelen van duurzame producten en diensten zijn belangrijke uitdagingen. Dat blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Sprout, Management Team en Eneco onder 505 ondernemers en managers. ... lees meer