Na vertrek bij TNT én zes maanden Wereldvoedselprogramma keert Peter Bakker zeker terug op topfunctie in bedrijfsleven.
Na tien jaar ceo te zijn geweest bij TNT, is voor Peter Bakker (49) in zekere zin de cirkel rond. Op ‘9/11/2001’ voerde hij op een hotelkamer in Nederland zijn sollicitatiegesprek. Toen hij daarna in de auto stapte, meldde de chauffeur net op zijn televisie te hebben gezien dat de ‘wereld ten onder gaat’. Terroristen hadden de twee torens van het World Trade Center in New York met vliegtuigen doorboord. Tien jaar later, kort voor het afscheid van Bakker, werd Bin Laden door de Amerikanen gedood. Zijn laatste roadshow voor beleggers en analisten hield Bakker in een gebouw naast ‘Ground Zero’.
...
lees meer
BREEAM kan het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) van een organisatie weldegelijk versterken. Zo luidt de conclusie van AOS Studley. Op verzoek van DGBC hebben zij de raakvlakken van MVO met het werk van DGBC en van MVO met BREEAM beschreven.
...
lees meer
Op de Grote Markt in Antwerpen werd gisteren het nieuwe kennis- en diamantcentrum van de Verenigde Naties plechtig geopend. Antwerpen wordt daarmee marktleider in maatschappelijk verantwoord ondernemen.
...
lees meer
Voormalig voorzitter van de SER en van de hoofddirectie van Rabobank Nederland Herman Wijffels, verzorgt de tweede Henk van Luijk- lezing. Hij spreekt over ethische principes en economische prestaties. De Henk van Luijk-lezing is een eerbetoon aan professor Henk van Luijk – pionier in de bedrijfsethiek – en wordt georganiseerd door Nyenrode Business Universiteit en MVO Nederland.
...
lees meer
Twee Amsterdamse ondernemers proberen de markt voor frisdranken te veroveren met hun nieuwe merk Oggu. Eerlijke cola, puur natuur in een petfles – nooit eerder vertoond. ‘We willen gewoon lekkere cola verkopen.’
...
lees meer
Het Ministerie van ELI heeft de planning voor de MVO Tansparantiebenchmark 2011 bekend gemaakt.
...
lees meer
The global sustainable business market will reach a tipping point in 2013 triggering rapid market expansion, according to new research findings from independent analyst firm Verdantix. Market forecasts analysing spending patterns of more than 2,500 global firms find that growth rates of investment in sustainable business programmes will be between 50% and 100% higher in 2013 than in 2011. Total spend on sustainable business programmes by $1bn revenues firms in Australia, Canada, the UK and the US markets alone will hit $60 billion in 2013.
...
lees meer
Europese en Amerikaanse bedrijven laten meisjes onder erbarmelijke omstandigheden kleding maken in Tamil Nadu (India). Er is sprake van misbruik en valse beloften. Het gaat veelal om Dalit – kasteloze – meisjes, jonger dan 18 jaar. De meisjes worden te werk gesteld via het ‘Sumangali Scheme’. Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en de Landelijke India Werkgroep (LIW) zetten deze problematiek uiteen in het rapport ‘Captured by Cotton’ dat vandaag gepubliceerd wordt. Het rapport besteedt speciale aandacht aan vier grote Indiase geïntegreerde producenten: Eastman, SSM India, Bannari Amman en KPR Mill. Zij leveren aan o.a. Bestseller (o.a. Only, Jack & Jones), C&A, GAP, Diesel, Marks & Spencer, Primark, Tommy Hilfiger en Inditex (o.a. Zara). Een aantal bedrijven zet zich in voor verbeteringen, maar uitbuiting komt desondanks nog veelvuldig voor.
...
lees meer
Het MKB-metaal verwacht dat verduurzaming, na specialisatie, de komende tien jaar de grootste impact zal hebben op de bedrijfsvoering. Voor vrijwel alle bedrijven geldt dat zij nu al aandacht hebben voor milieuvriendelijke productiemethoden of daar in de nabije toekomst aandacht aan gaan besteden.
...
lees meer
Tientallen westerse kledingmerken, waaronder C&A, doen nog steeds zaken met Indiase textielfabrieken die zich schuldig maken aan het uitbuiten van jonge meisjes. Ook kleding van Mexx en Diesel is afkomstig van een omstreden bedrijf in India.
...
lees meer
Bedrijven onderschatten de risico’s van corruptie en fraude binnen hun organisatie en lijken steeds minder maatregelen te treffen om fraude te voorkomen. Dit blijkt uit de European Fraud Survey 2011 van Ernst & Young onder ruim 2300 werknemers van grote ondernemingen uit 25 landen.
...
lees meer
Visible Fair is een nieuw marketingconcept ter ondersteuning van bedrijven en de horeca die Fairtrade producten inkopen. Met behulp van een communicatietoolkit wordt het gebruik van Fairtrade koffie, thee of chocolademelk zichtbaar gemaakt op de werk- en horecavloer. Aan gasten en medewerkers wordt op een relevante manier de Fairtrade herkomst verteld en ze worden bedankt voor het gebruikmaken van het eerlijke product.
...
lees meer