Het landelijke duurzaamheidsproject ‘1.000.000 druppels’ lanceert op zaterdag 10 december het Nationaal Duurzaamheidsonderzoek. Dit digitale onderzoek, dat vanaf 10 december via www.nationaalduurzaamheidsonderzoek.nl kan worden ingevuld, moet uitwijzen hoe Nederlanders tegen duurzaamheid aankijken, wat hun kennis is op dit gebied en welke acties er al ondernomen worden. Circa 300 organisaties werken mee aan 1.000.000 druppels.
...
lees meer
De foodsector en ook de doe-het-zelf branche willen van zich laten horen op duurzaamheidsgebied. Tijdens een live bijeenkomst – gisteren in Maarssen – gaven topmannen van vooraanstaande bedrijven hun visie op de ontwikkelingen tot nu toe en hoe het verder moet. Samenwerken aan nieuwe oplossingen.
...
lees meer
Kinderen van Turkse seizoensarbeiders werken nog altijd volop mee in de hazelnootpluk. Jongens en meisjes worden vanaf hun tiende jaar ingezet om te helpen bij de oogst van noten die zijn verwerkt in onze hazelnotenpasta en chocola. Stop Kinderarbeid en FNV Bondgenoten roepen betrokken bedrijven op tot actie. Wil jij ook kinderarbeidvrije hazelnoten? Speel dan de hazelnotenquiz en steun onze oproep.
...
lees meer
Consumenten zijn bereid meer te betalen voor duurzaam voedsel. Voorwaarde hierbij is dat zij inzicht hebben hoe deze meerprijs tot stand gekomen is. Dat blijkt uit het vandaag verschenen ‘Duurzaamheidkompas’. Consumenten willen vooral meer betalen om kinderarbeid, slechte arbeidsomstandigheden en mensenrechtenschendingen te voorkomen, daarna volgen milieu- of diergerelateerde issues.
...
lees meer
Of het nu Het Financieele Dagblad, Trouw (Groen), Business Nieuws Radio of de Volkskrant is, allemaal kennen ze hun vaste, periodieke rubrieken over duurzaamheid of groene innovaties, constateert strategisch adviseur Robbert Coops. ‘Het is een trend, maar is het meer dan dat? Duurzaamheid is immers een mode- en toverwoord voor alles en nog wat, vaak zonder dat de inhoud en de ambities ervan zijn geoperationaliseerd.’
...
lees meer
Door klimaatverandering, grondstoffenschaarste, waterproblematiek en verstedelijking wint duurzaamheid wereldwijd aan belang. Nederland kan en moet leidend zijn bij het vinden van oplossingen voor deze problemen, vindt advies- en ingenieursbureau DHV, zelf koploper op het gebied van duurzaamheid.
...
lees meer
Modemerken publiceren steeds vaker en concreter hun beleid voor milieu, klimaat en arbeidsomstandigheden. Rank a Brand constateert in haar nieuwe rapport “Feel Good Fashion” dat de scores van de 400 onderzochte merken gemiddeld met 45% zijn toegenomen tussen 2010 en 2011. Met name het beleid voor arbeidsomstandigheden wordt toegelicht door de modebedrijven, één op de twee verantwoordt zich hier online over. Maatregelen om de CO2-uitstoot te beperken worden op de websites van vier op de tien merken omschreven.
...
lees meer
Het is utopisch om te verwachten dat Nederland in de afzienbare toekomst ‘groene groei’ realiseert, waarbij de economie groeit zonder dat de voorraden grondstoffen verder uitgeput raken en zonder dat een groter beroep gedaan wordt op de draagkracht van de aarde.
...
lees meer
Unilever knocked Nike from its three-year reign as the top-scoring firm in the annual Climate Counts assessment of major consumer brands and their work toward corporate climate responsibility.
...
lees meer
The second annual Gigaton Awards, announced recently at an awards ceremony tonight during the World Climate Summit, named six companies as global leaders on real-world progress in reducing their carbon impacts.
...
lees meer
In de afgelopen drie jaar heeft een kwart van de MKB-bedrijven nieuwe producten of diensten op de markt gebracht. Daarbij ging het in een derde van de gevallen om duurzame innovaties. 40% van de MKB-bedrijven zegt marktkansen te zien voor duurzame producten en diensten terwijl slechts een kwart van het MKB-bedrijven de kansen die men ziet ook daadwerkelijk probeert te verzilveren.
...
lees meer
Albron, de grootste onafhankelijke cateraar van Nederland, heeft vandaag de ‘DHV ISO 26000 Koploperbokaal’ ontvangen. Albron heeft als vierde onderneming in Nederland ISO 26000, de nieuwe internationale standaard voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, succesvol en aantoonbaar ingevoerd. Op het 12de Nationaal Sustainability Congres 2011 te Den Bosch ontving Henk Voormolen, manager Duurzamer Ondernemen van Albron, de bokaal uit handen van Dick Hortensius, manager Managementsystemen van het Nederlands Normalisatie-instituut NEN.
...
lees meer