A new survey suggests sustainability is an attractive sector to work in but CR roles will not receive the same recognition as other corporate functions until clear performance metrics are set
...
lees meer
Willem Lageweg: Het Europese bedrijfsleven kan jaarlijks een besparing realiseren van 400 tot 500 miljard euro, als gekozen wordt voor een nieuwe economische visie. Daarbij worden producten niet verkocht maar in bruikleen gegeven en na gebruik worden ze teruggegeven aan de producent. Deze kan de materialen opnieuw inzetten voor nieuwe goederen. Momenteel wordt doorgerekend wat Nederlandse bedrijven kunnen besparen. Geschat wordt dat dit op kan lopen tot tientallen miljarden euro’s op jaarbasis.
...
lees meer
Het ministerie van ELI heeft een consultatiedocument opgesteld voor de herziening van de MVO Transparantiebenchmark voor 2013.
...
lees meer
Hoe formuleer je een geloofwaardig duurzaamheidsbeleid als je sigaretten verkoopt of vliegtuigen de lucht in stuurt? Het ontwikkelen van een geloofwaardig duurzaamheidsbeleid is lastig, omdat geen enkel product zo vervuilend is of er zitten wel goede kanten aan, stelt Johan Wempe, lector Duurzaamheid aan de Saxion Hogeschool. “De olie van Shell biedt ons de kans om auto te rijden en te gaan waar we willen. In tropische landen gebruiken ze het voor generatoren die koelkasten draaiende houden. Benzine veroorzaakt enerzijds vervuiling, maar draagt anderzijds bij aan een hogere welvaart en welzijn. Het is niet een goed of fout product.”
...
lees meer
Als supermarkteigenaar neemt u bewust of onbewust allerlei maatregelen in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar wat vinden uw klanten daar eigenlijk van? Is het voor hen een reden om juist uw supermarkt te bezoeken? En welke mogelijkheden biedt MVO om u als
supermarktondernemer te onderscheiden? Op deze vragen probeert Roel Heerschap een antwoord te geven in zijn onderzoek naar de invloed van MVO op het koopgedrag van supermarktklanten.
...
lees meer
Stichting Duurzame Voeding Duurzame Voedingsmiddelenketen (DuVo) heft min of meer zichzelf op. In haar twintigjarige bestaan zette ze duurzame ontwikkeling bij de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie op de kaart. “Duurzaamheid is geen luxe meer.”
...
lees meer
“Sustainability,” little more than a buzzword in the corridors of corporate America a decade ago, is today a business concept that has been embraced by many companies in principle and, increasingly, in practice. Yet, while more and more companies are integrating corporate sustainability strategies and programs into their daily business operations, “sustainability,” is prone to multiple interpretations.
For this reason, and in an effort to understand the skills, drivers and collaboration strategies necessary for executive success, VOX Global, Weinreb Group Sustainability Recruiting and Net Impact, Berkeley conducted a national survey of sustainability leaders.
...
lees meer
Duurzaamheid is een niet meer weg te denken business thema en wordt na de fase van reputatiemanagement integraal onderdeel van de bedrijfsvoering en de supply chain. De zoektocht naar de wijze waarop business value gecreëerd kan worden, gaat nog verder leiden tot veranderingen in denken, andere producten en processen, middelen, de eigen organisatie en organisaties in de keten. En wat is de impact als je business bestaat uit het doen van projecten? Daarover gaat het recent gepubliceerd boek ‘Sustainability in Project Management’ geschreven door Gilbert Silvius (lector Hogeschool Utrecht) en Ron Schipper (principal consultant Van Aetsveld).
...
lees meer
The International Integrated Reporting Council (IIRC) today releases the Draft Outline of the Integrated Reporting Framework. The Outline establishes for the first time the basic structure of the Framework and is intended to keep stakeholders informed as the Framework is developed.
...
lees meer
The International Integrated Reporting Council (IIRC) announces the appointment of Peter Bakker as a Deputy Chair. Peter is President of the World Business Council for Sustainable Development, a CEO-led global coalition of some 200 companies (who between them cover all business sectors, every continent, and account for over $7 trillion in revenue).
...
lees meer
Bijna tweederde (65 procent) van de communicatiedirecteuren of chief communications officers (CCO’s) wereldwijd, beschouwt ervaring met crisismanagement als de sleutel tot succes. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘The Rising CCO IV’ van Spencer Stuart en Weber Shandwick.
...
lees meer
Retailers die de duurzaamheid van hun bedrijfsvoering willen verbeteren, worden daarbij ondersteund door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het HBD hoopt detailhandelaren bewuster te maken van de voordelen van duurzaam ondernemen.
...
lees meer