Extreme weather events drive climate change up boardroom agenda in 2012

Following increasing incidents of extreme weather events which disrupted business operations and supply chains around the world, climate change has climbed the boardroom agenda, according to the Carbon Disclosure Project (CDP) Global 500 Climate Change report released today. With the hottest US summer on record, fires in Russia and flooding in the UK, Japan and Thailand, among other events, 81% of reporting companies now identify physical risk from climate change, with 37% perceiving these risks as a real and present danger, up from 10% in 2010. ... lees meer

Website brengt CEO’s samen rondom MVO

Benieuwd naar het MVO-beleid van 9 belangrijke organisaties? De nieuwe site MVO-Leiderschap laat topmensen uit het bedrijfsleven aan het woord over maatschappelijk verantwoord ondernemen. MVO-leiderschap brengt een uitnemende verzameling mensen bijeen die elkaar vinden in hun drive voor people planet en profit. ... lees meer

Inceptierapport literatuur review MVO

Begin juni is gestart met de Systematic Literature review Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit onderzoek wordt in opdracht van IOB uitgevoerd door het het Landbouw Economisch Instituut (LEI), onderdeel van Wageningen University and Research Centres (WUR). Het doel van deze review is om in kaart te brengen wat de effecten zijn van overheidsinterventies op het MVO-gedrag van bedrijven en uiteindelijk op armoedebestrijding. ... lees meer

Ambachtseconomie onmisbaar voor een nieuwe duurzame samenleving

De ambachtseconomie is onmisbaar voor een nieuwe duurzame samenleving in Nederland. Dat stelde Elrie Bakker, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA), gisteren tijdens de Dag van het Ambacht in de Dutch HealthTec Academy in Utrecht. Elrie Bakker bood Tweede Kamerleden van zeven politieke partijen, onder wie Erik Ziengs (VVD), Sharon Gesthuizen (SP), Roos Vermeij (PvdA) en Agnes Mulder (CDA) een Pleidooi voor de Ambachtseconomie aan met een kwaliteitsstrategie voor een duurzamer Nederland. ... lees meer

Dutch Sustainable Growth Coalition presenteert haar business model

De Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) heeft haar eerste publicatie “Towards Sustainable Growth Business Models” gepresenteerd ten overstaan van ruim 120 leiders vanuit het bedrijfsleven, de overheid, multi-stakeholder organisaties en de wetenschap. De publicatie biedt bedrijven de nodige kennis en het inzicht om nieuwe business modellen toe te passen, waarmee duurzaam ondernemen met succes kan worden toegepast. De ‘Coalition’, de ceo’s van Nederlandse multinationals Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken brengen die elk op hun manier al in de praktijk en delen met de publicatie hun ervaring. Hun gezamenlijke overtuiging is dat financiële en economische groei direct verband houdt met sociaal en maatschappelijk rendement. ... lees meer

Marjan Minnesma trekt aan de noodrem en pleit voor radicale veranderingen in Duurzame Troonrede

We komen alleen uit de crisis als we nu kiezen voor grote investeringen in een circulaire economie, een radicaal ander belastingsysteem en vernieuwing en investering in onderwijs. De duurzaamheidsbeweging is sterk gegroeid en vraagt om urgente problemen echt anders aan te pakken, betoogde Marjan Minnesma, directeur van actie-organisatie Urgenda, vandaag op Duurzame Dinsdag, tijdens haar Duurzame Troonrede. ... lees meer

Grolsch opnieuw bovenaan ranglijst duurzame biermerken

In het kader van Duurzame Dinsdag publiceert merkenvergelijker Rank a Brand het jaarlijkse duurzame bieronderzoek, waarbij biermerk Grolsch als koploper uit de bus komt. Hiermee houdt de brouwer uit het Oosten van het land zijn positie als groenste biertje hoog, want ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid. De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener. Tom Verhaegen, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “We zien het als een enorme waardering voor ons werk dat we dit jaar wederom door Rank a Brand zijn uitgeroepen tot groenste biertje van Nederland. Toch zijn we er nog lang niet. Onze doelstellingen voor 2015 zijn scherp. Maar we gaan ervoor en deze uitslag is een geweldige aanmoediging!” ... lees meer

Groene jeans zijn helderblauw

Bestaat er nog een leven zonder spijkerbroek? Je zou bijna denken van niet, aangezien maar liefst 95 procent van de Nederlanders er wel eens één draagt. Gemiddeld hangen er 5,4 paar jeans bij ons in de kast, doen we er één tot twee jaar mee en geven we er per stuk tussen de 40 en 80 euro aan uit, blijkt uit consumentenonderzoek van wasmiddelenproducent Robijn uit 2005. Maar het productieproces van een paar denimpijpen is voor verbetering vatbaar. De productie van een spijkerbroek waarvoor 900 gram katoenen stof nodig was, kost volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ongeveer 7000 liter water, 15 gram gewasbeschermingsmiddelen en 42 kilowattuur aan energie. Het maken van één paar jeans levert ongeveer tien kilo CO2-uitstoot op. ... lees meer

Nederland moet grondstoffen veiligstellen

`De wereldwijde grondstoffenschaarste bedreigt onze economie. Bedrijven moeten het probleem niet alleen signaleren; ze moeten in actie komen. De overheid speelt ook een rol, want het probleem is deels geopolitiek van aard.’ Dat zei minister Rosenthal in een toespraak voor een congres van de Rabobank en het Havenbedrijf Rotterdam. ... lees meer