Vooral bedrijven kunnen duurzame en verantwoorde produktie van levensmiddelen realiseren

De druk van de consument op het bedrijfsleven om duurzaam geproduceerde levensmiddelen in de winkel te leggen neemt toe, maar de consument legt de bal voor het verduurzamen van de produktieketen toch hoofdzakelijk bij de bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK over de periode 2009-2012, in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad. ... lees meer

Werkgeversorganisaties: Bedrijven spelen hoofdrol in invulling MVO-vraagstuk

Steeds meer bedrijven rapporteren over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Tegelijkertijd maken de rapporten een verdiepingsslag. Dat schrijft Henk Bleker aan de Tweede Kamer. Volgens hem spelen ondernemers een hoofdrol als het gaat om de praktische invulling. VNO-NCW en MKB-Nederland vinden, evenals de staatssecretaris, dat meer bedrijven aan de slag moeten met MVO. Speciale wetgeving is volgens de ondernemingsorganisaties niet nodig. ... lees meer

IKEA Group lanceert nieuwe duurzaamheidsstrategie: People & Planet Positive

De IKEA Group heeft vandaag een nieuwe duurzaamheidsstrategie gelanceerd: People & Planet Positive. De ambitieuze strategie stelt een aantal nieuwe doelen en acties op het gebied van duurzaamheid voor 2020. Doel van de nieuwe strategie is om de IKEA Group energie onafhankelijk te maken en miljoenen mensen te helpen om thuis – op een betaalbare manier – duurzamer te leven. Zo zijn er vanaf 2016 alleen nog maar led-lampen te koop in de woonwarenhuizen van IKEA en produceert de IKEA Group eind 2020 evenveel hernieuwbare energie als in de woonwarenhuizen en gebouwen geconsumeerd wordt. ... lees meer

Internationale erkenning voor film over duurzaamheid en zakelijke kansen in de food en agriketens

In de maand dat het nieuwe boek Hamburgers in het Paradijs – Voedsel in tijden van schaarste en overvloed van Louise Freso is gelanceerd, werd in het Zuidfranse Cannes de film “Global Chains. Where the world of food & agri stands and where it is heading.” bekroond met een zilveren Dolfijn. De award is een belangrijke onderscheiding op het gebied van corporate audiovisuele media. De film is gemaakt door Zcene Moving Media in opdracht van de afdeling Coöperatie en Duurzaamheid van de Rabobank. ... lees meer

The 2012 Sustainability Leadership Report: Corporate performance rising, but key stakeholders remain skeptical

Corporations who’ve pushed hard this last year to improve their performance in sustainability may now face a new challenge – a growing skepticism among professional investors, supply chain officials and recent higher education graduates. Such are the results of the 2012 Sustainability Leadership Report, now in its second year, which analyzes real vs. perceived sustainability performance for 100 leading global brands that collectively represent 16 percent of the world’s economic output. ... lees meer

Schoenenbedrijven hebben problemen met kinderarbeid

In Nederland zijn nog altijd schoenen te koop die gemaakt zijn door kinderen. Dat constateert ‘Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats’ op basis van onderzoek in India. Stop Kinderarbeid verdenkt in het bijzonder vier bedrijven – Bata, Clarks, Marks & Spencer en Bugatti – van het gebruikmaken van kinderarbeid in hun productie. ... lees meer