Twee op drie consumenten in de wereld zegt een voorkeur te hebben om producten te kopen die vervaardigd werden door bedrijven met een grote faam op het gebied van maatschappelijk verantwoordelijk gedrag. Dat is de conclusie van een onderzoek van het bureau Nielsen. Nederlanders zijn het minst groenminnende volk. Slechts twintig procent is bereid om meer uit te geven voor een duurzaam product.
...
lees meer
Leaders for Nature, het bedrijvennetwerk van natuurorganisatie IUCN, gaat het bedrijfsleven in India mee helpen vergroenen. Het internationaal kantoor en het Nederlands comité van IUCN (International Union for Conservation of Nature), ontwikkelingsorganisatie Hivos, de Confederation of Indian Industries en natuurbeschermer Wildlife Trust of India hebben daarover dinsdag een overeenkomst gesloten.
...
lees meer
Op maandag 2 april 2012 werd in het LUX theater in Nijmegen de MVO-Award, gesponsord door Rabobank Rijk van Nijmegen, uitgereikt aan Gerard van Gorkum, directeur van de ARN in Weurt. Deze award is bedoeld als motivator voor ondernemers die het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op geheel eigen wijze in hun bedrijfsvoering hebben weten door te voeren. De andere genomineerden dit jaar waren twee Wijchense bedrijven, te weten Terbeke en Holland Food Service.
...
lees meer
‘Duurzame ondernemers zijn te idealistisch. Te naïef. Te conceptueel. Te duur. Te hot. Te koel. Het zijn mooie praters, maar de winst komt altijd later. Prachtige filmpjes, krachtige logo’s en nog sterkere ego’s. Ontmoeten de groten der aarde, maar denken vooral aan (hun) merkwaarde. Ja, die duurzame ondernemers zijn echt te veel overtuigd van hun eigen gelijk en daardoor laten ze kansen liggen.’
...
lees meer
Advies- en ingenieursbureau DHV B.V. heeft op 3 april 2012 haar Duurzaamheidsverslag 2011 gepresenteerd. Het verslag beschrijft de belangrijkste Nederlandse duurzaamheidsprestaties en ontwikkelingen bij het bedrijf in 2011 en blikt vooruit.
...
lees meer
In a World of limited natural resources and human induced changes to the natural and social environment, the GDP is not an inclusive measurement to compare prosperity and the development potential of countries. Based on models for evaluating corporate sustainability and risk modelling tools, SolAbility has developed a Sustainable Competitiveness model with the aim of measuring sustainable prosperity and growth potential of nations. Data indicators tracked by the World Bank, the IMF and various UN agencies have been grouped into four pillars of Sustainable Competitiveness: Natural Capital, Resource Intensity and Efficiency & Sustainable Innovation Competitiveness. The Netherlands is ranked at place 8.
Social Cohesion
...
lees meer
Petercam heeft opnieuw zijn halfjaarlijkse duurzaamheidsranking voor landen bekendgemaakt. Dit is een landenklassement van de OESO-landen aan de hand van 53 weloverwogen duurzaamheidsindicatoren (zoals milieu-indicatoren, transparantie, gezondheidszorg, onderwijs.). Nederland is met de 10de plek weer een plaats gedaald.
...
lees meer
De Rijksoverheid heeft de lijst met criteria gepubliceerd voor de MVO Transparantiebenchmark 2012.
...
lees meer
Advies- en ingenieursbureau DHV, ondernemersorganisatie VNO-NCW en tapijttegelfabrikant InterfaceFLOR dagen eindverantwoordelijken voor MVO en duurzaamheid uit om de titel ‘MVO-manager van het jaar’ in de wacht te slepen. De verkiezing wordt dit jaar voor het eerst georganiseerd. Vanaf 2 april kunnen MVO-managers zich aanmelden en op 20 november wordt de winnaar bekendgemaakt tijdens het National Sustainability Congres.
...
lees meer
How can civil society organizations improve their positions in negotiations with the business world, be it in alliances, dialogues or round tables? In a guidebook titled ‘Multi-stakeholder initiatives. A strategic guide for civil society organizations’ that is published today, SOMO researcher Mariëtte van Huijstee describes a strategic action perspective for civil society organizations (CSOs) who are involved in multi-stakeholder initiatives (MSIs).
...
lees meer
Het Nederlandse MKB is koploper op het gebied van internationale duurzame handel. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Unie (EU). Nederlandse MKB-bedrijven zetten 21 procent van hun duurzame producten om in Europa, 15 procent in azie, 14 procent in de VS, 12 procent in Latijns-Amerika en elf procent in Australie.
...
lees meer
Brief van staatssecretaris Bleker (EL&I) aan de Tweede Kamer over een aantal ontwikkelingen in het MVO-beleid en in het bijzonder over de bevordering van de naleving van de OESO-richtlijnen.
...
lees meer