Uit een onderzoek van Panteia/EIM onder bedrijven die gerekend kunnen worden tot het kantoorhoudend MKB, blijkt dat de aandacht voor duurzaam ondernemen toeneemt, maar dat er zeker nog meer kan worden gedaan. Zo doet 72% van de onderzochte bedrijven niets met duurzame energie.
...
lees meer
Waar het Nederlands elftal het zaterdag liet afweten, scoort het bedrijfsleven er wel op los. Negen Nederlandse bedrijven werden vanmiddag (11 juni) in Huis ter Duin te Noordwijk geprezen om hun duurzaamheidsprestaties. DSM, Unilever, Philips en PostNL lieten zelfs alle internationale sectorgenoten achter zich.
...
lees meer
De top van het Nederlandse bedrijfsleven wil nauwer samenwerken met het kabinet als het gaat om duurzaamheid. Hierover spraken zij vanochtend met premier Mark Rutte. Volgens de CEO’s van acht Nederlandse multinationals kan het topsectorenbeleid van de overheid en hun initiatief, de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC), elkaar versterken. Zij zien onder meer kansen voor Nederland als gidsland op het gebied van duurzaamheid, de ‘Duurzame Delta’. VNO-NCW steunt dit initiatief.
...
lees meer
In Nederland zijn nog steeds schoenen te koop gemaakt door kinderen. Toch reageren de meeste bedrijven die in Nederland schoenen verkopen niet de vraag hoe zij kinderarbeid bestrijden. ‘Stop Kinderarbeid – School, de beste werkplaats’ start op 12 juni, de internationale dag tegen kinderarbeid, de campagne ‘We want childfriendly shoes’ waarin consumenten wordt gevraagd om bedrijven te laten weten dat ze geen schoenen met kinderarbeid willen.
...
lees meer
Milieuproblemen kunnen beter te lijf worden gegaan met het principe ‘zoek de goedkoopste kostenvermijding’ in plaats van het principe de vervuiler betaalt. Dat is één van de conclusies van een studie van LEI Wageningen UR naar manieren om de negatieve externe effecten van voedselproductie te beheersen.
...
lees meer
Nederlandse bedrijven hebben in 2011 minder broeikasgas uitgestoten, terwijl ze hogere omzetten draaiden. Er lijkt sprake van een lichte ontkoppeling tussen groei en uitstoot.
...
lees meer
De wereld staat voor een enorme uitdaging: meer welvaart voor meer mensen terwijl grondstoffen en energie schaarser worden. Daarnaast dient de negatieve impact van chemische stoffen op de leefomgeving geminimaliseerd te worden en de uitstoot van broeikasgassen moet drastisch omlaag. Royal Haskoning introduceert daarom ‘Take Back Chemicals’, een innovatief concept dat voordelen oplevert voor zowel de producent als het milieu. Het concept wordt uitgerold in samenwerking met de overheid en het bedrijfsleven. De contracten met de projectpartners in Vlaanderen zijn zojuist getekend.
...
lees meer
Het Nederlandse middenbedrijf is in hoge mate actief op de wereldmarkt. Maar liefst 85% van de bedrijven ontplooit ten minste één internationale activiteit. Verontrustend is dat slechts 12% van het middenbedrijf deze activiteiten uitvoert in de snel groeiende BRIC-regio. Dit blijkt uit de jaarlijkse Mid Market Monitor van Deloitte onder 450 bedrijven in het middenbedrijf. In het onderzoek worden de bedrijven geïnterviewd over hun activiteiten op het gebied van internationalisering, innovatie, duurzaamheid en talent management.
...
lees meer
Frisdrankmerken hebben de eerste stappen richting duurzaam produceren gezet. Dit blijkt uit onderzoek van merkenvergelijkingssite Rankabrand.nl, dat de 20 grootste frisdrankmerken in Nederland langs de duurzaamheidmeetlat legde. Belangrijke resultaten zijn vooral de grote focus op milieuvriendelijke verpakkingen en een helder klimaatbeleid. Het Nederlandse frisdrankmerk Oggu scoort het beste, gevolgd door Spa Fruit & Citron. Coca-Cola en Pepsi behalen respectievelijk een derde en vierde plaats in de merkenvergelijking.
...
lees meer
De omzet van duurzaam voedsel is in 2011 met 30,5 procent gestegen tot ruim 1,7 miljard euro. De groei is zelfs nog een fractie hoger dan in 2010, toen de stijging 29,4 procent bedroeg. Dat staat in de monitor Duurzaam Voedsel 2011, die het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie vandaag presenteerde.
...
lees meer
Nieuwe ondernemers richten zich niet langer alleen op hun eigen bedrijf. Zij kiezen voor delen, ruilen en creëren. Het bedrijf van de toekomst werkt aan beleving en een community rond zijn product of dienst. Verbinden wordt daarmee van steeds grotere waarde, zowel sociaal als economisch. Juist door deze netwerkbenadering ontstaan de nieuwe, duurzame bedrijven die klaar zijn voor de toekomst.
...
lees meer
The transformation to a greener economy could generate 15 to 60 million additional jobs globally over the next two decades and lift tens of millions of workers out of poverty, according to a new report led by the Green Jobs Initiative.
...
lees meer