Middenbedrijf maar beperkt bezig met duurzaamheid en schaarste grondstoffen

Middelgrote Nederlandse ondernemingen houden zich nauwelijks bezig met de grote maatschappelijke veranderingen die op hen afkomen, zoals de schaarste aan grondstoffen, de geografische verschuiving van de welvaart en de ontwikkeling van de informatietechnologie. De bedrijven hebben vooral aandacht voor zaken die van directe invloed zijn op hun positie in de markt, zoals de kracht van de concurrentie, de huidige economische tegenwind en de toenemende wet- en regelgeving. ... lees meer

Duurzaamheid: een constructief criterium voor transparantie in de rechtspraak

De uitgangspunten van duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), die de ontwikkeling in de samenleving steeds sterker zijn gaan beheersen, hebben vooralsnog geen vat gekregen op de juridische sector. Dat is verwonderlijk, omdat de rechtspleging een sturend mechanisme is, dat rechtstreeks de kwaliteit van de samenleving (de maatschappelijke ‘ecologie’) beïnvloedt. ... lees meer

EKO-keurmerk zeer gewaardeerd door consument

Uit consumentenonderzoek van onderzoeksbureau Marketresponse blijkt dat het EKO-keurmerk verreweg het meest bekende keurmerk is voor biologische producten. Het maakt biologische producten gemakkelijk herkenbaar en toegankelijk bij het grote publiek. Consumenten dichten het EKO-keurmerk kwaliteiten toe als milieuvriendelijk, biologisch, natuurlijk en betrouwbaar. Kortom: het EKO-keurmerk wordt zeer gewaardeerd door de consument! ... lees meer

Companies from the USA, Germany and South Korea are top gold medal winners for sustainable business according to The Sustainability Yearbook 2013

Companies from the USA, Germany and South Korea are at the top of the 2013 international gold medal-table for sustainable business, according to The Sustainability Yearbook 2013. The 10th edition of The Sustainability Yearbook will be published by RobecoSAM, the investment specialist focused exclusively on Sustainability Investing and KPMG International at the World Economic Forum Annual Meeting in Davos, Switzerland on 23 January 2013. ... lees meer

VNO-NCW: Laat MVO over aan bedrijven

Het bedrijfsleven is de drijvende kracht achter maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Bij een groeiend aantal ondernemingen is MVO inmiddels onderdeel van de bedrijfsstrategie. Deze bedrijven doen dat niet omdat ze daartoe gedwongen worden, maar omdat ze de voordelen van MVO inzien. VNO-NCW en MKB-Nederland verwelkomen daarom dat Europarlementariër Richard Howitt, lid van de de Commissie sociale zaken en werkgelegenheid, in zijn ontwerpverslag de rol van het bedrijfsleven aanstipt in het aanmoedigen van MVO. De rol van het bedrijfsleven zou echter duidelijker naar voren moeten komen in het verslag. Zo zou in het rapport moeten worden opgenomen hoe MVO kan helpen om bedrijven beter te laten presteren en de concurrentiekracht van bedrijven te verbeteren. ... lees meer