Cargill levert eerste duurzame raapzaadolie aan Unilever

Cargill heeft begin juli de eerste duurzaam geproduceerde raapzaadolie geleverd aan Unilever. De zending dekt ongveer 5% van alle raapzaadolie die Unilever in een jaar nodig heeft. Binnen 3 jaar is Cargill in staat om volledig in de Europese vraag van Unilever naar duurzaam geproduceerde raapzaadolie te voorzien. Unilever verwerkt de olie onder andere in margarines en mayonnaise. In 2020 wil de onderneming alleen nog agrarische grondstoffen verwerken die duurzaam zijn geproduceerd. ... lees meer

CO2-Prestatieladder spoor voorbeeld voor andere sectoren

De CO2-Prestatieladder is oorspronkelijk voor de spoorsector ontwikkeld, maar ook andere bedrijven raakten de afgelopen jaren geïnteresseerd. Het meetinstrument voor CO2-bewust handelen heeft inmiddels een flinke professionaliseringsslag gemaakt, stelt projectleider Gijs Termeer. Deze zomer wordt versie 2.1 van de CO2-Prestatieladder in gebruik genomen. ... lees meer

‘Overheid moet schouders zetten onder duurzaam inkopen

Overheden doen in de praktijk nog te weinig op het gebied van duurzaam inkopen. Dat concluderen VNO-NCW, MKB-Nederland, NEVI, MVO Nederland en De Groene Zaak een jaar na de presentatie van het ‘Advies Duurzaam Inkopen’. Zij roepen staatssecretaris Atsma van Milieu op om het inkoopbeleid van de overheid nu echt gestructureerd in te zetten als strategisch economisch instrument voor verduurzaming. ... lees meer

A Beautiful Story winnaar van Damprijs

Maandagavond 9 juli tijdens het wervelende DAM Prijs Gala onder leiding van Jort Kelder is de winnaar van de DAM Prijs 2012 bekend geworden. De juryleden Kees Verhoeven, Froukje Jansen en Bart van Olphen kozen samen met het Amsterdamse publiek A Beautiful Story tot meest duurzame ondernemer van Amsterdam. ... lees meer

Mensenrechtenbeleid bij bedrijven nog in de kinderschoenen

Beursgenoteerde ondernemingen hebben weliswaar meer aandacht voor mensenrechten, maar weten vaak nog niet hoe ze invulling moeten geven aan hun beleid op dat gebied. Dat blijkt uit onderzoek van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO). De vereniging bezocht de afgelopen maanden 71 aandeelhoudersvergaderingen (AVA’s). ... lees meer

In perceptie van de Nederlanders is Ahold groenste bedrijf

Het maken van groene keuzes is de afgelopen 40 jaar aantrekkelijker geworden, vinden acht van de tien Nederlanders. Tweederde vindt groen doenzelfs trendy. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Natuur & Milieu dat deze maand zijn veertigste verjaardag viert. De geitenwollen sok lijkt hiermee definitief aan de wilgen gehangen. Wel vindt ruim de helft van de Nederlanders groene keuzes (nog steeds) financieel onaantrekkelijk. Hier valt de komende verkiezingen nog veel te winnen. ... lees meer

Duurzaamheidsinformatie weegt vaker mee bij beleggingsbesluit

Nederlandse institutionele beleggers gebruiken in toenemende mate informatie over milieu-, sociale en governanceprestaties bij hun beleggingsbeslissingen en hun stemgedrag op aandeelhoudersvergaderingen. Omdat de huidige praktijk van rapporteren over duurzaamheid en governance door beursgenoteerde ondernemingen niet voldoet aan de kwaliteitseisen van de beleggers, zijn zij gedwongen om die informatie op een andere manier te vergaren. Hierdoor zijn beursvennootschappen veel tijd kwijt aan het beantwoorden van vragenlijsten en onderzoeken van onderzoeksbureaus, analisten en de beleggers zelf. Dat blijkt uit het onderzoek ‘KPIs and Sustainability Performance’ dat Eumedion door de Erasmus School of Economics en Shareholder Support heeft laten uitvoeren. ... lees meer