Word geloofwaardig én duurzaam

Hoe formuleer je een geloofwaardig duurzaamheidsbeleid als je sigaretten verkoopt of vliegtuigen de lucht in stuurt? Het ontwikkelen van een geloofwaardig duurzaamheidsbeleid is lastig, omdat geen enkel product zo vervuilend is of er zitten wel goede kanten aan, stelt Johan Wempe, lector Duurzaamheid aan de Saxion Hogeschool. “De olie van Shell biedt ons de kans om auto te rijden en te gaan waar we willen. In tropische landen gebruiken ze het voor generatoren die koelkasten draaiende houden. Benzine veroorzaakt enerzijds vervuiling, maar draagt anderzijds bij aan een hogere welvaart en welzijn. Het is niet een goed of fout product.” ... lees meer

Onderzoek MVO bij supermarkten

Als supermarkteigenaar neemt u bewust of onbewust allerlei maatregelen in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar wat vinden uw klanten daar eigenlijk van? Is het voor hen een reden om juist uw supermarkt te bezoeken? En welke mogelijkheden biedt MVO om u als supermarktondernemer te onderscheiden? Op deze vragen probeert Roel Heerschap een antwoord te geven in zijn onderzoek naar de invloed van MVO op het koopgedrag van supermarktklanten. ... lees meer

What Makes a Sustainability Leader Successful?

“Sustainability,” little more than a buzzword in the corridors of corporate America a decade ago, is today a business concept that has been embraced by many companies in principle and, increasingly, in practice. Yet, while more and more companies are integrating corporate sustainability strategies and programs into their daily business operations, “sustainability,” is prone to multiple interpretations. For this reason, and in an effort to understand the skills, drivers and collaboration strategies necessary for executive success, VOX Global, Weinreb Group Sustainability Recruiting and Net Impact, Berkeley conducted a national survey of sustainability leaders. ... lees meer

Sustainability in projectmanagement

Duurzaamheid is een niet meer weg te denken business thema en wordt na de fase van reputatiemanagement integraal onderdeel van de bedrijfsvoering en de supply chain. De zoektocht naar de wijze waarop business value gecreëerd kan worden, gaat nog verder leiden tot veranderingen in denken, andere producten en processen, middelen, de eigen organisatie en organisaties in de keten. En wat is de impact als je business bestaat uit het doen van projecten? Daarover gaat het recent gepubliceerd boek ‘Sustainability in Project Management’ geschreven door Gilbert Silvius (lector Hogeschool Utrecht) en Ron Schipper (principal consultant Van Aetsveld). ... lees meer

HBD helpt met duurzaam ondernemen

Retailers die de duurzaamheid van hun bedrijfsvoering willen verbeteren, worden daarbij ondersteund door het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD). Het HBD hoopt detailhandelaren bewuster te maken van de voordelen van duurzaam ondernemen. ... lees meer

FNV: NUON en Mitsubishi schenden OESO-regels voor MVO

NUON en Mitsubishi houden zich niet aan in OESO verband afgesproken spelregels voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, op hun bouwplaats in de Eemshaven. FNV Eemshaven heeft daarvan melding gedaan bij het Nationaal Contactpunt (NCP), de waakhond van de OESO (Organisatie voor Economische samenwerking en Ontwikkeling) in Nederland. ... lees meer

Gedwongen (kinder)arbeid in de Indiase kledingindustrie krijgt wereldwijd aandacht

Recente publicaties van SOMO en de Landelijke India Werkgroep (LIW) hebben er sterk aan bijgedragen dat in India, Europa, de VS en Nederland actie wordt ondernomen tegen de omvangrijke kinderarbeid in de Zuid-Indiase textiel- en kledingindustrie. Zowel een deel van de kledingbedrijven als de Nederlandse, Europese en Amerikaanse politiek komt nu in beweging tegen de ‘gedwongen (kinder)arbeid’ in Zuid-India onder de naam ‘Sumangali Scheme’. ... lees meer