SRE gaat uniek Europees Cradle to Cradle project trekken

Het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven gaat het project C2C BIZZ trekken. C2C staat voor Cradle to Cradle. BIZZ staat voor bedrijventerreinen, zowel bestaande als nieuw te ontwikkelen. BIZZ staat voor het toepassen van de C2C-filosofie op bedrijventerreinen. Dit moet leiden tot bedrijventerreinen die een positieve invloed op de omgeving, maatschappij en economie hebben en toekomstbestendig zijn. Het voordeel voor de SRE-regio is dat de kennis, ervaringen en onderzoekscapaciteit van de Europese partners kunnen worden benut en dat meer en betere hulpmiddelen voor de toepassing van Cradle to Cradle kunnen worden ontwikkeld dan anders het geval zou zijn. Met het project is bijna € 9 miljoen gemoeid en de looptijd is vier jaar. De helft wordt gesubsidieerd vanuit Europa. ... lees meer

Rabobank-topman bepleit duurzame vervoersrelaties

Rabobank, de belangrijkste financier van de binnenvaart, gaat grote industrieën aanspreken op meer duurzaamheid in de vervoersrelaties over water. Die taak ziet directeur drs ing. Dirk Duijzer van Rabobank MKB Sectormanagement weggelegd voor de banken om te komen tot ‘verbetering van de verstandhoudingen’ in de binnenvaart. ... lees meer

Nederland nog steeds minder milieubewust dan rest Europa

Nederland was in 2010 iets meer bereid zich in te spannen voor een beter milieu, maar loopt qua milieubewustzijn nog ver achter bij de rest van Europa. Dit blijkt uit de resultaten van een jaarlijks onderzoek van pr/communicatieadviesbureau Porter Novelli, onder circa 10.000 consumenten van 18 jaar en ouder, in zeven Europese landen. ... lees meer

Actal: Duurzaam inkoopbeleid fundamenteel herzien

Het huidige beleid voor duurzaam inkopen is niet effectief en levert veel regeldruk voor het bedrijfsleven op. Ook is er in sommige branches sprake van overlap met criteria uit de reeds bestaande wet- en regelgeving, wat onnodig extra lasten met zich meebrengt. Dat concludeert Actal in een advies aan staatssecretaris Atsma (Infrastructuur en Milieu). Het college adviseert daarom om het beleid fundamenteel te herzien. ... lees meer

Bittere bijsmaak van fruit bij Albert Heijn

Hongerlonen, extreem lange werkdagen zonder een vast contract en geen vakbond die voor je op kan komen. Het is de bittere bijsmaak van veel groente en fruit bij supermarkten als Albert Heijn. Dat blijkt uit het vandaag gepubliceerde SOMO-rapport ‘Bitter Fruit’. Hoewel ’s lands grootste kruidenier zich zegt in te zetten voor verantwoorde productie gaan (veelal seizoens)arbeiders in de groente- en fruitsector in ontwikkelingslanden nog altijd gebukt onder slechte arbeidsomstandigheden. Betere regels en controle, evenals druk op de toeleveranciers en overheden in productielanden is daarom hard nodig. ... lees meer

Oratie professor De Waard: Beoordeling van duurzaamheidsverslagen

Hoe volledig en oprecht zijn ondernemingen als zij een duurzaamheidsverslag publiceren? Ondanks de aanwezigheid van richtlijnen zijn met regelmaat kritische geluiden te horen over duurzaamheidsverslaggeving en de controle/beoordeling daarvan. Prof.dr. Dick de Waard gaat tijdens zijn oratie in op de rol van de accountant bij duurzaamheidsverslaggeving. ... lees meer

Nudge versterkt brug naar bedrijfsleven met Raad van Advies

Met het aanstellen van een Raad van Advies versterkt Nudge de brug naar het bedrijfsleven. Naast Herman Wijffels hebben Wim Schreuder Goedheijt, Jan Alberdingk Thijm, Dirk-Jan Smit en Jan van Betten zitting in de Raad van Advies, welke op 1 januari 2011 officieel geïnstalleerd is. Nudge versnelt de verduurzaming van de samenleving via concrete initiatieven – nudges – die ideeën van consumenten vertalen naar het bedrijfsleven en vice versa. ... lees meer

Alleen kansen voor duurzame visserij

Alleen ondernemers die kiezen voor duurzame visserij, zien kansen tegemoet. Hoge olieprijzen en dalende visprijzen hebben ertoe geleid dat een groot deel van de sector niet meer rendabel draait. Niet-duurzame technieken leveren ook voor de visserij zelf bedreigingen op. De keuze voor een positie als nichespeler met focus op toegevoegde waarde lijkt de beste kans voor ondernemers in de sector. Dit blijkt uit de themavisie ‘visserij’ van het ING Economisch Bureau. ... lees meer