Promotiemedewerkers die Heineken, Carlsberg, Bavaria en andere merken in Cambodjaanse bars en restaurants promoten, verdienen veel te weinig om fatsoenlijk te kunnen leven. In het vandaag uitgekomen rapport ‘Promoting Decency?’ onthult Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) dat Cambodjaanse promotiemedewerkers de regels moeten overtreden om aan voldoende inkomsten te komen. Zo drinken zij bier met klanten om de omzet op te vijzelen, staan zij vaak bloot aan seksuele intimidatie, moeten zij op vrije dagen overwerken en incidenteel zelfs hun toevlucht zoeken tot prostitutie. Zolang deze medewerkers geen vast maandelijks basisinkomen krijgen dat voldoende is voor de eerste levensbehoeften, zullen deze problemen voortduren.
...
lees meer
Deze week startte de campagne ‘Beat the Micro Bead’ van een grote groep milieuorganisaties uit de hele wereld: de Plastic Soup Community. Het doel van de campagne is de vervuilende microplastics uit verzorgingsproducten te weren. Een aantal Nederlandse cosmeticabedrijven onderschrijven het belang hiervan. Rituals en De Tuinen zijn de eerste bedrijven in de Nederlandse cosmeticasector die bevestigen dat microplastics niet in verzorgingsproducten thuishoren.
...
lees meer
Het MVO Platform vergeleek de visie van de tien grootste politieke partijen op beleid rond maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Gekeken is naar thema’s als ketenverantwoordelijkheid, transparantie en aansprakelijkheid van bedrijven. GroenLinks komt in de vergelijking als beste uit de bus. De partij behaalde 23 van de maximaal 24 te vergeven punten. De tweede en derde plek worden ingenomen door de ChristenUnie (21 punten) en de Partij van de Arbeid (20 punten). De VVD en PVV wisten geen punten te behalen.
...
lees meer
Wat is het geheim van de populairste medewerkers van Nederland? Hun maatschappelijke betrokkenheid, blijkt uit grootschalig onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media. Medewerkers van de honderd beste werkgevers van Nederland zijn positief over de mate waarin hun organisatie bijdraagt aan maatschappelijke aspecten zoals het milieu, goede doelen of het welzijn van de lokale omgeving. Zij geven hun werkgever hiervoor het rapportcijfer 6,9. Medewerkers van andere organisaties geven hun organisatie hiervoor gemiddeld een 6,4, een half punt lager. De mate waarin een organisatie bijdraagt aan de maatschappij blijkt heel belangrijk te zijn voor de populariteit als werkgever.
...
lees meer
Vergroening van de economie is een grote en noodzakelijke opgave voor Nederland. Dit vraagt een hervorming die zeker zo groot is als de hervorming van de woningmarkt en het houdbaar maken van het pensioenstelsel en de zorg. Vergroening levert een structurele versterking op en een ticket voor een toekomstbestendige Nederlandse economie. Dat is nodig gezien de verwachte verviervoudiging van de wereldeconomie in de komende veertig jaar en de daaraan verbonden ecologische effecten en toenemende schaarste aan grondstoffen en natuurlijke hulpbronnen.
...
lees meer
Leading electronics companies are making progress in eliminating conflict minerals from their supply chains, but still cannot label their products as being conflict free. Since Enough’s last corporate rankings report on conflict minerals in December 2010, a majority of leading consumer electronics companies have moved ahead in addressing conflict minerals in their supply chains-spurred by the conflict minerals provision in the Dodd-Frank Wall Street Reform and Consumer Protection Act and growing consumer activism, particularly on college campuses. Most firms have improved their scores from the 2010 rankings, but some laggards still remain.
...
lees meer
Het Voedingscentrum heeft laten berekenen wat de invloed is van ons huidige eetgedrag op het milieu. De resultaten zijn te vinden in het rapport “Milieudruk van het voedingspatroon in Nederland”. Een opvallende conclusie luidt: door te eten volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum kunnen Nederlanders hun CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen.
...
lees meer
Uit onderzoek van LEI Wageningen UR onder circa 1000 Nederlanders blijkt dat consumenten de komst van deels duurzame voedingsproducten waarderen; 76% van de respondenten geeft deze producten een 7 of hoger. ‘Bereid met’-producten zijn met name aantrekkelijk voor consumenten die een eerste stap naar meer duurzaamheid willen maken.
...
lees meer
Nederland moet zich inzetten voor een Europees importverbod op grondstoffen zoals goud, olie en steenkool, die zijn verkregen met geweld of ernstige mensenrechtenschendingen. Dit eist vredesorganisatie IKV Pax Christi. Zij roept de Nederlandse consument op in actie te komen.
...
lees meer
A new survey suggests sustainability is an attractive sector to work in but CR roles will not receive the same recognition as other corporate functions until clear performance metrics are set
...
lees meer
Willem Lageweg: Het Europese bedrijfsleven kan jaarlijks een besparing realiseren van 400 tot 500 miljard euro, als gekozen wordt voor een nieuwe economische visie. Daarbij worden producten niet verkocht maar in bruikleen gegeven en na gebruik worden ze teruggegeven aan de producent. Deze kan de materialen opnieuw inzetten voor nieuwe goederen. Momenteel wordt doorgerekend wat Nederlandse bedrijven kunnen besparen. Geschat wordt dat dit op kan lopen tot tientallen miljarden euro’s op jaarbasis.
...
lees meer
Het ministerie van ELI heeft een consultatiedocument opgesteld voor de herziening van de MVO Transparantiebenchmark voor 2013.
...
lees meer