Duurzaamheid staat steeds hoger op de agenda van beursgenoteerde en niet-beursgenoteerde vastgoedfondsen. Bijna 90 procent van alle vastgoedbedrijven beschikt over middelen om de duurzaamheidprestaties te verbeteren. Toch valt er nog veel te verbeteren, want 40 procent staat nog als ‘groene starter’ te boek.
...
lees meer
Herman Wijffels publiceert op 14 september in perscentrum Nieuwspoort zijn oproep aan de Haagse politiek om onze samenleving weg te leiden uit crisis en versnippering. Met 21 concrete stellingen draagt hij bouwstenen aan voor een solide fundament onder een regeerakkoord dat samenhang brengt.
...
lees meer
Begin juni is gestart met de Systematic Literature review Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dit onderzoek wordt in opdracht van IOB uitgevoerd door het het Landbouw Economisch Instituut (LEI), onderdeel van Wageningen University and Research Centres (WUR). Het doel van deze review is om in kaart te brengen wat de effecten zijn van overheidsinterventies op het MVO-gedrag van bedrijven en uiteindelijk op armoedebestrijding.
...
lees meer
De ambachtseconomie is onmisbaar voor een nieuwe duurzame samenleving in Nederland. Dat stelde Elrie Bakker, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA), gisteren tijdens de Dag van het Ambacht in de Dutch HealthTec Academy in Utrecht. Elrie Bakker bood Tweede Kamerleden van zeven politieke partijen, onder wie Erik Ziengs (VVD), Sharon Gesthuizen (SP), Roos Vermeij (PvdA) en Agnes Mulder (CDA) een Pleidooi voor de Ambachtseconomie aan met een kwaliteitsstrategie voor een duurzamer Nederland.
...
lees meer
De Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) heeft haar eerste publicatie “Towards Sustainable Growth Business Models” gepresenteerd ten overstaan van ruim 120 leiders vanuit het bedrijfsleven, de overheid, multi-stakeholder organisaties en de wetenschap. De publicatie biedt bedrijven de nodige kennis en het inzicht om nieuwe business modellen toe te passen, waarmee duurzaam ondernemen met succes kan worden toegepast. De ‘Coalition’, de ceo’s van Nederlandse multinationals Unilever, DSM, AkzoNobel, FrieslandCampina, Philips, Shell, KLM en Heineken brengen die elk op hun manier al in de praktijk en delen met de publicatie hun ervaring. Hun gezamenlijke overtuiging is dat financiële en economische groei direct verband houdt met sociaal en maatschappelijk rendement.
...
lees meer
We komen alleen uit de crisis als we nu kiezen voor grote investeringen in een circulaire economie, een radicaal ander belastingsysteem en vernieuwing en investering in onderwijs. De duurzaamheidsbeweging is sterk gegroeid en vraagt om urgente problemen echt anders aan te pakken, betoogde Marjan Minnesma, directeur van actie-organisatie Urgenda, vandaag op Duurzame Dinsdag, tijdens haar Duurzame Troonrede.
...
lees meer
In het kader van Duurzame Dinsdag publiceert merkenvergelijker Rank a Brand het jaarlijkse duurzame bieronderzoek, waarbij biermerk Grolsch als koploper uit de bus komt. Hiermee houdt de brouwer uit het Oosten van het land zijn positie als groenste biertje hoog, want ook in 2011 scoorde Grolsch de meeste punten op duurzaamheid. De nummers twee en drie in de ranglijst worden ingenomen door respectievelijk Bavaria en Gulpener. Tom Verhaegen, Algemeen Directeur Koninklijke Grolsch: “We zien het als een enorme waardering voor ons werk dat we dit jaar wederom door Rank a Brand zijn uitgeroepen tot groenste biertje van Nederland. Toch zijn we er nog lang niet. Onze doelstellingen voor 2015 zijn scherp. Maar we gaan ervoor en deze uitslag is een geweldige aanmoediging!”
...
lees meer
Bestaat er nog een leven zonder spijkerbroek? Je zou bijna denken van niet, aangezien maar liefst 95 procent van de Nederlanders er wel eens één draagt. Gemiddeld hangen er 5,4 paar jeans bij ons in de kast, doen we er één tot twee jaar mee en geven we er per stuk tussen de 40 en 80 euro aan uit, blijkt uit consumentenonderzoek van wasmiddelenproducent Robijn uit 2005.
Maar het productieproces van een paar denimpijpen is voor verbetering vatbaar. De productie van een spijkerbroek waarvoor 900 gram katoenen stof nodig was, kost volgens voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal ongeveer 7000 liter water, 15 gram gewasbeschermingsmiddelen en 42 kilowattuur aan energie. Het maken van één paar jeans levert ongeveer tien kilo CO2-uitstoot op.
...
lees meer
`De wereldwijde grondstoffenschaarste bedreigt onze economie. Bedrijven moeten het probleem niet alleen signaleren; ze moeten in actie komen. De overheid speelt ook een rol, want het probleem is deels geopolitiek van aard.’ Dat zei minister Rosenthal in een toespraak voor een congres van de Rabobank en het Havenbedrijf Rotterdam.
...
lees meer
Vragen van de leden El Fassed en Braakhuis (beiden GroenLinks), Voordewind (ChristenUnie) en Gesthuizen (SP) aan de staatssecretarissen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie en van Buitenlandse Zaken over ketentransparantie, kinderarbeid en uitbuiting in de kledingindustrie (ingezonden 30 augustus 2012)
...
lees meer
Zes groene ondernemers -waaronder één Nederlander- maken kans op het winnen van de felbegeerde Postcode Lottery Green Challenge 2012.
Uit de 509 ondernemersplannen die startende ondernemers vanuit de hele wereld inzonden, koos de prejury zes finalisten. Zij maken kans op de hoofdprijs van 500.000 euro om hun groene plan te realiseren en zo bij te dragen aan een structurele vermindering van de CO2-uitstoot.
...
lees meer
Nederland kan op duurzaamheidsgebied wereldleider worden, als alle organisaties die zich bezighouden met maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) een gezamenlijk hoger doel kiezen. Dat zeggen Willem Lageweg en Bernedine Bos van MVO Nederland. Ze staan op de cover van het tijdschrift P+ People Planet Profit, dat deze week verschijnt en als thema ‘slim samenwerken’ heeft.
...
lees meer