Eigenaren van bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, kunnen vanaf nu de concrete waarde van hun duurzame inspanningen bepalen. Dat is van belang wanneer zij hun bedrijf ter overname aanbieden. Brancheorganisatie BOBB, adviesbureau CREM en MVO Nederland lanceren deze week een handleiding die professionele begeleiders van bedrijfovernames gaan gebruiken om de MVO-status van een onderneming mee te laten wegen in de waardebepaling van het bedrijf.
...
lees meer
Nederland is, samen met de Kaaiman Eilanden en Ierland, een schadelijk belastingparadijs. Dat schrijft de Engelse krant The Guardian in haar berichtgeving over de G20-top in Mexico. De ministers van financiën van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk riepen in een gezamenlijke verklaring de leden van de G20 op om op internationaal niveau werk te maken van belastingontwijking door multinationals.
...
lees meer
Het internationale bedrijfsleven neemt het dreigend tekort aan water nog nauwelijks serieus. Hoewel de beschikbaarheid van water voor de meeste bedrijven essentieel is om het voortbestaan te garanderen en waterschaarste een aanzienlijk risico vormt voor de bedrijfsvoering, slagen de ondernemingen er vooralsnog niet in om duidelijk te maken hoe zij op de lange termijn strategisch met het dreigende tekort omgaan.
...
lees meer
What is the total greenhouse gas footprint of Citigroup, Bank of America, or UBS? Right now, we don’t know, and that’s a major problem for both banks and the climate.
...
lees meer
De koplopers in het duurzame bedrijfsleven, verenigd in De Groene Zaak, vinden dat het nieuwe Regeerakkoord onvoldoende recht doet aan de winst die economische verduur-zaming oplevert. ‘Bruggen slaan’ getuigt weliswaar van voldoende ambitie, maar kent nog veel witte plekken. De Groene Zaak nodigt daarom alle betrokken vakministers en staats-secretarissen uit voor een bijeenkomst die in het teken staat van zakendoen en besturen in de nieuwe, circulaire economie.
...
lees meer
De Telegraaf en Spits van uitgever Telegraaf Media Groep staan bovenaan de duurzame ranglijst van de 10 grootste kranten van Nederland. Van de 26 onderzochte tijdschriften scoorden er 2 titels het hoogst haalbare A label: Ode Magazine en De Betere Wereld. Daarna volgen Elsevier en Salt Magazine met een B label. Dat blijkt uit onderzoek naar de duurzaamheid van kranten en tijdschriften, dat is uitgevoerd door Rank a Brand. Criteria van het duurzaamheidsonderzoek zijn onder andere het gebruik van milieu-gecertificeerd papier en het beperken van CO2-uitstoot.
...
lees meer
De samenwerking tussen Unilever en FrieslandCampina bereikt een nieuwe mijlpaal met de vandaag aangekondigde overeenkomst om hun gezamenlijke activiteiten verder uit te bouwen. Beide bedrijven hebben toegezegd hun krachten te bundelen op het gebied van ontwikkeling en innovatie en de promotie van duurzame productie, verpakking en logistiek.
...
lees meer
De Sociaal-Economische Raad pleit voor een Energieakkoord voor duurzame groei met bindende afspraken over energiebesparing, schone technologie en klimaatbeleid. Dit biedt kansen voor bedrijven, instellingen, (scholen, ziekenhuizen, woningcorporaties) en burgers. De SER-commissie die het briefadvies heeft voorbereid, pleit ervoor dat het nieuwe kabinet belanghebbende partijen onder de regie van de SER bijeenbrengt zodat er bruggen kunnen worden geslagen tussen deelbelangen en bindende afspraken voor langetermijnbeleid worden gemaakt. SER-voorzitter, Wiebe Draijer, roept de formateurs op ruimte voor dit initiatief op te nemen in het regeerakkoord.
...
lees meer
Het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering zijn – net als vorig jaar – AkzoNobel, DSM en Philips. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2012. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) en de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA).
...
lees meer
De druk van de consument op het bedrijfsleven om duurzaam geproduceerde levensmiddelen in de winkel te leggen neemt toe, maar de consument legt de bal voor het verduurzamen van de produktieketen toch hoofdzakelijk bij de bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK over de periode 2009-2012, in opdracht van ontwikkelingsorganisatie Solidaridad.
...
lees meer
Steeds meer bedrijven rapporteren over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Tegelijkertijd maken de rapporten een verdiepingsslag. Dat schrijft Henk Bleker aan de Tweede Kamer. Volgens hem spelen ondernemers een hoofdrol als het gaat om de praktische invulling. VNO-NCW en MKB-Nederland vinden, evenals de staatssecretaris, dat meer bedrijven aan de slag moeten met MVO. Speciale wetgeving is volgens de ondernemingsorganisaties niet nodig.
...
lees meer
De IKEA Group heeft vandaag een nieuwe duurzaamheidsstrategie gelanceerd: People & Planet Positive. De ambitieuze strategie stelt een aantal nieuwe doelen en acties op het gebied van duurzaamheid voor 2020. Doel van de nieuwe strategie is om de IKEA Group energie onafhankelijk te maken en miljoenen mensen te helpen om thuis – op een betaalbare manier – duurzamer te leven. Zo zijn er vanaf 2016 alleen nog maar led-lampen te koop in de woonwarenhuizen van IKEA en produceert de IKEA Group eind 2020 evenveel hernieuwbare energie als in de woonwarenhuizen en gebouwen geconsumeerd wordt.
...
lees meer