Omgeving stimuleert duurzaamheid onvoldoende

Duurzaamheid is serious business geworden: het staat bij CEOâs hoog op de agenda en bedrijven zien voor zichzelf een belangrijke rol weggelegd. Toch duurt het bij het huidige tempo 17 jaar voordat het totale assortiment aan voedsel in Nederland is verduurzaamd. Dit blijkt uit de eerste Voedselbalans die vandaag gepresenteerd is aan staatssecretaris Bleker van EL&I. Met de Voedselbalans wordt in beeld gebracht welke keuzes consumenten en bedrijven maken. Zo wordt duidelijk welke factoren van belang zijn om te komen tot een voedselsysteem waarbij geproduceerd wordt met respect voor milieu, mens en dier. ... lees meer

Reactie van het CBL op Monitor Duurzaam Voedsel

De enorme groei laat zien dat de consument de inspanningen van de supermarktbranche op het gebied van duurzaamheid waardeert. De afgelopen jaren is het assortiment duurzame producten in de supermarkt enorm toegenomen. Het CBL ziet het enthousiasme waarmee de consument deze producten koopt als stimulans om door te gaan op de ingeslagen weg van verduurzaming. ... lees meer

Nederlandse student hecht weing waarde aan MVO werkgever

Nederlandse studenten hechten weinig waarde aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en hoge ethische normen. Bovenal geven zij de voorkeur aan bekende, succesvolle en uitdagende werkgevers. Dat blijkt uit het jaarlijkse Nederlandse studentenonderzoek van het Zweedse adviesbureau Universum dat VKbanen.nl als eerste mocht inkijken. ... lees meer

Hoe maatschappelijk verantwoord is uw werkgever?

Bent u 21 jaar of ouder, werkt u minimaal 20 uur per week en heeft u een redelijke beheersing van de Engelse taal? Dan voldoet u aan het profiel voor dit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen naar het effect van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op de werkhouding van personeel. Het gaat om een vragenlijst over de maatschappelijk verantwoorde houding van uw werkgever, over verschillende aspecten van uw werkhouding en over het belang dat u hecht aan maatschappelijke verantwoordelijkheid. ... lees meer

Nederland verliest terrein op schone technologiemarkt

Nederland raakt verder achterop in de schone technologie-sector. Gerekend naar relatieve omzet en investeringen, neemt ons land de 18e plaats in op de wereldranglijst. In 2009 was dat nog plaats 17. Denemarken handhaaft zich op de eerste plaats, dankzij grootschalige windmolenindustrie. Grootste groeier is China, met een winststijging van 77 procent. Wereldwijd groeide de cleantech-markt met 31 procent, zo’n 19 procent meer dan verwacht. Dat blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants, in opdracht van WNF. ... lees meer

Technische Unie certificeert zich voor niveau 3 op CO2-prestatieladder en organiseert de Week van de Duurzaamheid

Technische Unie heeft zich recent gecertificeerd voor niveau 3 van de CO2-prestatieladder. In de markt geldt de CO2-prestatieladder als het enige model dat objectief de prestaties van bedrijven op het gebied van CO2-reductie meet. Zowel de overheid als een groeiend aantal klanten in de installatie- en industriebranche gebruiken de CO2-prestatieladder als hulpmiddel bij het maatschappelijk verantwoord inkopen. ... lees meer

Problematische arbeidsomstandigheden bij productie iPads en iPhones

De wereldwijde vraag naar iPhones en iPads gaat gepaard met problematische arbeidsomstandigheden in fabrieken in China waar Apple deze elektronica laat produceren. Dat is de belangrijkste conclusie van het rapport dat arbeidsrechtenorganisatie SACOM uit Hong Kong vandaag publiceert. Dit is ook de boodschap die consumenten, activisten en maatschappelijke organisaties uitdragen op 7 mei, tijdens de internationale actiedag uitgeroepen door makeITfair en GoodElectronics. Apple kan als marktleider in innovatie en design het voortouw nemen als het gaat om eerlijk geproduceerde elektronica. It’s time to bite into a fair Apple! A call for sustainable IT. ... lees meer

Groene reclame

Gijs van Wulfen, grondlegger van de Voort Innovatiemethode: ‘Het meest duurzaam is natuurlijk om geen reclame te maken. Maar daar zit geen businessmodel in. Alhoewel? Zouden consumenten fabrikanten willen betalen om geen reclame meer te maken? Of is dat te ver “outside the box”? Ondertussen introduceert het groene reclamebureau nieuwe media zoals het afdrukken van logo’s in graan, in nat strandzand of met waterdruppels op ruiten. Leuke manieren om aandacht te trekken. Maar of ik als adverteerder het nu zo duurzaam vind een veld graan te vernielen door mijn logo erin af te drukken, is maar de vraag.’ ... lees meer