Verdantix Says The Sustainable Business Market Will Reach A Tipping Point In 2013

The global sustainable business market will reach a tipping point in 2013 triggering rapid market expansion, according to new research findings from independent analyst firm Verdantix. Market forecasts analysing spending patterns of more than 2,500 global firms find that growth rates of investment in sustainable business programmes will be between 50% and 100% higher in 2013 than in 2011. Total spend on sustainable business programmes by $1bn revenues firms in Australia, Canada, the UK and the US markets alone will hit $60 billion in 2013. ... lees meer

Bedrijven zetten zich in voor verbetering, maar schending van arbeidsrechten komt nog veelvuldig voor

Europese en Amerikaanse bedrijven laten meisjes onder erbarmelijke omstandigheden kleding maken in Tamil Nadu (India). Er is sprake van misbruik en valse beloften. Het gaat veelal om Dalit – kasteloze – meisjes, jonger dan 18 jaar. De meisjes worden te werk gesteld via het ‘Sumangali Scheme’. Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) en de Landelijke India Werkgroep (LIW) zetten deze problematiek uiteen in het rapport ‘Captured by Cotton’ dat vandaag gepubliceerd wordt. Het rapport besteedt speciale aandacht aan vier grote Indiase geïntegreerde producenten: Eastman, SSM India, Bannari Amman en KPR Mill. Zij leveren aan o.a. Bestseller (o.a. Only, Jack & Jones), C&A, GAP, Diesel, Marks & Spencer, Primark, Tommy Hilfiger en Inditex (o.a. Zara). Een aantal bedrijven zet zich in voor verbeteringen, maar uitbuiting komt desondanks nog veelvuldig voor. ... lees meer

MKB-metaal gaat voor duurzaamheid

Het MKB-metaal verwacht dat verduurzaming, na specialisatie, de komende tien jaar de grootste impact zal hebben op de bedrijfsvoering. Voor vrijwel alle bedrijven geldt dat zij nu al aandacht hebben voor milieuvriendelijke productiemethoden of daar in de nabije toekomst aandacht aan gaan besteden. ... lees meer

Introductie fairtrade communicatietoolkit voor bedrijven

Visible Fair is een nieuw marketingconcept ter ondersteuning van bedrijven en de horeca die Fairtrade producten inkopen. Met behulp van een communicatietoolkit wordt het gebruik van Fairtrade koffie, thee of chocolademelk zichtbaar gemaakt op de werk- en horecavloer. Aan gasten en medewerkers wordt op een relevante manier de Fairtrade herkomst verteld en ze worden bedankt voor het gebruikmaken van het eerlijke product. ... lees meer

Ontbreken MVO-beleid: minder aantrekkelijke werkgever

Organisaties die niets hebben met maatschappelijk verantwoord ondernemen, ontwikkelen een achterstand op de arbeidsmarkt. 18 procent van de mannen en 17 procent van de vrouwen zegt namelijk niet te willen werken voor een werkgever die geen MVO-beleid heeft. Dit blijkt uit analyses van Intelligence Group – in opdracht van succesvolwerven.nl – uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO), waarin 2010 ruim 15.000 personen zijn ondervraagd. ... lees meer

Puma komt met vervuilingsbalans

Het Duitse sportmerk Puma heeft maandag een nieuwe vorm van verantwoord ondernemen gelanceerd. Door in kaart te brengen waar het bedrijf het milieu schade berokkent, en dat in euro’s uit te drukken, wil Puma een duurzamer beleid ontwikkelen. ... lees meer

Schonere productie, maar nog geen groene groei

Economische groei gaat vaak ten koste van het milieu. Niet alleen worden natuurlijke hulpbronnen als ertsen, aardolie, water, vis en hout schaarser, ook wordt het milieu vervuild met schadelijke stoffen. De afgelopen 20 jaar is de druk op het milieu weliswaar minder snel toegenomen dan de economische groei, maar de natuurlijke hulpbronnen worden nog steeds aangetast. De absolute druk op het milieu neemt dus nog steeds toe, waardoor de kwaliteit van onze leefomgeving in het geding blijft. De OESO spreekt pas van groene groei als economische groei samengaat met een zo gering mogelijke druk op het milieu en natuurlijke hulpbronnen. ... lees meer