Shell waarschuwt voor een toenemende uitstoot van broeikasgassen, met als gevolg een desastreuze gemiddelde temperatuurstijging van meer dan twee graden Celsius, waarmee de uiterste grens wordt overschreden. Deze trend signaleert Shell-topman Peter Voser vandaag in een opiniestuk in Trouw.
...
lees meer
De ondernemingsorganisaties VNO-NCW en MKB-Nederland starten samen met de rijksoverheid en een aantal brancheorganisaties een publiek-privaat traject om duurzaam bouwen te versnellen. Steeds vaker komt de vraag op hoe gebouwen een tweede of derde leven kunnen krijgen. De duurzaamheid en toekomstwaarde van een gebouw neemt toe als dit eenvoudiger en beter aan te passen is voor ander gebruik.
...
lees meer
Global Reporting Initiative, in het kort GRI, is hét raamwerk voor duurzaamheidsrapportages. Maar het rammelt aan alle kanten. Bedrijven doen zich daardoor transparanter en duurzamer voor dan ze zijn. Dat zegt Tim Steinweg van onderzoeksbureau SOMO.
...
lees meer
De “Top 10” van internationale voedingsmiddelenbedrijven – die samen 1 miljard dollar per dag verdienen – laten miljoenen mensen in ontwikkelingslanden in de steek, zo stelt Oxfam Novib in haar nieuwe rapport en gelijknamige campagne Behind the Brands. Deze mensen leveren land, arbeid, water en grondstoffen waarmee de bedrijven hun producten maken.
...
lees meer
Koninklijke Philips Electronics N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag bekendgemaakt dat de omzet uit Groene Producten in 2012 EUR 11,3 miljard bedroeg, oftewel 45% van de totale omzet. Philips zet hiermee een flinke stap op weg naar het behalen van zijn EcoVision-duurzaamheidsdoelen voor 2015. De sector Healthcare heeft zijn assortiment Groene Producten uitgebreid met 16 nieuwe producten en heeft daarmee de grootste bijdrage geleverd, met een nominale groei van de omzet uit Groene Producten van 36%. De producten van Philips Healthcare zijn gericht op betere zorgresultaten en betere toegang tot gezondheidszorg, waarbij tevens wordt gestreefd naar minimale milieueffecten.
...
lees meer
Op basis van het boek ‘Duurzaam ondernemen waarmaken’ verzorgen de auteurs Rob van Tilburg en Mara Francken van Royal HaskoningDHV, een Webinar op dinsdag 19 maart van 13.00 tot 14.00 uur.
...
lees meer
Met het herstel van het vertrouwen onder consumenten wil het nog niet echt vlotten. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag van afgelopen week onder gemiddeld 46.200 respondenten per dag. Consumenten zien de prijzen wel flink stijgen, ook in de supermarkt. Biologische producten belanden iets vaker dan vorig jaar in het boodschappenmandje, terwijl de A-merken juist terrein prijs moeten geven.
...
lees meer
Op 11 februari 2013 formaliseerden Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Willem Lageweg, directeur van MVO Nederland, de samenwerking van beide organisaties door de ondertekening van een partnerovereenkomst. De organisaties willen met deze overeenkomst de thema’s duurzaam- en gezondheid in de horeca tot standaard verheffen
...
lees meer
Maatschappelijk verantwoord ondernemen, een begrip waarvan de inhoud verandert. Hoewel het je vroeger aan ethiek deed denken, is het verhaal nu: het is geen liefdadigheid maar economisch verstandig.
...
lees meer
Today GreenBiz launched its annual State of Green Business report with new research from Trucost on the environmental performance of U.S. companies and Global companies
...
lees meer
Veel consumenten willen hun consumptie best verduurzamen, maar verbinden daaraan wel de voorwaarde dat andere consumenten dat ook doen. Zij zouden zich namelijk ‘gekke Henkie’ voelen als zij meer geld besteden aan duurzame producten, terwijl anderen goedkopere, niet-duurzame producten blijven kopen Consumenten vinden ook dat de overheid hen bij verduurzaming moet helpen. Ze geven daarbij de voorkeur aan zachte drang met bijvoorbeeld subsidies, ook als dat voor hen duurder uitvalt dan harde dwang. Vrijheid mag blijkbaar wat kosten.
...
lees meer
Sperziebonen in de Nederlandse supermarkt komen vaak uit Marokko, waar ze onder slechte arbeidsomstandigheden worden geplukt en ingepakt. De lonen liggen onder het bestaansminimum, vakbonden worden niet gerespecteerd of getolereerd, overwerk is er regelmatig en is verplicht en arbeiders worden zonder beschermende kleding blootgesteld aan bestrijdingsmiddelen en kunstmest. Grote Nederlandse supermarktketens als Albert Heijn, Jumbo/C1000 en Lidl eisen van hun toeleveranciers dat mensen- en arbeidsrechten worden gerespecteerd, maar nieuw onderzoek toont aan dat er een groot verschil is tussen hun beleid op papier en de werkelijkheid op het veld.
...
lees meer