Nieuwe portal Ondernemen in Ontwikkelingslanden biedt kansen & inzicht voor internationaal ondernemerschap

Tijdens de week van de Ondernemer is vandaag om 11.30 uur de portal www.ondernemeninontwikkelings-landen.nl live gegaan. De portal brengt kennis en informatie over duurzaam ondernemen in ontwikkelingslanden op één plaats samen. Ze biedt ervaring en expertise van de aangesloten kennishouders die relevant zijn voor internationale ondernemers. De portal wijst hen gericht op kansen, mogelijkheden én risico’s, zodat ondernemers beter voorbereid zijn voor het ondernemen in ontwikkelingslanden. NCDO ziet bedrijven als een essentiële speler in het bevorderen van duurzame ontwikkeling en is samen met Partos, AgentschapNL, VNO-NCW en MKB Nederland initiatiefnemer van de portal. ... lees meer

Holland Food Service wint MVO Award 2013 Gelderland

Op maandag 8 april 2013 is in het LUX theater in Nijmegen de MVO-Award, gesponsord door Rabobank Rijk van Nijmegen, uitgereikt aan Jeroen Kamerbeek, adjunct-directeur van Holland Foods Service uit Wijchen. Deze award is bedoeld als motivator voor ondernemers die het begrip Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen op geheel eigen wijze in hun bedrijfsvoering hebben verankerd. De andere genomineerden dit jaar waren Scholten Awater uit Nijmegen en Modderkolk Projects & Maintenance B.V. uit Wijchen. ... lees meer

Wantrouwen in goede bedoelingen bedrijfsleven groeit

Nederlanders zetten vraagtekens bij de oprechtheid van maatschappelijke initiatieven door bedrijven, zo blijkt uit de Maatschappelijk Imago Monitor, een initiatief van adviesbureau Hope & Glory. Het wantrouwen groeide in een jaar tijd van 34% naar 41%. Nederlanders vinden dat organisaties onvoldoende aandacht besteden aan een eerlijke verdeling van de welvaart. Met name het vertrouwen in grote bedrijven neemt af. Als gevolg hiervan geven Nederlanders het maatschappelijke imago van de top 30 grootste concerns een rapportcijfer van 5,3. 15% van de Nederlanders is wél overtuigd van de goede intenties van bedrijven. ... lees meer

Interview met het hoofd duurzaamheid van H&M

De modewereld ligt enorm onder vuur, vindt Helena Helmersson. “Het verbaast me soms dat andere industrieën veel minder hard worden aangepakt. Het is natuurlijk wel zo dat de mode heel veel natuurlijke bronnen opmaakt. En als je zo groot bent als wij, mogen er ook eisen aan je worden gesteld.” ... lees meer

Europeaan heeft weinig vertrouwen in MVO van ondernemingen

De crisis lijkt het vertrouwen van het Europese publiek in de bedrijfswereld te hebben uitgehold, want veel mensen geloven dat bedrijven minder aandacht hebben voor hun impact op de maatschappij en het leefmilieu dan tien jaar geleden. Dat is de slotsom van een onderzoek van consulent Eurobarometer bij meer dan dertigduizend consumenten. Volgens het Britse europarlementslid Richard Howitt, verslaggever op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen, slagen de Europese bedrijven er niet in om de naweeën van de financiële crisis op te vangen. Er is volgens Howitt in Europa een duidelijke kloof tussen de duurzame claims van bedrijven en de percepties van het publiek. ... lees meer

Verdient de Wereld MVO?

Ploumen presenteerde haar nota “Wat de wereld verdient”. Wij keken wat de nota zegt over MVO. Ploumen benadrukt het belang van MVO in een aantal passages maar lijkt op andere momenten haar MVO-agenda totaal te zijn vergeten, bijvoorbeeld wanneer ze op handelsmissie gaat. ... lees meer

Green Mondays launch groundbreaking Net Positive report

Here at Green Mondays we believe in the ability of the crowd to advance thinking on the big ideas shaping sustainable business strategy. Our new Changemaker series is an example of this in action: a unique platform allowing sustainability leaders to drive forward systemic change by harnessing the collective wisdom of sustainability and business experts across the FTSE350. ... lees meer