Finalisten Postcode Lottery Green Challenge 2011 bekend

De zes duurzame ondernemers die kans maken op het winnen van de Postcode Lottery Green Challenge, zijn bekend. Uit 717 wereldwijd ingezonden groene ondernemersplannen koos de prejury vandaag de zes beste. Op 15 september wordt bekendgemaakt wie van hen een geldbedrag van 500.000 euro ontvangt om zijn of haar product of dienst op de markt te brengen. Naast de hoofdprijs verdeelt de jury 200.000 euro onder één of twee runners-up. ... lees meer

Verbond van Den Bosch: alle vlees duurzaam in 2020

De supermarktketens in Nederland hebben in 2020 alleen nog duurzaam vlees in de schappen liggen. Ze creëren daarmee een marktzekerheid die de veehouderij de ruimte biedt zich te transformeren tot ‘zorgvuldig intensief’. In deze duurzame vorm van intensieve veehouderij staat dierenwelzijn centraal, is de volksgezondheid gewaarborgd en zijn afvalkringlopen gesloten. ... lees meer

CBL: Rapport Commissie Van Doorn een grote stap in de juiste richting

Supermarkten en foodservicebedrijven pakken verduurzaming al jaren actief op. Voor het gehele assortiment en de totale bedrijfsvoering van de organisaties wordt hard gewerkt om de impact van de productie en distributie van voedsel op het milieu te verminderen en sociale omstandigheden te verbeteren in de keten. Tevens is er volop aandacht voor dierwelzijn. Naast alle individuele inspanningen van supermarkten en foodservicebedrijven, pakt de branche ook een aantal onderwerpen gezamenlijk op in de CBL-Duurzaamheidsagenda. ... lees meer

Duurzaamheid maakt op aandelenbeurs weinig uit

MVO heeft geen enkele impact op de aandelenkoers van een bedrijf. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Ben-Gurion University of the Negev. De Israëlische onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de aandelen van bedrijven met een specifiek beleid rond maatschappelijke verantwoordelijkheid statistisch dezelfde prestaties laten optekenen dan ondernemingen die op dat vlak geen programma hebben uitgewerkt. ... lees meer

Duurzaamheid maakt op aandelenbeurs weinig uit

MVO heeft geen enkele impact op de aandelenkoers van een bedrijf. Dat is de conclusie van een onderzoek van wetenschappers aan de Ben-Gurion University of the Negev. De Israëlische onderzoekers kwamen tot de vaststelling dat de aandelen van bedrijven met een specifiek beleid rond maatschappelijke verantwoordelijkheid statistisch dezelfde prestaties laten optekenen dan ondernemingen die op dat vlak geen programma hebben uitgewerkt. ... lees meer

Grolsch en Gulpener meest milieuvriendelijke bieren

Grolsch en Gulpener brouwen de meest milieuvriendelijke bieren. Dit stelt onderzoeksbureau Rankabrand.nl, op basis van een vergelijking van de tien meest populaire biermerken van Nederland. Bij het maken van een Grolsch biertje is de uitstoot van CO2 het kleinst en wordt relatief weinig water verbruikt. Gulpener onderscheidt zich met het gebruik van uitsluitend milieuvriendelijk geteelde granen die uit de directe omgeving van de Limburgse brouwerij komen. Nummer 3 op de ranglijst, Bavaria, is het meest zuinig met water. ... lees meer

80 uur werken en nog te weinig loon om rond tekomen

De Schone Kleren Campagne (SKC) werkt sinds 1989 aan betere arbeidsomstandigheden voor werknemers in de kledingindustrie over de hele wereld. Niet alleen kinderen maar vooral volwassenen worden veelal uitgebuit en werken geregeld onder erbarmelijke omstandigheden. Vaak is de omgeving onveilig, wordt overwerk niet betaald, zijn lonen te laag om van te leven, moeten arbeiders buitensporig lange werkdagen maken, worden vakbonden niet toegelaten en zijn seksuele intimidatie en stress aan de orde. ... lees meer