In order to enhance sustainability within the supply chain the chemical companies BASF, Bayer, Evonik Industries, Henkel, LANXESS and Solvay joined forces in the Together for Sustainability (TfS) initiative. The TfS initiative has successfully concluded its first year of piloting sustainability assessments and audits in global supply chains. TfS aims at developing and implementing a […]
...
lees meer
Recent is een onderzoekspaper gepubliceerd naar hoe banken vanuit hun maatschappelijke verantwoordelijkheid duurzaamheid bij bedrijven kunnen stimuleren. Conclusie van het onderzoek is dat banken zo snel mogelijk weer terug moeten naar hun oorspronkelijke maatschappelijke rol. De primaire taken liggen hierbij vooral op het financieringsvlak, het betalingsverkeer en het sparen. Banken die als spin in het maatschappelijk web […]
...
lees meer
Verslag van een algemeen overleg, gehouden op 19 september 2013, over Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en arbeidsomstandigheden in Bangladesh . Klik hier voor het verslag (pdf)
...
lees meer
Bedrijven moeten werken aan hun geloofwaardigheid als het gaat om het maatschappelijk verantwoord ondernemen. Volgens veel burgers doen bedrijven aan greenwashing en doen ze zich duurzamer voor dan zij in de praktijk zijn. Dit vooroordeel wordt gevoed door gevallen in de praktijk. Lees hier het volledige artikel.
...
lees meer
Volgens een onderzoek van JungleMinds (ter voorbereiding op de FD Henri Sijthofprijs 2013) heeft 84% van de AEX fondsen een aparte kop in de hoofdnavigatie op de website die verwijst naar het onderdeel MVO/duurzaamheid. Binnen de Midkap / overige fondsen is dit respectievelijk 60% en 16%. Op de rest van de websites is MVO slechts […]
...
lees meer
Ondanks hevig verzet van de internationale, gevestigde bouwlobby gaat Europa onderzoeken hoe de milieuprestaties van bouwproducten met elkaar vergeleken kunnen worden. Lees hier het volledige artikel.
...
lees meer
Unilever en Solidaridad hebben vandaag bekend gemaakt een samenwerkingsverband aan te gaan om de duurzame ontwikkeling van de suikerriet industrie in Centraal-Amerika te bevorderen. Het tekenen van de samenwerkingsovereenkomst werd vandaag gevierd tijdens de lancering van de Solidaridad campagne: “How to change the world with sugarcane.” Het initiatief ondersteunt het streven van Unilever om met […]
...
lees meer
Climate Earth, Inc., a leading provider of integrated systems, data and services for sustainability management, today announced its online Natural Capital Management System (NCMS) – an enterprise tool that provides visibility and insight to actively manage the risks and opportunities associated with natural capital dependencies (i.e., forestland use, water consumption and greenhouse gas emissions) across […]
...
lees meer
Internationale non profit organisatie Solidaridad lanceert een nieuwe en positieve campagne met als doel betrokkenheid van internationale bedrijven te creëren om zo de wereld te verbeteren met suikerriet. Deze betrokkenheid is noodzakelijk voor een duurzamere productieketen van suikerriet. “Betrokkenheid van bedrijven is cruciaal voor het bewegen richting een gezonde suikerriet sector, met positieve invloeden op […]
...
lees meer
Een duurzaamheidsdoorbraak in Nederland blijft achter. Martijn Lampert, research director Motivaction, stelt dat de duurzaamheidsvoorhoede een kanteling kan realiseren als ze zich sterker verbindt met change makers in de samenleving en beslissers in het bedrijfsleven. De change makers uit het onderzoek hebben uitgebreide netwerken, speuren naar nieuwe oplossingen en enthousiasmeren anderen. Ook zij hechten aan aspecten van duurzaamheid, maar […]
...
lees meer
Circa 1.000 ondernemingen die energieconvenanten met het Rijk hebben afgesloten hebben in 2012 12,4 Petajoule meer bespaard ten opzichte van 2011. Dit komt overeen met het verbruik van 190.000 huishoudens. De ondernemingen zijn samen goed voor ruim 80 procent van het industriële energiegebruik. Het Rijk presenteert dit resultaat in de vandaag gepubliceerde resultatenbrochure 2012. Deze publicatie beschrijft de resultaten […]
...
lees meer
AkzoNobel, KPN en Philips zijn het meest transparant over de economische, milieu- en sociale resultaten van hun bedrijfsvoering. Dat is de uitkomst van de Transparantiebenchmark 2013. De drie ondernemingen dingen mee naar de Kristalprijs voor beste maatschappelijke verslaggeving die op 21 november wordt uitgereikt. Deze prijs is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken […]
...
lees meer