C2C legt conclusies en aanbevelingen voor aan Europese Commissie en Vlaanderen in Actie

Het Cradle to Cradle Network (C2CN) is een Europees INTERREG IVC-project waarin tien Europese regio’s, van de UK tot Roemenië en van Italië tot Finland, op zoek gaan naar succesvolle praktijkcases van Cradle to Cradle. De OVAM participeerde als Vlaamse partner in dit project. Samen onderzochten we hoe praktijken die op een bepaalde plaats werken, ook in een andere context kunnen toegepast worden. Die bestaande praktijken hoeven zelfs niet de volle honderd procent cradle to cradle te zijn, als ze maar het potentieel hebben om ervan te leren. De partners brachten zo samen een gezamenlijk en open innovatieproces op gang om de cradle to cradle-principes steeds meer én verder realiseerbaar te maken. ... lees meer

Nieuw Europees initiatief voor CO2-reductie aan europese commissie gepresenteerd

Bij steeds meer bedrijven maakt duurzaamheid een belangrijk onderdeel uit van de bedrijfsvoering. Maar veel hiervan hebben moeite hun prestaties op het gebied van duurzaamheid te meten en te verbeteren. Dit geldt met name voor internationaal opererende bedrijven omdat er binnen Europa veel verschillende initiatieven bestaan met een regionaal of nationaal karakter. Daarom heeft een consortium van grote internationale bedrijven, waaronder HEINEKEN, The Dow Chemical Company en DHL, de krachten gebundeld en het initiatief genomen om een pan-Europees systeem te ontwikkelen waarmee bedrijven CO2-emissies van wegvervoer kunnen verminderen. Onlangs heeft de groep, die inmiddels is uitgegroeid tot een consortium van 25 bedrijven, het initiatief gepresenteerd aan vertegenwoordigers van het Europees Parlement en de Europese Commissie. ... lees meer

Leiderschap noodzakelijk voor duurzame inkoop en marketing

Om duurzame inkoop en marketing naar een hoger niveau te tillen, zijn er binnen deze vakgebieden ‘leiders’ nodig die met andere vakdisciplines samenwerken om de kansen van duurzaamheid voor organisaties optimaal te benutten. Daarnaast moeten duurzaamheidsinitiatieven commitment krijgen vanuit het top management en ingebed worden in de strategie van ondernemingen. Dit blijkt uit onderzoeken van Deloitte onder inkopers en marketeers in Nederland. Vanuit het initiatief van NIMA Wereldmarketeers voerde Deloitte het onderzoek uit samen met Marketresponse, NIMA en NEVI. ... lees meer

Supermarkten in 2011 duidelijker over duurzaamheid

Nederlandse supermarktketens hebben in 2011 weer mijlpalen bereikt voor verantwoord ondernemen. Zo zijn drie ketens volledig overgestapt op groene stroom en heeft na supermarkt Plus ook Spar gekozen om alleen nog eerlijke bananen te verkopen. Rank a Brand onderzocht de online beschikbare duurzaamheidsverslagen van de 20 grootste supermarktketens in Nederland, en zette de concrete doelstellingen en prestaties op een rij. Net als in 2010 komt Albert Heijn als beste uit de bus, gevolgd door Deen supermarkten. ... lees meer

Verdere vergroening maritieme sector door CO2-convenant zeevaart

De Nederlandse zeevaart wil vanaf 2020 energieneutraal groeien en vanaf 2050 50% minder CO2 uitstoten dan in 2020. Dit staat in het ‘Convenant Energie Efficiency en CO2-reductie zeevaart’ dat vandaag is ondertekend door minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu), reders, verladers, scheeps- en waterbouwers. Minister Schultz van Haegen: “Groen varen biedt kansen voor de Nederlandse zeevaart. Investeren in schone schepen loont. Minder brandstofverbruik betekent minder kosten voor reders en dat is goed nieuws voor de concurrentiepositie én het milieu!” ... lees meer

Wonion sleept eervolle vermelding voor verantwoording op thema duurzaamheid binnen

Wooncorporatie Wonion heeft tijdens de uitreiking van de Deloitte Kordes-Trofee voor het beste jaarverslag binnen de publieke sector in Nederland, een eervolle vermelding in de wacht gesleept voor het thema duurzaamheid. Wonion kreeg deze vermelding vanwege haar transparantie en heldere manier van verantwoorden over het thema duurzaamheid in haar jaarverslag over 2010. Tevens werd lof uitgesproken over de manier waarop Wonion haar belanghouders betrekt bij haar visie- en beleidsvorming. ... lees meer

Papier- en pulpproducent APP kapt in eigen tijgerreservaat

APP, een van de grootste papier- en pulpproducenten ter wereld, maakt zich schuldig aan greenwashing. Dat blijkt uit het rapport ‘The truth behind APP’s greenwash’ van Eyes on the Forest; een samenwerkingsverband van diverse natuurbeschermingsorganisaties, waaronder het Wereld Natuur Fonds (WNF). APP zegt zich in te zetten voor bescherming van het leefgebied van de bedreigde Sumatraans tijger. Het onderzoek toont echter aan dat APP in werkelijkheid in het gebied aan het kappen is. ... lees meer

Afwijkende beleidsresultaten bij ontwikkeling duurzame bedrijventerreinen

Duurzaamheid moet integraal onderdeel zijn bij de ontwikkeling van bedrijventerreinen. Dat geldt zowel in alle ontwikkelingsfasen van het terrein, als voor de bedrijfsprocessen van de ondernemingen die zich er vestigen. Dat stelt Fatma Saçli in haar proefschrift Understanding the interdependence between policy networks and policy outcomes: A dialectical approach applied to business parks in The Netherlands. Zij onderzocht in hoeverre beleidsnetwerken invloed hebben op de beleidsresultaten bij planning, ontwerp, inrichting en management van bedrijventerreinen. Saçli promoveert donderdag 15 december 2011 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ... lees meer

Wientjes: ‘Bedrijfsleven aan de slag met nieuw MVO-beleid

Er zijn in 2011 twee belangrijke nieuwe instrumenten ontwikkeld voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het (internationale) bedrijfsleven moet hiermee snel aan de slag, zei voorzitter Bernard Wientjes van VNO-NCW maandag op een MVO-conferentie in de Malietoren. Daar overhandigde Wientjes aan minister Verhagen een brochure, waarin is beschreven hoe bedrijven de nieuwe OESO MVO richtlijnen kunnen implementeren. ... lees meer

Bedrijfsleven blijft ondanks crisis investeren in samenleving

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf investeerde in 2011 voor 1,8 miljard euro in de samenleving. Dit is een lichte stijging ten opzichte van 2010. Ongeveer de helft van de MKB-bedrijven steunt een of meer maatschappelijke organisaties. Dit doen zij voornamelijk door de vrijwillige inzet van medewerkers en het geven van geld. Het gaat vaak om bedragen tot 5.000 euro. Vrijwel alle bedrijven die aan MBO doen, verwachten dat hun inzet de komende twee jaar gelijk blijft of zelfs zal stijgen. Dit zijn de uitkomsten van de tweede editie van het jaarlijkse onderzoek naar de aard en omvang van Maatschappelijk betrokken ondernemen (MBO) in het MKB, uitgevoerd door MVO Nederland, MOVISIE en EIM. ... lees meer

Taskforce Biodiversiteit: Economie kansloos zonder Ecologie

Minister Verhagen van Ecnomie Landbouw en Innovatie en staatssecretaris Atsma van Ifrastructuur en Milieu kregen vanmiddag het eindadvies van de Taskforce Biodiversiteit en Natuurlijke Hulpbronnen overhandigd van Hans Alders, voorzitter van de Taskforce. Onder de titel ‘Groene Groei, investeren in biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen’ pleit de Taskforce voor een omslag naar een economie die gebaseerd is op de draagkracht van de aarde. Daarvoor moeten we in 2020 biodiversiteitverlies tot staan gebracht zijn en in 2030 onze ecologische voetafdruk zijn gehalveerd. ... lees meer