C&A start recyclingprogramma met organisatie I:CO

C&A start 7 mei met een landelijke recyclingactie in al haar Nederlandse filialen. De modeketen wil een bijdrage leveren aan het verduurzamen van de textielindustrie. Met de textielinname wordt voorkomen dat kleding in het huishoudafval terechtkomt en wordt vernietigd. Oude kleding kan worden gerecycled en krijgt hierdoor een tweede leven. Om bij haar eigen filialen kleding te kunnen inzamelen is C&A een samenwerking aangegaan met de wereldwijde organisatie I:CO. ... lees meer

Solidaridad lanceert ‘Goed Goud’-sieraden

Na duurzame koffie, thee, fruit, chocolade en katoen, lanceert Solidaridad sieraden van ‘eerlijk’ goud. Jort Kelder presenteert vanmiddag voor internationale genodigden uit de juwelen- en mijnbouwsector de eerste gouden sieraden met het Fairtrade & Fairmined (FT&FM)-keurmerk. Wereldwijd is dit het eerste certificeringsinitiatief in de sieradensector dat een eerlijke, veilige en milieuvriendelijke wijze van goudwinning garandeert. Katja Römer-Schuurman ontvangt de eerste ‘Goed Goud’-armband met fairtrade-stempel uit handen van een Peruaanse mijnbouwer. ... lees meer

MVO en duurzaamheid laten zich niet voorschrijven

De laatste jaren hebben de termen duurzaamheid, duurzame ontwikkeling en maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) meer en meer opgang gemaakt. De begrippen duurzaam ondernemen en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn synoniem geworden. Het gaat om economisch succesvol ondernemen en daarbij verantwoord omgaan met mensen en de planeet. Zo is het streven naar continue verbetering van de balans tussen people, planet en profit in een globale context meer en meer het uitgangspunt van het beleid van bedrijven – zie bijvoorbeeld de Dutch Sustainable Growth Coalition – én overheden geworden. ... lees meer

Consument verdwaalt in keurmerkenwoud

In Nederland bestaan ongeveer 100 keurmerken op het gebied van milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel. De gemiddelde Nederlander denkt echter dat het er maar 9 zijn. Dit blijkt uit onderzoek onder duizend consumenten, dat voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal heeft laten uitvoeren door onderzoeksbureau TNS NIPO. Consumenten willen wel meer weten over keurmerken. Bij voorkeur krijgen ze deze informatie direct op de winkelvloer of anders via internet. ... lees meer

Groene ondernemers maken kans op 500.000 euro

De Nationale Postcode Loterij daagt mensen overal ter wereld uit om een duurzaam, creatief en innovatief ondernemersplan te ontwikkelen. De winnaar van de Postcode Lottery Green Challenge – de jaarlijkse, internationale wedstrijd voor groene ondernemersplannen – krijgt 500.000 euro om zijn of haar plan te realiseren. Daarnaast is 200.000 euro beschikbaar voor één of twee andere veelbelovende groene plannen. De Postcode Loterij wil er met deze internationale wedstrijd voor zorgen dat slimme groene producten en diensten het grote publiek bereiken. De inschrijving voor de zesde editie van de Postcode Lottery Green Challenge gaat vandaag van start. Tot en met dinsdag 31 juli is het mogelijk plannen in te zenden via www.greenchallenge.info. De winnaar wordt op 23 september in New York bekendgemaakt. ... lees meer

Banken investeren fors in groene stroom, ABN AMRO blijft achter

De Nederlandse banken hebben in 2010 en 2011 fors geïnvesteerd in groene elektriciteit en staken veel minder geld in vervuilende stroom dan daarvoor. Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Eerlijke Bankwijzer. De investeringen door banken in duurzame elektriciteit stegen ten opzichte van de vorige onderzoeksperiode (2007 t/m 2009) met ruim 55 procent tot ruim 1,5 miljard euro per jaar. Deze groei was grotendeels te danken aan forse investeringen door Rabobank, Triodos Bank, NIBC en ASN Bank. ... lees meer

Nieuwe website maakt ISO 26000 toepasbaar voor MKB

Ondernemers die op een structurele manier aan de slag willen met MVO volgens ISO 26000 kunnen vanaf vandaag terecht op www.mvo-wegwijzer-iso26000.nl. Op deze website ontdekken ondernemers wat maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) voor hun bedrijf betekent en hoe zij MVO in hun bedrijfsvoering kunnen opnemen volgens de internationale richtlijn ISO 26000. De wegwijzer is ontwikkeld door MVO Nederland, NEN en Agentschap NL. ... lees meer

MVO daalt op de marketingagenda

Bijna 50% van de marketeers noemt het effectief benutten van social media als prioriteit. Maar de mogelijkheid tot dialoog met de klant wordt vooralsnog onderbenut. MVO daalt in prioriteit naar plaats 7. Dat blijkt uit het negende Marketingtrendonderzoek van Berenschot, dat vandaag gepresenteerd wordt tijdens De Marketing Dagen in de Jaarbeurs in Utrecht. Meer dan 700 marketeers gaven hun mening. ... lees meer