Economische noodzaak betere drijfveer voor duurzaamheid dan ethiek

Mondiaal operende bedrijven vrezen straks niet genoeg grondstoffen te kunnen kopen. Duurzame productie wordt noodzaak, aldus Nico Roozen. De voedselindustrie heeft grote zorgen over leveringszekerheid van belangrijke basisingrediënten als soja en suiker en producten als koffie en fruit. Met ethiek alleen duurt het te lang om de overgang naar een duurzame wereld op gang te brengen. […] ... lees meer

Middelgrote energieverbruikers kunnen tot 40 procent besparen door flexibel energieverbruik

Middelgrote bedrijven kunnen tot 40 procent besparen op hun energiekosten als zij hun vraag aanpassen op het aanbod van energie. Dat blijkt uit een ‘proof of concept’-studie in het project ‘Flexiquest’ van TNO in samenwerking met Alliander, Essent, Powerhouse, EvoSwitch, Kloosterboer en Partner Logistics. In de studie is gekeken hoe het energieverbruik directer kan worden […] ... lees meer

Belofte bedrijven duurzame palmolie in het gedrang

Supermarktketens en levensmiddelenconcerns doen nog steeds te weinig om over te stappen op duurzame palmolie. Met het huidige tempo lossen zij niet hun eigen belofte in om rond 2015 alleen palmolie in te kopen, waarvoor geen regenwoud is gekapt. Ook de meeste Nederlandse bedrijven moeten harder aan de slag. Het gebrek aan snelheid is zorgelijk, […] ... lees meer

Philips en AMREF Flying Doctors kondigen strategische samenwerking aan

Koninklijke Philips N.V. en AMREF Flying Doctors, de grootste Afrikaanse gezondheidsorganisatie, hebben vandaag aangekondigd intensief te gaan samenwerken in een innovatief shared value partnershipmodel om samen de zorginfrastructuur en de zorgverlening op het Afrikaanse continent structureel te verbeteren. De langdurige strategische samenwerking heeft als doel AMREF te ondersteunen bij het bereiken van haar sociale doelstellingen […] ... lees meer

Amsterdam is proeftuin voor duurzame innovaties

Amsterdam wordt landelijk erkend als de proeftuin voor duurzame innovaties. Hierbij wordt geïnvesteerd in innovaties met een gesloten kringloop van grond- en afvalstoffen. Hierdoor ontstaat economische groei zonder een verdere belasting van milieu en uitputting van schaarse grondstoffen en fossiele energie. Bedrijven, burgers en maatschappelijke organisaties nemen op dit moment volop concrete initiatieven voor vergroening […] ... lees meer

Jaarverslag steeds vaker een verplicht nummer met glossy elementen

Ondernemingen gebruiken het jaarverslag steeds minder om zich naar de omgeving te verantwoorden over hun strategie. Dit bevestigt de negentiende editie van het jaarverslagenonderzoek. Het onderzoek werd ook dit jaar uitgevoerd door Piet Hein Coebergh, Lector PR & Social Media van de Hogeschool. Bij de 101 gecontroleerde jaarverslagen blijkt er vooral minder ingezet te worden […] ... lees meer

Green Motion Technologies winnaar Groene Tulp

Accenture heeft de winnaars bekend gemaakt van de Accenture Innovation Awards 2013. Dit jaar schreven bijna 1000 concepten zich in, beoordeelden 125 juryleden in zes industrieën en één groene categorie de inzendingen en stemden bijna 85.000 mensen op de publieksprijs. Accenture reikt de awards jaarlijks uit om innovatieve prestaties te erkennen. Daarnaast brengen de Innovation […] ... lees meer

Opmars duurzame jeans in winkelstraten

Nudie Jeans en G-Star behoren tegenwoordig tot de meest duurzame jeansmerken. Dat volgt uit onderzoek van Rank a Brand naar de 28 populairste jeansmerken die in Nederland verkocht worden. Samen met Kuyichi en Mud Jeans vormen zij de kopgroep. Levi’s zit hier weer dicht achter. Tegelijk presteert de helft van de onderzochte merken nog zeer […] ... lees meer

SOMO: Nieuw ‘Dutch Good Growth Fund’ biedt geen garantie voor duurzame export en investeringen uit Nederland

Op maandag 11 november debatteert de Tweede Kamer over het nieuwe en controversiële Dutch Good Growth Fund (DGGF). In dit fonds, het paradepaardje van de PvdA en de VVD, zit € 750 miljoen voor ontwikkelingssamenwerking door (Nederlandse) bedrijven, zonder dat er afdoende garanties zijn voor duurzaamheid of armoedebestrijding, zo blijkt uit een vandaag verschenen rapport […] ... lees meer

Lifestyle-industrie zet stap naar duurzame productie

Bodylotion en kleding produceren met het doel de arbeidsomstandigheden en de natuur in ontwikkelingslanden te verbeteren. Dat doet Studio JUX onder meer via de fabriek Be Suited in Nepal, die duurzame kleding voor de Nederlandse markt maakt. Zo wil Studio JUX vraag en aanbod van duurzame lifestyleproducten vergroten. Daarmee is het een van de winnaars van de […] ... lees meer