Website maakt meten van duurzaamheid makkelijker

Een snelle vergelijking tussen verschillende manieren om duurzaamheid te beoordelen. Dat biedt de website www.metenvanduurzaamheid.nl. De site is onlangs gelanceerd door LEI Wageningen UR en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Opdrachtgever was het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De website brengt de 25 belangrijkste initiatieven om duurzaamheid te meten bij elkaar. Bedrijfsleven, overheid en maatschappelijke organisaties kunnen er gebruik van maken. ... lees meer

Een nieuwe, groene industriepolitiek

Een groene economie genereert veel werkgelegenheid, duurzame innovatie en economische structuurversterking. Zo levert het energieneutraal maken van de Nederlandse woningvoorraad zo’n 50.000 banen per jaar op; geeft de bouw een enorme impuls, leidt tot een waardevermeerdering van het vastgoed van circa 5 procent en leidt tot een forse kostenreductie voor huurders en eigenaars, die uiteindelijk veel minder gaan betalen voor energie. ... lees meer

Heldere rapportage over duurzaamheid is goed, hogere prestaties zijn beter

Eumedion houdt zich van origine bezig met corporate governance. Sinds tweeënhalfjaar kijken wij ook naar de duurzaamheidstrategie en -prestaties van beursvennootschappen. Om dit enorme aandachtsterrein een beetje binnen de perken te houden, hebben we onze aandacht vooral gericht op de governance-aspecten van duurzaamheid: risicomanagement, bezoldigingsbeleid en verslaggeving. Met de ontwikkeling van de duurzame ofwel niet-financiële verslaggeving gaat het hard. Een aantal ondernemingen maakt al heel mooie geïntegreerde verslagen, waarbij soms ook al het verband duidelijk wordt tussen de financiële prestaties en de prestaties op het gebied van goed bestuur, milieu- en sociaal gebied.Een aantal ondernemingen maakt al heel mooie geïntegreerde verslagen, waarbij soms ook al het verband duidelijk wordt tussen de financiële prestaties en de prestaties op het gebied van goed bestuur, milieu- en sociaal gebied. ... lees meer

Nudge Leadership Challenge op zoek naar toekomstige leiders van duurzaam Nederland

Ambitieuze jongeren uit bedrijfsleven, onderwijs, wetenschap en overheid kunnen zich aanmelden voor de Nudge Leadership Challenge: een prestigieuze competitie voor de jonge leiders van de toekomst. Nudge, het consumentenplatform voor duurzaamheid, organiseert samen met TSM Business School en The Leadership Group op 14, 15 en 16 september deze competitie. De vijf winnaars van de Nudge Leadership Challenge gaan op expeditie naar het noordpoolgebied onder leiding van avonturier Marc Cornelissen om een plan te ontwikkelen om in Nederland urgentie en daadkracht te creëren rond het thema klimaatverandering. ... lees meer

Philips en Honeywell groenste merken in installatiesector

Voor de Duurzaamheid & Energie Monitor 2012 heeft BouwKennis onderzoek gedaan naar de meest duurzame merken uit de bouw- en installatiesector. Onder E-installateurs is Philips hierbij als winnaar uit de bus gekomen. Honeywell trekt in de werktuigbouwkundige sector aan het langste eind, terwijl VELUX volgens aannemers B&U het meest duurzame ruwbouwmerk is. Saint Gobain Glass scoort ten slotte het beste onder architecten. ... lees meer

Amazonewoud de oven in om staal te produceren

Al meer dan 48 uur hangt een 20-jarige Elissima de Oliveira Menesez van Greenpeace vastgeketend aan de ankerketting van het schip de Clipper Hope voor de kust van de Braziliaanse havenstad Sao Luis. Greenpeace wil zo voorkomen dat het schip de haven in kan varen om ruw ijzer (pig iron) te laden met als bestemming de Verenigde Staten. ... lees meer

Meer dan helft Nederlandse huishoudens koopt fairtrade levensmiddelen

In 2011 was er sprake van een forse groei (12%) in het aantal Nederlandse huishoudens dat fairtrade producten koopt. Inmiddels koopt 55,3% van de Nederlandse huishoudens één of meerdere fairtrade levensmiddelen. Ook is de gemiddelde aankoopfrequentie, de gemiddelde hoeveelheid en de hoogte van de bestedingen per fairtrade kopend huishouden ten opzichte van 2010 toegenomen. Deze groei is onder andere te danken aan een breder fairtrade assortiment in de supermarkten. De belangrijkste motieven om fairtrade levensmiddelen te kopen zijn het steunen van boeren/producenten in armere landen en het promoten van eerlijke handel. Dit blijkt uit representatief onderzoek naar koopgedrag en -motieven bij fairtrade levensmiddelen van NCDO in samenwerking met GfK. ... lees meer